" نیاز به چیپ خوردن داره ! " جمله ای که ممکن است هنگام عیب یابی لپ تاپ توسط تعمیرکار به گوش شما خورده باشد. یکی از مهمترین موضوعات در تعمیرات، تعویض چیپ لپ تاپ است. اصلا اهمیتی ندارد که برند دستگاه شما خیلی معروف است یا نه، چرا که خرابی چیپ برای هر لپ تاپی ممکن است به وجود بیاید. داشتن تجربه، مهارت و همچنین تجهیزات مورد نیاز تعویض از نیازهای ضروری تکنسین سخت افزاری برای انجام این کار محسوب می شود.

انواع چیپ های لپ تاپ

به طور کلی لپ تاپ ها. دارای حداکثر ۳ تا ۴ چیپ رایج قابل تعمیر هستند که بیشتر این قسمت ها دچار مشکل می شوند. این عدد ممکن است برای دستگاه های جدید و امروزی متفاوت تر بوده و شاهد چیپ هایی باشیم که نیاز به تعمیر دارند. این موضوع اصلا جای تعجب ندارد. هرکدام از چیپ ها وظیفه ی مهم و خاص خود را دارند که در صورت نبودن یکی از آنان و یا حتی بروز کوچکترین اتفاقی برای آنها سیستم یا به طور کل از کار می افتد و یا اینکه خوب وظیفه ی خود را انجام نمیدهد .

NB : North bridge یا چیپ شمالی در مرکز کامپیوتر قرار داشته و برقراری ارتباط بین اجزا پرسرعت سیستم را بر عهده دارد. برای مثال ارتباط بین AGP ، CPU و حافظه، ارتباط مستقیم با اجزا از وظایف مهم آن به شمار می رود.

نشانه های خرابی چیپ شمالی 

نداشتن تصویر گرافیک های آنبرد، نبود ولتاژ در پایه های اطراف پردازنده، خاموشی و ریست شدن های مداوم و همچنین سردی چیپ، از علائم خرابی چیپ شمالی لپ تاپ محسوب می شوند.

SB : South bridge  یا چیپ جنوبی ، چیپ ستی است که وظیفه ی اجرا و ایجاد ارتباط بین امکانات کندتر مادربرد را در معماری رایانه به عهده دارد.

نشانه های خرابی چیپ جنوبی

داغ شدن بعد از سوئیچ کردن دستگاه، نداشتن فرکانس در پایه کریستال کنار، بوق زدن در هر دو سمت خازن های اطراف چیپ جنوبی و ... از مشخص ترین علائم در تشخیص خرابی این بخش از مادربرد است.

چیپ لپ تاپ

GPU : GPU یا همان کارت گرافیک که وظیفه ی ان انجام تمامی کارهای گرافیکی می باشد و در واقع همان کارت گرافیک است که با تکنولوژی جدید به چیپ تبدیل و پیشرفته تر و کم حجم تر شده است . وظیفه این بخش پردازش تصاویر و امور گرافیکی رایانه شما است. خرابی کارت گرافیک معمولا به دلیل گرمای بیش از حد وارد شده به لپ تاپ . گرد و غبار و این قبیل مشکلات باعث ایراد در این بخش می شود. برندهای اینتل . NVIDIA و AMD از مهمترین چیپ های گرافیکی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند.

نشانه های خرابی کارت گرافیک

بهم ریختگی تصویر ، شطرنجی شدن و در هم شدن رنگ ها ، نمایش تصویر سیاه رنگ ، گیرکردن تصویر در نمایشگر ، ایجاد خطوط افقی ، سفید و یا مات شدن صفحه نمایش و ... از مهمترین نشانه های خرابی چیپ گرافیکی لپ تاپ به شمار می روند.

CPU : CPU یا همان پردازنده در یک کلام مغز کامپیوتر است . قطعه ای کوچک با وظیفه ای بزرگ . واژه ی CPU مخفف Central Processing Unit می باشد و مهم ترین وظیفه ی یک کامپیوتر که پردازش است را به عهده دارد. هر سیستم اطلاعاتی برای پردازش دستورات نیاز به یک پردازنده دارد که این وظیفه بر عهده ی CPU می باشد. پردازنده قلپ تپنده مادربرد است و خرابی این بخش مانع از جلوگیری دستگاه می شود.

یکی از مهمترین دستگاه ها در تشخیص ایراد و تعمیر چیپ. هیتر است.

این موارد را بخاطر بسپارید

همانطور که قبلا اشاره کردیم، خرابی چیپ به دلایل مختلفی همچون گرمای ایجاد شده هنگام کار، جنس مادربرد و برخی مسائل دیگر به وجود می آید. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از این اتفاق خنک نگه داشتن لپ تاپ است. علاوه بر این قرار نگرفتن بر روی سطوح پرز دار مثل فرش نیز تاثیر بسزایی دارد.
در چیپ های گرافیکی، اگر چیپ گرافیک دچار مشکل خاصی نشده باشد، برای تعمیر لپ تاپ، تعویض پایه‌های چیپ گرافیک برای رفع مشکل کفایت می‌کند، البته اگر چیپ گرافیک اصلاح شده برای مدل لپ تاپ شما وجود داشته باشد در این حالت تعمیر لپ تاپ می‌تواند با تعویض چیپ گرافیک بطور مؤثر تری انجام شود.همچنین جایگزین کردن پایه های قلع جدید برای چیپ ها، ریبال کردن نامیده می شود. در صورتی که آسیب های جدی به چیپ های مادربرد وارد شده باشد، گزینه آخر شما تعویض کامل مادربرد است.

تهیه و گردآوری : کِی لپ

در صورت نیاز به مشاوره در زمینه تعمیر چیپ و یا برآورد هزینه، با پشتیبانی کِی لپ در ارتباط باشید.

تلفن تماس : 02537738217

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*