تاندربولت پورتی نام آشنا در سیستم های جدید است، به طوری که اگه این روزها نقد و بررسی لپ تاپ ها را دنبال کرده باشید، نبود این پورت جزو معایب یک لپ تاپ تلقی می شود. در این مقاله از کی لپ به معرفی و انواع این پورت می پردازیم.

تاندربولت چیست ؟ 

پورت Thunderbolt با هدف جایگزینی کامل و پرسرعت تر برای USB ها توسط اینتل طراحی شد. این درگاه با نام اولیه Light Pack بر بستر فیبر نوری عرضه و از خروجی های تصویری مختلفی پشتیبانی می کند. اپل با استفاده کردن از این پورت در برخی محصولات خود، نقش مهمی در معرفی این درگاه جدید به دنیای فناوری داشت. هم اکنون امتیاز تجاری تاندربولت در اختیار اینتل بوده و این شرکت مسئول تولید و توسعه آن است. تاندربولت در دو مدل فیبرنوری و کابل مسی، که هرکدام کاربرد خاص خود را دارد، تولید می شود. برای مثال انتقال اطلاعات و شارژ دستگاه های مختلف از وظایف کابل مسی و تنها انتقال اطلاعات و تصاویر توسط فیبر نوری انجام می گیرد. این پورت در سه نسل 1 و 2 و 3 با پشتیبانی همزمان از 6 دستگاه طراحی شده و کار انتقال سیگنال های PCI-EXPRESS و DisplayPort را به صورت همزمان انجام می دهد.

تاندربولت چیست ؟

انواع پورت تاندربولت

Thunderbolt 1

اولین با در مک پرو اپل در سال 2011 استفاده گردید. جالب است بدانید، بیشترین استفاده از درگاه های تاندربولت در محصولات کوپرتینو نشین ها است. نسل اول تاندربولت که پهنای باند 10 گیگابیت بر ثانیه داشت از استاندارد PCI Express 2.0 x4 و همچنین Displayport 1.1a x4 استفاده کرده در مجموع 4 مسیر محسوب می شود.

تاندربولت 1

شکل ظاهری تاندربولت یک

Thunderbolt  2

تاندربولت 2 ظاهری کامل مشابه نسل اول، اما پهنای باند بیشتری دارد، که به سبب همین موضوع سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه ای را برای شما مهیا می کند. این پورت نیز در سال 2013 و اولین بار در محصولات ایسوس مورد استفاده قرار گرفته است. به دلیل شباهت های زیاد این پورت از دستگاه هایی که به تاندربولت 1 نیاز دارند نیز پشتیبانی می کند.

تاندربوت 2

شکل ظاهری تاندربولت دو

Thunderbolt  3

آخرین نسل از این درگاه، در سال 2015 عرضه شد. تاندربولت 3 هیچ شباهتی چه در ظاهر و چه در سخت افزار به خصوص کانکتورها به نسل های پیشین خود نداشته و از آن ها پشتیبانی نمی کند. این پورت از استاندارد PCI Express 3.0 x4 و همچنین Displayport 1.2 x8 و USB 3.1 نسخه دو و اترنت 10 گیگابیت استفاده کرده و سرعت آن به 40 گیگابیت بر ثانیه می رسد.

تاندربولت 3

شکل ظاهری تاندربولت سه

تفاوت تاندربولت و USB 3.0

سرعت انتقال اطلاعات در تاندربولت 1، به لطف بهره گیری کامل از 4 مسیر PCI-EXPRESS، به 10 گیگابیت بر ثانیه و در تاندربولت 2 ، به 20 گیگابیت بر ثانیه افزایش می یابد. این درگاه، امکان اتصال دستگاه شما به مانیتورهای 4K را به آسانی فراهم می کند، چرا که نمایشگرهایی با رزولوشن بالا، به پهنای بند بالایی نیاز دارند. تاندربولت 3 نیز چهار برابر سرعت بیشتر نسبت به USB 3.0 داشته و به 40 گیگابیت بر ثانیه می رسد. از لحاظ سرعت و کاربرد تاندبولت کاملا نسبت به USB برتری دارد.

تاندربولت

تفاوت تاندربولت و USB-C

درگاه USB-C نیز یک درگاه جدید و استاندارد برای یو اس بی محسوب می شود و امکان بهره گیری از سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را با توان 100 وات را محقق می سازد. مشکل تعیین جهت ورود رابط به درون پورت که در نسل های قبلی از جمله USB-A و USB-B وجود داشت در درگاه USB-C برطرف گردیده است.

USB-C

تاندربولت تنها از کانکتورهای USB-C بهره مند است و با استفاده از این فناوری همان طور که گفتیم، می توانید سرعت حداکثر 40 گیگابیت بر ثانیه، چند مسیر ارتباطی پی سی آی اکسپرس یا دیسپلی پورت را تنها از طریق یک درگاه USB-C به دست آورید. جالب است بدانید، یکی از نیازمندی های کارت گرافیک اکسترنال که امکان استفاده گرافیک مجزا در لپ تاپ های جدید را برای شما می دهند، سرعت بالای پورت USB-C است.


تهیه شده در کِی لپ

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*