این روزها موج هیجان جام جهانی روسیه، تمام فوتبال دوستان را تحت تاثیر خود قرار داده است. این رویداد امسال در بخش داوری دست خوش تغییرات بزرگی از جمله تکنولوژی خط دروازه یا گل لاین بوده است. به کمک این فناوری درصد اشتباهات داوری در خطاها و گل های مردود و همچنین آفساید ها بشدت کاهش می یابد. سرعت بالای بازیکنان .  توپ و خستگی مهمترین عوامل تاثیر گذار در تصمیمات داوری هستن و از این بابت نمیتوان به قاضی مستطیل سبز خورده گرفت !

سیستم های GoalRef، Hawk Eye،Carios GLT, 4D Contron از متداول ترین تکنولوژی های مورد استفاده برای کنترل دروازه محسوب می شوند. برخی از این تصمیمات در فوتبال به اندازه ای مهم هستند که سرنوشت یک تیم و کشور در مسابقات مهم را مشخص می کنند. یکی از معروف ترین صحنه هایی که احتمالا شما هم به یاد می آورید،خطای هند واضح تیری هانری بازیکن تیم فرانسه در مقابل ایرلند بود. حرکتی که مانع از حضور ایرلندی ها در جام جهانی ۲۰۱۰ شد.

آشنایی با فناوری های گل لاین (برگرفته از سایت زومیت)

سیستم GoalRef

در این فناوری نیز شاهد استفاده از سنسور پسیو الکترونیکی در درون توپ برای تشخیص عبور آن از خط دروازه هستیم که توسط یک میدان مغناطیسی فرکانس پایین پوشش داده شده است. این میدان مغناطیسی بین دو تیر دروازه و خط دروازه را شامل می‌شود. مدار الکترونیکی مورد استفاده درون توپ شامل سه لایه مس است که بین لایه‌ی داخلی و بیرونی توپ قرار گرفته‌اند.

با عبور توپ از خط دروازه آنتن‌های تعبیه شده عبور توپ را تشخیص داده و اطلاعات مورد نظر را در اختیار سرور مرکزی که در کنار زمین قرار دارد، ارسال می‌کند. با استفاده از اطلاعات دریافتی کامپیوتر تشخیص می‌دهد که آیا توپ از خط دروازه عبور کرده یا خیر. در صورتی که توپ از خط دروازه عبور کرده باشد، سیگنالی در کمتر از نیم ثانیه به داور ارسال می‌شود. این سیستم در جام‌جهانی ۲۰۱۴ مورد استفاده قرار گرفت. این تورنمت اولین باری بود که شاهد استفاده از فناوری GoalRef بود.

چشم شاهین (Hawk Eye)

تکنولوژی چشم شاهین را باید بهترین فناوری مورد استفاده برای سیستم گل‌لاین خواند. در فناوری چشم شاهین از وجود ۱۴ دوربین بسیار پیچیده که حول ورزشگاه جاسازی شده‌اند، استفاده می‌شود. این دوربین‌ها با قرارگرفتن در محل‌های مختلف ورزشگاه روی خطوط دو دروازه فوکوس می‌کنند، بطوریکه هفت دوربین برای هر کدام از دروازه‌ها اختصاص داده می‌شود.

فناوری چشم شاهین حتی می‌تواند مسیر عبور توپ را نیز تشخیص داده و صحت حرکت توپ در مسیر مورد نظر با برخورد یا عدم برخورد با موانع مختلف را ارزیابی کند. سیستم چشم شاهین برای اولین بار در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ در لیگ انگلستان مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم از آن پس در لیگ‌های دیگری نظیر بوندس‌لیگا، لالیگت و سری آ ایتالیا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

فناوری گل کنترل 4D

همچون فناوری چشم عقاب، تکنولوژی گل کنترل 4D نیز از وجود ۱۴ دوربین با سرعت بسیار بالا که حول استادیوم نصب شده‌اند، برای تشخیص عبور توپ از خط دروازه استفاده می‌کند. هر دروازه ۷ دوربین را به خود اختصاص داده است. این سیستم با محاسبه محل توپ و همچنین مسیر توپ برای رسیدن به خط دروازه، ابهامات موجود در خصوص عبور توپ از خط دروازه را رفع کرده و مشخص می‌کند که آیا توپ از خط دروازه عبور کرده یا خیر !

goal line

سیستم Cairos GLT

سیستم Cairos GLT توسط کمپانی آلمانی Cairos Technologies AG با همکاری آدیداس توسعه پیدا کرده است. این تکنولوژی با استفاده از مفهوم میدان مغناطیسی اقدام به شناساییی وضعیت توپ و احتمال عبور آن از خط دروازه می‌کند. البته در این سیستم درون توپ یک سنسور الکترونیکی قرار می‌گیرد که عبور توپ از خط دروازه را تشخیص می‌دهد. آدیداس برای این سیستم سنسوری را توسعه داده که نه‌تنها قادر است سنسور را درون خود جای دهد، بلکه می‌تواند سنسور را در برابر ضربات بسیار هولناک نیز محافطت کند.

منبع : زومیت

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*