این روزها اگر یک لپ تاپ یا کامپیوتر قدیمی در منزل و یا محل کار خود نداشته باشید، قطعا یکی از مدل رم های DDR3 یا DDR4 بر روی سیستم شما نصب شده و در حال استفاده از این دو تکنولوژی هستید. بعد از گذشت مدت ها از عرضه رم های نسل اول و دوم، دیگر نام رم های DDR و DDR2 را کمتر می شنویم.

در این مقاله سعی داریم تا به بررسی تفاوت های اساسی رم DDR3 و DDR4، مزایا و معایب این دو مدل را بررسی کنیم تا بفهمیم چه زمانی نیاز به ارتقا رم خود داریم.

کمی فلش بک به عقب میزنیم تا با مفهوم رم کمی آشنا شویم. Random Access Memory به معنای حافظه دسترسی تصادفی که با نام اختصاری RAM شناخته می شود برای ذخیره موقت داده ها با سرعت بالا استفاده می شود و بدون این قطعه فیزیکی لپ تاپ شما به هیچ عنوان قادر به کار نخواهد بود. ورود رم ها به دنیای صفر و یک، یک تحول بزرگ به شمار می رفت و جایگزین موفق رم های SDR شدند.

 

 

مهمترین تفاوت رم DDR3 و DDR4

بدون شک نسل جدید یک قطعه یا محصول ممکن است تغییراتی در ظاهر یا عملکرد و حتی تکنولوژی ساخت داشته باشد و رم ها نیز از این قضیه مستثنا نیستند. با توجه به این که مادربردهای DDR3 از رم های DDR4 پشتیبانی نمی کنند، پیشنهاد میکنیم زمانی که نیاز به ظرفیت، عملکرد و سرعت بیشتری دارید، مادربرد کامپیوتر خود را تعویض کنید. البته این موضوع در لپ تاپ کمی متفاوت است و ممکن است شما مجبور شوید، یک لپ تاپ جدید و بروز تهیه کنید. از لحاظ ظاهری نیز تغییرات رم ها تا کنون به شکل زیر بوده است :

رم DDR4

 

ظرفیت بالاتر

رم های DDR4 با افزایش تراکم و پشتیبانی از ظرفیت های بیشتر، یکی از مهمترین ضعف های رم DDR3 را پوشش داده و به نیازهای بیشتر کاربران به خوبی پاسخ می دهد. سازندگان میتوانند رم های 4 ، 8 و 16 گیگابایتی را تولید کنند، در حالی که پیش از این حداکثر ظرفیتی که از یک رم DDR3 می توانستیم داشته باشیم، یک قطعه 8 گیگابایتی بود.

برای مثال، اگر میخواستید سیستمی با 16 گیگابایت حافظه داشته باشید، نیاز به یک قطعه رم DDR4 و در صورتی که سیستم شما DDR3 باشد، نیاز به دو رم 8 گیگابایتی کنار یکدیگر دارید که باعث اشغال شدن اسلات های رم شما می شد.

رم DDR4

سرعت باس بالاتر

سرعت باس در حالت استاندارد 1333 و یا 1600 مگاهرتز است که، رم های DDR3 از محدوده‌ی 800 الی 2133 مگاهرتز برای سرعت تبادل داده خود استفاده می کنند. سرعت رم های DDR4 در پردازنده های نسل ششمی در حالت استاندارند نیز بسیار بیشتر از نسل قبلی خود است. همچنین پهنای باند این رم ها نیز بالاتر بوده و این تفاوت ها به خوبی در بنچمارک ها قابل رویت می باشد.

مصرف انرژی کمتر

رم های DDR4 و DDR4L مصرف ولتاژ پایین تری نسبت به نسل های قبلی دارند. به طور کلی این بدین معناست که نرخ انتقال بالاتر تحت حافظه های DDR4 با ولتاژ پایینتری امکان پذیر بوده و سبب پایداری بیشتری سیستم می شود. همچنین نسخه های اورکلاک شده رم ها، مصرف بیشتری نسبت به نسخه های معمولی دارند، چرا که از حداکثر قدرت استفاده می کنند. تکنولوژی پیشرفته رم DDR4 خطرات ناشی از آتش سوزی و افزایش دما هنگام اورکلاک کردن رم را به حداقل می رساند. در جدول زیر ولتاژ انواع رم را می بینید:

نوع رممصرف ولتاژ
DDR 2.5 ولت
DDR21.8 ولت
DDR31.5 ولت
DDR3L1.3 ولت
DDR41.2 ولت
DDR4L1.05 ولت

قیمت رم DDR4

این موضوع در کشور ما با توجه به نوسان نرخ ارز به طور دقیق قابل بیان نیست، اما این تکنولوژی نیز با افزایش قیمت نسبت به نسل های پیش خود عرضه می شود. با توجه به درصد استفاده کنندگان بیشتر ، همچنان محبوب ترین نوع رم DDR3 محسوب شده و در بازار بسیار بیشتر یافت می شود. برای مثال هم اکنون (پاییز سال 1397) قیمت خرید یک رم DDR4 با ظرفیت 4 گیگابایتی با قیمت متوسط 450 هزارتومان به فروش می رسد و این قیمت برای ظرفیت 16 گیگابایتی، به بیش از 2 میلیون تومان می رسد. در صورتی که بودجه شما برای خرید و ارتقا محدود است، پیشنهاد میکنیم رم لپ تاپ دست دوم تهیه کنید، چرا که کارکرده بودن این قطعه تفاوتی در عملکرد آن ندارد اما از سلامت رم هنگام خرید مطمئن شوید.


گردآوری و انتشار توسط کِی لپ

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*