کروم بوک ها لپ تاپ یا تبلت هایی هستند که از سیستم عامل کروم (Chrome OS) که بر پایه لینوکس طراحی و پیاده سازی شده است، استفاده می کنند. این لپ تاپ ها برای انجام اکثر کارها به مرورگر گوگل کروم وابسته هستند، چرا که اکثر برنامه ها و سرویس های کروم بوک ها بصورت ابری (Cloud) هستند و بر روی خود سیستم قرار ندارند. طبق آمارهای منتشر شده، تا ماه مارس 2018 حدود 60 درصد لپ تاپ های خریداری شده توسط مدارس در ایالات متحده آمریکا را کروم بوک ها تشکیل می دهند.

تاریخچه ای کوتاه از کروم بوک

اولین بار کروم بوک ها در ماه می 2011 در کنفرانس گوگل I/O توسط ایسر و سامسونگ معرفی شدند و چند ماه بعد به بازار عرضه شدند. سایر شرکت ها مانند لنوو و اچ پی سال 2013 به این بازار پیوستند. در آن سال ها کروم بوک ها با بازخورد خوبی مخصوصا از سوی متخصصین و تحلیلگران حوزه لپ تاپ مواجه نشدند چرا که با لپ تاپ های ویندوزی با اختلاف قیمت های ناچیز مقایسه می شدند و نقطه قوت خاصی در برابر آنها ارائه نمی کردند. همین بازخوردها بعدها منجر به متعادل تر شدن قیمت نهایی آن ها توسط شرکت های تولیدکننده شد.

سیستم عامل و نرم افزار

ظاهر سیستم عامل کروم شبیه به ویندوز طراحی شده است اما خبری از برنامه های اضافی و غیرضروری، بدافزارها و بوت کند سیستم نیست. البته برخی از مدل های جدیدتر توانایی اجرای نرم افزارهای دسکتاپ لینوکس را هم دارند. کروم بوک به نوعی فقط طراحی شده که گوگل کروم را به عنوان دروازه ای برای استفاده از سرویس های مختلف، اجرا کند. با این حال کروم بوک های تولیدی بعد از سال 2017 توانایی اجرای اپلیکیشن های اندرویدی از طریق فروشگاه گوگل (Play Store) را نیز دارند. بنابراین میزان استفاده شما از اینترنت و وب می تواند نقش تعیین کننده ای در اینکه کروم بوک  مناسب شما هست یا نه ایفا کند.

chrome os image

کروم بوک های گوگل

کروم بوک پیکسل

کروم بوک پیکسل، یک محصول رده بالا، در سال 2013 توسط گوگل به بازار عرضه شد. صفحه نمایش لمسی با نسبت تصویر نامتعارف 3:2 با رزولوشن 2560 در 1700، پردازنده نسل سومی اینتل Core i5 به همراه 4 گیگابایت رم از مشخصات سخت افزاری این محصول بودند. عرضه این محصول به سرعت توجه رسانه های حوزه کامپیوتر را به خود جلب کرد. مرکز این بحث ها هم به مقایسه پیکسل با لپ تاپ های ویندوزی هم قیمت و مک بوک ایر اپل تعلق داشت. تحلیلگران از محدودیت های بنیادین سیستم عامل کروم و نیاز به اتصال به اینترنت برای انجام اکثر کارها به عنوان نقاط ضعف اصلی آن نام بردند. اما از کیفیت ساخت عالی و صفحه نمایش با کیفیت پیکسل هم تقدیر شد.

google chromebook pixel

گوگل پیکسل بوک

در سال 2017 شرکت گوگل، پیکسل بوک را به عنوان جایگزین کروم بوک پیکسل معرفی و به بازار عرضه کرد. گوگل در پیکسل بوک به عنوان یک دستگاه رده بالا و پرچم دار با قیمت حدودی 1000 دلار، نقاط قوت گذشته را حفظ کرد و برخی عیوب را رفع کرد. پیکسل بوک با قابلیت استفاده به عنوان تبلت (تبدیل شونده) با صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی و نسبت تصویر 3:2 این بار از پردازنده های Core i7 نیز پشتیبانی می کرد. با توجه به اصلاحات نرم افزاری رخ داده و امکان انجام فعالیت های بیشتر بصورت آفلاین، پیکسل بوک بازخوردهای بسیار بهتری دریافت کرد.

google pixelbook

دلایل خرید یک کروم بوک چه می تواند باشد؟!

1. قیمت: کروم بوک ها بسیار ارزان قیمت هستند. برخلاف محصولات گوگل که رده بالا به حساب می آیند، سایر لپ تاپ های این خانواده، عرضه شده توسط سایر شرکت ها را می توان حتی با قیمت های 200 تا 300 دلار نیز تهیه کرد. کدام لپ تاپ اپل یا ویندوزی این چنین برچسب قیمتی دارد؟ البته اگر تمام نیاز شما به وب ختم می شود.

2. سادگی: کروم بوک ها بسیار ساده اند و هیچ پیچیدگی در سیستم عامل، نرم افزارها و استفاده از آن پیدا نمی کنید. سادگی آن ها باعث می شود که گزینه ای ایده آل برای خانواده هایی باشد که تنها نیازشان دسترسی به وب و چک کردن ایمیل است.

3. به روزرسانی: کروم بوک ها به سادگی و به طور خودکار نرم افزارها و سیستم عامل را بروزرسانی می کنند. بر خلاف سایر سیستم ها دردسری برای بروزرسانی (یا حتی باگ های بعد از آن!) نخواهید داشت.

4. امنیت: از آنجایی که سیستم عامل کروم بر پایه لینوکس ساخته شده است، ویژگی های امنیتی آن را به ارث می برد و البته از بدافزارهای معمول ویندوزی خبری نیست! نیازی به آنتی ویروس هم نخواهید داشت.

 

چرا قطعا نه؟!

اگر به بازی های کامپیوتری علاقه دارید و یا از برنامه های تخصصی مانند اتوکد، فتوشاپ، ابزارهای برنامه نویسی مثل ویژوال استودیو و... استفاده می کنید یا اگر فایل های موسیقی یا ویدیویی زیادی دارید، قطعا یک کروم بوک گزینه مناسبی برای شما نیست. چرا که همانطور که گفته شد، این لپ تاپ ها برای استفاده های ابری و تحت وب طراحی شده اند و فضای ذخیره سازی محدودی دارند.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*