داغ شدن لپ تاپ در هنگام کار های سنگین نظیر بازی کردن ، ویرایش عکس و تدوین ویدئو امری طبیعی است ، اما در بعضی از موارد داغ شدن لپ تاپ ، بالا رفتن دما و نویز شدن فن دستگاه شما دلایلی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم و خود شما می توانید به راحتی مشکل بالا رفتن دمای دستگاهتان را حل کنید ، پس با ما باشید.

گرم شدن اجزای داخلی و قاب بیرونی لپ تاپ امری طبیعی است اما گاهی این گرما و صداهای تولیدی به حدی میرسد که با خود می گویید هر آن ممکن است که دستگاه دچار انفجار یا شعله ور شدن شود . هر دو علامت اشاره شده نشان از بالا رفتن دمای بیش از حد اجزای داخلی لپ تاپ هستند که می تواند عواقبی از قبیل کند شدن ویندوز و افت محسوس کارایی یا حتی خرابی زودرس قطعات داخلی دارد . در صوری که موجه داغ شدن بیش از حد بدنه یا چرخش فن با سرعت بالا در زمانی که شما از دستگاه کار های سنگین درخواست ندارید یا این که لپ تاپ در زمانی است که بلا استفاده است ، شانس این که مشکل از تهویه لپ تاپ شما باشد بسیار زیاد است .

نشانه های داغ شدن بیش از حد لپ تاپ 

با نازک و باریک تر شدن لپ تاپ ها طی چند سال اخیر و افزایش مبحبوبیت مدل های نازک و مدرن ، خارج کردن گرما از دستگاه نسبت به گذشته دشوار و سخت تر شده است . در عین حال اجزای داخلی لپ تاپ ها می توانند در دما و گرمای بالا تری کار کنند و کمتر به نقطه جوش صنعتی برسند ، از این رویی گاهی لپ تاپ های امروزی بیشتر گرم می شوند که لزوما به معنای داغ شدن غیر طبیعی نیست با این حال نشانه های زیر می تواند به شما در تشخیص داغ شدن غیر عادی لپ تاپ به شما کمک کند .
1. چرخش مداوم فن و سرعت حداکثری و تولید صداهای غیر عادی .
2. داغ شدن بیش از حد بدنه لپ تاپ که نمی توان بیشتر از اچندثانیه آن را لمس کرد .
3. کار نکردن فن حتی در زمان انجام محاسبات سنگین با لپ تاپ .
4. خاموش و آف شدن لپ تاپ به صورت ناگهانی وقبل از بروز هر گونه پیغام هشدار .
5. بروز خطا و صفحه آبی مرگ حین استفاده سنگین.
6. کند شدن لپ تاپ دون علت مشخص ( در زمانی که شما با لپ تاپ کار های سنگین نجام نمیدین و فقط کار های نرمال انجام میدین).
7. هنگ کردن و فریز شدن لپ تاپ به طوری که حتی نشانگر موس هم تکان نمی خورد و کار نمی کند .
در صورتی که لپ تاپ شما هر کدام از نشانه های بالا را داشت نباید آن را نادیده گرفت و وقت آن فرا رسیده که شما نگران شده و جویای علت آن شوید . البته این هم بگم که برخی از نشانه های بالا ربطی به گرم شدن لپ تاپ نداشته باشد ، از این رو به شما می گوییم که چگونه فهمیدمشکل از گرما است .

داغ شدن laptop

چگونه دمای لپ تاپ را تشخیص دهیم ؟

ابزار و مسیر های زیادی برای تشخیص گرمای لپ تاپ وجود دارد اما راحت ترین آن ها استفاده از برنامه های همچون : HWiNFO ، Core Temp و HWMONITOR است . این برنامه ها اقلام داخلی لپتاپ چون پردازنده ، کارت دیسک و کارت گرافیک را به شما نشان میدهد و می توان به گرمای داخلی لپ تاپ دست پیدا کنید و به آنها پی ببرید.

چگونگی گردش هوا در لپ تاپ 

زمانی که شما لپ تاپ خود را برای کار های سنگین وحجمی مانند بازی کردن و کار کردن با برنامه ها نظیر پریمیر انتخواب می کنید .اجزای آن به طور معمول گرمای بیشتری تولید می کنند که پردازنده مرکزی (CPU) و گرافیک دو منبع اصلی هستند . با هدف دفع گرما و ورود هوای خنک به اقلام داخلی لپ تاپ ، معمولا در زیر و اطراف لپ تاپ دریچه هایی برای تبادل هوای گرم وسرد تعبیه می کنند .
معمولا لپ تاپ های اقتصادی از داشتن فن محروم هستند و این امر هم بر می¬گردد به ضرافت لپ تاپ ها ، اما باز هم در کناره و پشت آنها دریچه هایی برای تهویه هوا تعبیه می کنند . برخی از لپ تاپ ها مخصوصا گیمینگ سریز و پر قدرت بیش از یک فن دارند . به طور کل لپ تاپ های مجهز به فن هوای مطلوب بیرون رو مکش می کنند و پس از گردش در فضای داخلی لپ تاپ آن را از سمتی دیگر به بیرون پرتاب می کنند.
لپ تاپ های بدون فن خیلی در دفع گرما مؤثر نیستند ، در این لپ تاپ ها دمای محیطی که شما در آن قرار دارید و سطحی که لپ تاپ بر روی آن قرار دارد بسیار مؤثر است .

دمای نرمال لپ تاپ چقدر است ؟

از انجایی که بیش از یک نسل و مدل لپ تاپ وجود دارد نمی توان به طور دقیق گفت دمای لپ تاپ باید در چه بازه دمایی باشد . با این حال اگر دما و گرمای لپ تاپ شما به 80 درجه سانتی گراد برسد نشان از این است که لپ تاپ شما در دفع گرما دچار مشکل شده و گرمای زیادی تولید می کند . به این نکه هم باید اشاره کرد در زمانی که لپ تاپ شما دمای CPU آن در استانه (89 الی 100درجه سانتی گراد) برسد به طور خودکار و بدون نشان دادن حتی یکی خطا خاموش می شوند ، از این رو خاموش ناگهانی لپ تاپ ریشه در دمای بالا و دفع نشدن گرما داشته باشد .

دلیل بالا بودن دما و داغ شدن لپ تاپ 

1. تهویه ضعیف

به احتمال زیاد یکی از اصلی ترین علت ها های داغ شدن و گرمای داخل بسیاری از لپ تاپ تهویه ضعیف و نامطلوب باشد . در زمانی که شما لپ تاپ را بر روی فرش ، پتو ، بالش و پاهایتان میگزارید منافذ عبور هوا و تهویه بسته می شود و باعث داغ شدن لپ تاپ می شود که این امر در لپ تاپ هایی که فاقد فن هستند بیشر به چشم می آید .
راه حل : همیشه حدالامکان لپ اپ خود را بر روی سطوح صاف و سیقل قرار بدهید و یا این که از کول پدهای تجهیز شده به فن استفاده استفاده کنید .

laptop fan

2. گرفتکی مجرای هوا و فن ها 

هر چقدر هم در نگه داری و نظافت لپ اپ کوشا باشیم باز هم نمیتوان از شر ریز گرده ها و گرد و خاک در امان ماند . به مرور مان ین ریز گردها و دیگر آلودگی های محیط مجراهای تنفسی لپ تاپ و دریچه فن ها را مسدود می کنند و نتیجه آن بالا رفتن گرمای لپ تاپ می شود . در صورتی که صدای چرخش فن واضح شنیده می شود اما حجم هوای خروجی کمتر از صدای آن است ، امکان گذفتگی آن وجود دارد.
راه حل : از کمپرسور های هوا که مورد استفاده برای نظافت اتومبیل استفاده کنید . اگر در خود این توانایی را میبینید ، می توانید لپ تاپ قدیمی خود را باز کنید و آن را تمیز کنید اما این نکته رو هم باید یاد آوری کنم که این کار رو در زمان و محلت گارانتی انجام ندهید وگرنه در صورت انجام این کار گارانی دیگر شامل دستگاه شما نمی شود .
هشدار : هرگز از سشوار ، جاروبرقی و اسپری های شیمیایی (اسپری ناهید و ...) برای میز کردن لپتاپ اسفاده نکنید.

3. خرابی یا ضعیف شدن فن ، خشک شدن خمیر رسانای گرما 

در اغلب اوقات با سپری شدن چند سال از تولید لپ تاپ ، فن و همچنین خمیر ناقل گرما کارایی ولیه خود را از دست میدهند که باعث افزایش دما می شود . صداهای غیر عادی فن با این که تمیز هستند نشان ا این است که لپ تاپ شما دچار خرابی شده است و وقت تعویض آن رسیده است .
راه حل : در صورتی که مدت گارانتی لپ تاپ شما به پایان رسیده است می توانید از طریق تکنسین های لپ تاپ فن دستگاه خود را تعویض کنید .
هشدار : به هیچ وجه از خمیر های چینی استفاده نکنید ، چرا که خیلی زود کارایی خود را از دست می دهند و یا این که از همان اول برای شما به درستی کار نمی کنند . برای این کار از برند های معتبر مانند دیپکول ، کولر مستر ، گرین و ... استفاده کنید .

4. استفاده از آنتی ویروس های سنگین 

خب همان طور که از ظاهر هم پیدا است سخت افزار لپ تاپ ها از PC ظعیف تر است ، برخی از آنتی ویروس ها و ابزار های امنیتی برای نصب و راه اندازی بر روی لپ تاپ مناسب نیستند و باعث لود شدید CPU می شود که یکی از عواقب آن افزایش دمای CPU است .
راه حل : تا حدالامکان از آنتی ویروس های سبک و کم حجم بر روی لپ تاپ های خود استفاده کنید.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*