اینترنت 5G ، پنمین نسل از شبکه های تلفن همراه است که در سال 2019 میلادی ساخته شده است . در این مقاله قصد داریم شما را با این نسل و همچنین نسل های قبلی شبکه های تلفن همراه آشنا کنیم .

اینترنت 5G

اینترنت 5G چیست ؟

5G نسل پنجم شبکه تلفن های همراه است. این نسل ، یک استاندارد جهانی بی سیم جدید پس از شبکه های 1G ، 2G ، 3G و 4G است. 5G نوع جدیدی از شبکه را امکان پذیر می کند که برای اتصال تقریبا همه افراد و همه چیز به یکدیگر از جمله ماشین آلات ، اشیا و دستگاه ها طراحی شده است.

در فناوری بی سیم نسل پنجم حداکثرسرعت داده های به چند گیگابیت بر ثانیه می رسد . تأخیر انتقال داده ها به شدت کم و اطمینان در اتصال بسیار زیاد است. ظرفیت شبکه نیز گسترده تر است . هم چنین ، اینترنت 5G در دسترس بودن بیشتر و تجربه یکنواخت تری از اتصال به اینترنت را به کاربران ارائه می دهد . عملکرد بالاتر و بهبود کارایی در اینترنت نسل پنجم ، کاربر را توانمندتر می کند و صنایع جدید را نیز به هم متصل می کند.

بررسی نسل های مختلف شبکه

نسل های شبکه اینترنت و 5G

شبکه نسل اول – 1G

نسل اول شبکه یا همان 1G که در سال 1980 میلادی عرضه شد. خیلی از کاربران این نسل را با نسل دوم اشتباه میگیرند. چرا که برخی از تلفن های هوشمند برای نسل دوم شبکه نوشته ی G را نمایش میدهند . اما منظور از این G نسل دوم شبکه (نسل اول اینترنت بی سیم روی سیم کارت) یعنی همان 2G است . در نسل اول شبکه ، فقط انتقال دیتا در قالب صدا آن هم به صورت آنالوگی وجود داشت . به عبارتی نسل اول شبکه های بی سیم ، همان ظهور تلفن های همراه است .

شبکه نسل دوم – 2G

2G صدای دیجیتال (به عنوان مثال دسترسی چندگانه CDMA- Code Division) را معرفی کرد.

در سال 1991 میلادی نسل دوم شبکه ( اینترنتی ) تحت عنوان 2G توسط Radiolinja که اکنون بخشی از کمپانی Elisa Oyj است در فنلاند توسط استاندارد GSM به دنیا رونمایی شد. این نسل نسبت به نسل قبلی خود یعنی 1G چند مزیت اصلی داشت :

اولین مزیت شبکه های نسل دوم ، رمزگذاری شدن مکالمات تلفنی به صورت دیجیتالی بوده است. البته گفتنی است این رمزگذاری ها فقط بین تلفن همراه و ایستگاه پایه ی تلفن مخابراتی بوده است و لزوما در تمام شبکه رمزگذاری اتفاق نمی افتاده است.

مزیت بعدی نسل دوم شبکه ، کارآمدتر شدن طیف فرکانس رادیویی بوده است. به طوری که کاربران بیشتری در هر باند فرکانس تحت پوشش قرار میگرفته اند. آغاز خدمات داده برای تلفن همراه و شروع پیام های متنی نیز در این نسل اتفاق افتاده است.

فناوری های 2G شبکه های مختلف را قادر می سازد تا خدماتی مانند پیام های متنی ، پیام های تصویری و MMS (پیام های چندرسانه ای) را ارائه دهند.

پس از راه اندازی شبکه ی نسل دوم 2G ، سیستم های شبکه بی سیم قبلی تلفن همراه با نام گذشته 1G لقب گرفتند. در حالی که سیگنال های رادیویی در شبکه های 1Gآنالوگ هستند ، سیگنال های رادیویی در شبکه های 2G به صورت دیجیتالی هستند. هر دو سیستم از سیگنالینگ دیجیتال برای اتصال برج های رادیویی به سیستم تلفن همراه استفاده می کنند. نسل دوم اینترنت با سرویس رادیویی بسته های عمومی (GPRS) (2.5G) ، حداکثر سرعت انتقال 40 کیلوبیت بر ثانیه را ارائه می دهد.لازم به ذکر است که با اینترنت EDGE (2.75G) یا همان "Enhanced Data Rates for GSM Evolution" ، حداکثر سرعت انتقال دیتا به 384 کیلوبیت بر ثانیه نیز افزایش میابد .

متداول ترین فناوری اینترنت نسل دوم (G2) ، GSM مبتنی بر تقسیم زمان با دسترسی چندگانه (TDMA) بود که در اصل برای اروپا است اما در بیشتر جهان به جز ژاپن و آمریکای شمالی استفاده می شود. در آمریکای شمالی ، دیجیتال AMPS (IS-54 و IS-136) و cdmaOne (IS-95) سیستم های اصلی بودند. در ژاپن نیز ، سیستم مستقر در همه جا Personal Digital Cellular (PDC) بود.

تاثیرات اینترنت نسل پنجم


شبکه نسل سوم – 3G

اوایل دهه 2000: 3G داده تلفن همراه را به ارمغان آورد (به عنوان مثال CDMA2000).

3G ، نسل سوم فناوری ارتباطات راه دور تلفن همراه بی سیم است که دسترسی به آن در اواسط سال 2001 میلادی برای عموم میسر شد . این نسل برای شبکه سریعتر انتقال داده GPRS (2.5G) و EDGE (2.75G) به وجود آمد . نسل سوم شبکه و اینترنت ، بر اساس مجموعه ای از استانداردها است که برای دستگاه های تلفن همراه و خدمات و شبکه های استفاده از ارتباطات از راه دور تلفن همراه استفاده می شود که مطابق با مشخصات International Mobile Telecommunications-2000 (IMT-2000) توسط اتحادیه بین المللی مخابرات است.شبکه ی 3G ، امواج را از تلفن صوتی بی سیم ، دسترسی به اینترنت تلفن همراه ، دسترسی ثابت به اینترنت بی سیم ، تماس های ویدئویی و تلویزیون همراه پیدا و شناسایی می کند.

شبکه های مخابراتی نسل سوم 3G ، از سرویس هایی پشتیبانی می کنند که سرعت انتقال اطلاعات حداقل 144 کیلوبیت بر ثانیه را فراهم می کنند. نسخه های بعدی 3G ، که غالباً 3.5G و 3.75G شناخته می شوند ، امکان دسترسی پهنای باندی بالاتر(با چندین مگابیت بر ثانیه) برای تلفن های هوشمند و مودم های موبایل را فراهم می کنند.

نسل چهارم - 4G LTE

سالهای 2010: 4G LTE دوران پهنای باند موبایل را آغاز کرد.

4G ، نسل چهارم فناوری شبکه تلفن همراه است که جانشین 3G می شود . شبکه ی 4G دارای پهنای باند بسیار بالاتری نسبت به نسل های پیشین خود است . این نسل به کاربران قابلیت دسترسی به وب موبایل اصلاح شده ، تلفن IP ، خدمات بازی ، تلویزیون همراه با کیفیت بالا ، کنفرانس ویدیویی و تلویزیون سه بعدی را داده است.

اولین نسخه استاندارد Long Term Evolution (LTE) به صورت تجاری در اسلو ، نروژ و استکهلم ، سوئد در سال 1998 به کار گرفته شد و از آن زمان در اکثر نقاط جهان به کار گرفته شد. اما اینترنت نسل چهارم 4G از سال 2010 میلادی به صورت جهانی در دسترس عموم قرار گرفته است.

اینترنت5G 1G 2G 3G 4G

1G ، 2G ، 3G و 4G همگی به 5G منتهی می شوند که برای ایجاد ارتباط بیشتر از گذشته در نظر گرفته شده است.

اینترنت نسل پنجم یک رابط هوایی یکپارچه و با توانایی بسیار بالاتر است که شرکت های تلفن همراه از سال 2019 شروع به استقرار در سراسر جهان کردند و جانشین برنامه ریزی شده برای شبکه های 4G است که اتصال به اکثر تلفن های همراه فعلی را فراهم می کند . 5G با ظرفیتی بسیار گسترده طراحی شده است تا بتواند تجارب کاربران نسل بعدی را فراهم کند .هم چنین مدل های جدید را تقویت کرده و خدمات جدیدی را ارائه دهد.

مزیت اصلی شبکه نسل پنجم پهنای باند و سرعت بارگیری بسیار بالای آن است. گفتنی است که در این نسل کاربران سرعت حداکثری 10 گیگابیت در ثانیه را تجربه خواهند کرد.

5G با سرعت بالا ، قابلیت اطمینان بیشتر و تأخیر و کندی به شدت ناچیز ، اکوسیستم تلفن همراه را به قلمروهای جدیدی گسترش داده است . 5G بر بسیاری از صنعت ها تأثیر می گذارد . به طوری که حمل و نقل ایمن تر ، مراقبت های بهداشتی از راه دور ، کشاورزی دقیق ، تدارکات دیجیتالی و موارد دیگر را به واقعیت تبدیل کرده است.

سرعت اینترنت 5G چقدر است؟

5G برای ارائه حداکثر نرخ داده تا 20 گیگابیت بر ثانیه بر اساس الزامات IMT-2020 طراحی شده است. اما نسل پنجم شبکه های بی سیم 5G چیزی فراتر از سرعت بسیار بالای آن است. علاوه بر نرخ بالای انتقال داده ها ، 5G طوری طراحی شده است که با گسترش به طیف جدیدی مانند mmWave ، ظرفیت شبکه بسیار بیشتری را فراهم می کند.

سرعت اینترنت 5G

5G همچنین می تواند تأخیر بسیار کمتری را برای پاسخ فوری تر ارائه دهد و می تواند برای کاربر تجربه یکنواخت تری را ایجاد کند تا نرخ داده ها به طور مداوم بالا بمانند - حتی در هنگام حرکت کاربران.

اینترنت 5G و اقتصاد

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اینترنت نسل پنجم باعث رشد و پیشرفت چشم گیری در جهان شده است.

به طور مثال :5G باعث رشد 13.2 تریلیون دلاری در تولیدات جهانی شده است وحدود 22.3 میلیون شغل جدید نیز ایجاد کرده است. مطالعات برجسته در این زمینه نشان میدهد که اثر اقتصادی کامل 5G احتمالاً تا سال 2035 میلادی در سراسر جهان تحقق می یابد .این تأثیر بسیار بیشتر از نسل های قبلی شبکه است.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*