کارت گرافیک آنبرد (آنبورد - OnBoard) و یا همان گرافیک مجمع ، یکی از موارد مهمی است که در لپ تاپ ها و کامپیوتر های دسکتاپ یا کیس دار وجود دارد و عده ی زیادی از خریداران لپ تاپ هم درمورد آن چیزی نمی دانند. این نوع گرافیک ها که در بازار به گرافیک اینتلی (Intel Graphic) نیز شناخته می شوند ، بر روی پردازنده ی اصلی دستگاه (CPU) قرار می گیرند. در ادامه به بررسی و مقایسه ی گرافیک های آنبرد و گرافیک های مجزا و لپ تاپ گرافیکدار می پردازیم.

گرافیک آنبرد و مزیت ها و معایب آن

گرافیک آنبرد یا گرافیک مجمع ، نسبت به گرافیک مجزا ، کوچک تر و ارزان قیمت تر است. این موارد باعث می شود که کاربر ، هزینه ی کمتری بابت آن پرداخت کند و همچنین مصرف برق و باتری نیز کمتر خواهد بود. کارت گرافیک آنبرد گرافیک های آنبرد ، همانطور که مشخص است ، نسبت به گرافیک های مجزا ، قدرت کمتری دارند. این بدین معنی است که گرافیک آنبرد برای گیمینگ های سطح بالا و هم چنین امور سه بعدی و رندرینگ مناسب و جوابگو نیستند و نباید از آنها انتظار پردازش امور گرافیکی بالا را داشت. از دیگر مواردی که باید درمورد کارت گرافیک های آنبرد دانست ، غیر قابل تعویض بودن آن ها است. هرچند گفتنی است که این نوع گرافیک ها ، نسبت به گرافیک های مجزا ، طول عمر بالاتری دارند و احتمال خرابی آنها بسیار کم است.

دستگاه با گرافیک آنبورد بخریم یا گرافیک غیر آنبرد ؟

مهم ترین مسئله در پاسخ به این پرسش ، نوع استفاده ی کاربر از دستگاه (لپ تاپ یا کیس) می باشد. همانطور که توضیح داده شد ، اگر دستگاه را برای امور گرافیکی سنگین ، نظیر بازی های به روز و سنگین ، امور سه بعدی همچون انیمیشن سازی ، امور رندرینگ و کار های مشابه نیاز دارید ، حتما از کارت های گرافیکی مجزا یا غیر آنبرد استفاده کنید اما اگر نوع کاربری شما ، مواردی به جز موارد ذکر شده است ، نیازی به خرید کارت های گرافیک مجزا و صرف هزینه ی اضافی نیست و کارت های گرافیک آنبرد ، نیاز شما را برطرف خواهند کرد. این نوع کاربری ها شامل اموری همچون وبگردی و اینترنت و شرکت در کلاس های آنلاین ، اجرای بازی های متوسط ، تماشای فیلم ، پخش موسیقی ، تایپ کردن و اجرای برنامه های مختلف همچون آفیس ، حسابداری و... می باشد. همچنین اموری نظیر طراحی با فوتوشاپ (به جز طراحی های چند بعدی سنگین) ، نقشه کشی با اتوکد (بدون رندینگ) یا برنامه های مشابه و برنامه نویسی (به جز کار با موتور های سنگین بازی سازی) نیز شامل این موارد می شوند و نیازی به کارت گرافیک مجزا ندارند. کارت گرافیک آنبرد یا مجزا ؟

کارت گرافیک آنبرد اینتل

شرکت آمریکایی اینتل Intel با بیش از 50 سال سابقه ، از معتبرترین و شناخته شده ترین کمپانی ها در امر تولید تجهیزات رایانه ای می باشد ؛ این شرکت در زمینه ی ساخت کارت گرافیک های آنبرد یا گرافیک های مجمع نیز فعالیت دارد ؛ اینتل ، بهترین گرافیک های مجمع ، که معروف ترین های آنها تحت عنوان Intel HD Graphics و Intel UHD Graphics هستند را برای دستگاه های کامپیوتری و به خصوص لپ تاپ ها تولید می کند. این به گونه ای است که بیش از 90 درصد گرافیک های آنبرد داخل بازار ، تولید شده ی شرکت اینتل هستند. کارت گرافیک آنبرد اینتل اچ دی

قیمت کارت گرافیک آنبرد

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد ، یکی از مهم ترین مزایای گرافیک های آنبورد ، قیمت پایین آن ها نسبت به گرافیک های مجزا است. این به گونه ای است که شما می توانید با مبلغی حتی کمتر از 100 دلار ، یک گرافیک آنبرد مناسب خریداری کنید. البته گفتنی است که کارت گرافیک های آنبرد گران قیمت نیز در بازار وجود دارند که قیمت هایی بالای 500 دلار نیز دارند اما به طور خلاصه ، قیمت گرافیک آنبرد بسیار پایین تر از گرافیک مجزا می باشد.

کارت گرافیک مجزا

کارت های گرافیک مجزا ، برعکس گرافیک های آنبرد ، از قدرت بالاتری برخوردار هستند. این قدرت بالا فقط برای اجرای بازی های سنگین و طراحی های سه بعدی و انیمیشن سازی و رندرینگ مناسب هستند. انویدیا ، معروف ترین شرکت در ساخت کارت های گرافیکی مجزا می باشد. این کمپانی آمریکایی در سال 1993 میلادی تاسیس شده و در حال حاضر ، بهترین و قدرتمندترین کارت های گرافیک را برای لپ تاپ ها و کامپیوتر های دسکتاپ تولید می کند. رقیب سرسخت nvidia ، کمپانی AMD است که در سال های اخیر با تولید کارت گرافیک های بهینه و قدرتمند ، توانسته رقابت نزدیکی با انویدیا داشته باشد. کارت گرافیک آنبرد و مجزا

از کجا بفهمیم دستگاه کارت گرافیک آنبرد دارد یا خیر؟

برای دانستن اینکه سیستم شما چه نوع گرافیکی دارد ، راه های مختلفی وجود دارد. با نگاه کردن به پشت کیس و پیدا کردن محل اتصال کابل مانیتور ، اگر محل اتصال به پورت های موس و کیبورد یا پورت های USB نزدیک بود ، یعنی مادربرد دستگاه شما دارای کارت گرافیک آنبرد یا مجمع می باشد. همچنین با نگاه کردن به قسمت پشتی کیس دستگاه ، می توان به راحتی متوجه شد که اسلات گرافیکی خالی است یا یک کارت گرافیک اختصاصی به آن وصل شده یا خیر. پورت کارت گرافیک آنبرد در لپ تاپ هم کافی است روی دسکتاپ راست کلیک کنید ، کنترل پنل کارت های گرافیکی که روی لپ تاپ وجود دارند را مشاهده کنید. هم چنین می توانید با باز کردن استارت ویندوز عبارت « Device Manager » را جست و جو و باز کنید و سپس با باز کردن تب Dispay Adapters ، لیست گرافیک های موجود روی دستگاه خود را مشاهده کنید.

لیست کارت گرافیک آنبرد

البته گفتنی است که خیلی از دستگاه ها ، بطور همزمان مجهز به دو کارت گرافیک مجمع و  مجزا می باشند که معمولا در این حالت ، دستگاه به طور اتوماتیک با چیپ اصلی و قدرتمندتر یعنی کارت گرافیک مجزا پردازش های گرافیکی را انجام می دهد.

برای بازی های سنگین و رندرینگ چه کارت گرافیکی مناسب است ؟

همانطور که گفته شد ، برای رندرگیری و گیمینگ سطح بالا ، به علت سنگین بودن پردازش ها ، لازم است که دستگاه شما به کارت گرافیک مجزا مجهز باشد.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*