شرکت مایکروسافت عادت دارد همیشه مارا با سیستم عامل های شگفت انگیز خود غافلگیر کند ، و این بار نیز با معرفی ویندوز11 بار دیگر قدرت خود را به عرصه نمایش گذاشته است. ویندوز11 که در اواخر سال 2021 و در کل 2022 به صورت نسخه ی نهایی وارد بازار میشود از طراحی بصری فوق العاده زیبایی نسبت به ویندوز های قبلی برخودار است همچنین نمایش و جستجوی برنامه هاو فایل ها را نسبه به ویندوز10 برای کاربران راحت تر کرده است . با بررسی ویژگیهای ویندوز11 تصمیم میگیریم که آیا همچنان از ویندوز10 خود استفاده کنیم یا آن را به ویندوز11 ارتقا دهیم.

ویندوز 11 اواخر سال جاری به بازار عرضه خواهد شد و شما کنجکاو می شوید که چه تفاوت هایی ممکن است با ویندوز10 داشته باشد؟

این دو ویندوز نه تنها از لحاظ جلوه بصری باهم متفاوت اند بلکه تغییرات عمده و اساسی نیز در نسل بعدی به وجود آمده است که کاملا این دو ویندوز 11 و 10 را از هم متمایز می کند. ویندوز 11 مایکروسافت نیز مانند نسل های قبلی خود ، که ویندوز7 و ویندوز8.1 که به صورت رایگان به ویندوز10 ارتقا پیدا میکردند ، به طور رایگان به ویندوز 11 بروز رسانی خواهد داشت ؛ اما این بروز رسانی به شرطی اعمال میشود که رایانه شخصی شما آزمایشات برنامه ی Microsoft Health PC Check را از سر بگذراند که همین امر موجب اختلافاتی به خصوص بر سر TPM 2.0 requirement شده است.

فعلا ویندوز 11 هنوز در مرحله بتا قرار دارد. و برای دانلود ویندوز11 از هفته 28 ژوئن فقط میتوانید از طریق برنامه Windows Insider اقدام کنید. اگر رایانه شخصی شما سازگاری لازم را داشته باشد ، ویندوز 11 را با باگ های احتمالی آزمایش خواهید کرد که ما برای امنیت بیشتر توصیه میکنیم تا آماده سازی نسخه نهایی صبر کنید.

مایکروسافت زمان زمان انتشار نسخه اصلی را تا پایان سال 2021 و به گونه ای اوایل سال 2022 برای رایانه های شخصی اعلام کرده است و در این زمان پایدارترین و مطمئن ترین حالت ویندوز11 را میتوانید با خیال آسوده روی کامپیوتر شخصی خود نصب کنید ، اما اگر بخواهید همچنان میتوانید از ویندوز10 استفاده کنید زیرا مایکروسافت اعلام کرده که تا سال 2025 از ویندوز10 پشتیبانی خواهد کرد هرچند که مشخص نیست تا چند نسخه آن را ارتقا می دهد بنابراین اجباری برای بروز رسانی ویندوز خود به 11 نخواهید داشت مگر اینکه واقعا دلتان بخواهد از قابلیت های جدید آن استفاده کنید.

منو و نوار وظیفه را شروع کنید

windows11-taskbar-menue

به عنوان اولین و بزرگترین تفاوت ویندوز11 میتوان به منوی شروع و نوار وظیفه اشاره کرد. مایکروسافت در ویندوز11 ابداع جدیدی بخرج داده و منوی شروع و نوار وظیفه روی صفحه قرار گرفته است و این باعث میشود شباهت بیشتری به MacOS و ChromeOS پیدا کند.

طراحی منوی شروع در ویندوز11 به سادگی پیاده شده ، یک لیست ثابت از برنامه ها مشاده می شود و به دنبال آن اسناد پرتکرار در پایین قابل مشاهده است ؛ برای این کارمنوی start ویندوز11 از cloud و Microsoft365 استفاده می کند تا پرونده ای اخیرا استفاده شده را به شما نشان دهد ، مهم نیست پلتفرم یا دستگاهی که ایتفاده میکنید Android یا iOS باشد.

میتوانید برنامه هایتان را گسترش داده و در لیست جستجو و پیمایش کنید و برنامه مورد نظرتان را سلکت برگزینید ؛ خب این قسمت بنظرتان غریبه نیست اما نکته مهم این است که در ویندوز11 پشتیبانی از Live Tiles قطع می شود پس اگر می خواهید به طور خلاصه اطلاعات خود را در منوی شروعتان مشاهده کنید ویندوز10 برایتان بهتر است.

تغییرات بزرگی در نوار وظیفه ی ویندوز11 نسبت به ویندوز10 ایجاد شده است. کارد جستجو در ویندوز11 به یک نماد تبدیل شده است و توابع Cortana در ویندوز11 حذف شده اند.اگر شما خواستار کورتانا هستید ، برای بارگیری برنامه جستجو با طراحی شناور و طرح بندی زبانه ای مشابه ویندوز10 به مرکز صفحه انتقال داده می شود.

ویندوز11 به لطف توانایی همگام سازی Microsoft Edge ویژگی Timeline Windows را که در ویندوز10 وجود داشت را از بین برده و Windows Timeline جای خود را به میزهای مجازی جایگزین داده است. اگر شما عادت داشتید نوار وظیفه خود را در سمت راست یا چپ صفحه پین کنید برایتان اخبار بدی دارم زیرا دیگر نمیتوانید این کار را انجام دهید ؛ در ویندوز11 نوار وظیفه فقط در پایین صفحه فیکس می شود و شما نمیتوانید با برنامه هایتان نوار وظیفه را سفارشی کنید. اکثر تغییرات فقط بصری هستند درواقع ویندوز11 و ویندوز10 از ویژگی های یکسانی بهره برده اند و فقط در نحوه ی نمایش متفاوت بنظر میرسند.

چند وظیفه ای و پشتیبانی از مانیتور خارجی

windows11-desktop

چند وظیفه ای (Multi tasking) در ویندوز 11 با ویژگی های بهتری نسبت به ویندوز های سری قبلی خود ارائه شده است که شما حتی نمیتوانید نظیر آن را در در آپدیت های بعدی ویندوز10 ببینید.

مایکروسافت همیشه سعی کرده با استفاده از ویندوز را با پنجره های انعطاف پذیر و توانایی کار با چند برنامه در کنار هم ، کارها مطابق خواست کاربر انجام شود.در ویندوز 11 روش های پرقرت تری برای مدیرت چند وظیفه ای ارائه شده است و Snap Layout ، Snap Groups و Desktops ویژگی های جدیدی هستند در ویندوز11 که به شما در ساماندهی پنجره ها و بهینه سازی اغلام و مستغلات روی صفحه کمک میکنند تا شما بتوانید چیدمان مورد نیاز خودتان را طبق خواسته خود طراحی کنید.

همچنین در ویندوز11 میتوانید برای موضوعات مختلف خود صفحه دسکتاپ جداگانه ایجاد و طراحی کنید تصور کنید که یک دسکتاپ برای کار یکی برای مدرسه و یکی دیگر برای بازی داشته باشید. ویژگی دیگری که در ویندوز10 وجود قرار داده نمیشود این است که شما میتوانید روی دکمه maximize قرار بگیرید و پنجره هارا در ابعاد مختلف به صورت کاشی وار در صفحه بچینید ، این باعث می شود ویژگی قدیمی به نام Snap حفظ شود و به جای اینکه شما ترکیب کاشی وار از پنجره هایتان را ه صورت دستی و با ترکیبات صفحه کلید انجام دهید یا پنجره هایتان را یک سمت خاص از صفحه نمایش قرار بدهید ، تمام این کار هارا به سهولت و بدون اعمال تنطیمات درستی انجام دهید.

windows11-SnapAssist

ویندوز11 به یاد شما می آورد که چگونه ویندوز خودرا روی مانیتور خارجی خود داشته باشید و در زمان قطع اتصال مانیتور و سپس اتصال مجدد ، آن را در همان حالت ذخیره کنید و بدین ترتیب یکی از آزار دهنده ترین قسمت های ویندوز10 توسط دوست جدیدمان ویندوز11 برطرف شد.  

چت مایکروسافت

windows11-chat

با ویندوز11 امکان چت از Microsoft Teams معرفی شده که بر روی منوی وظیفه (Task bar) قرار دارد ؛ اکنون قادر هستید از طریق متن ، گپ ها ، گفتگوی ویدئویی یا صوتی از هر کجا که هستید با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید بدون اینکه نگران این باشید که شخص مقابل از چه دستگاه با سیستم عاملی استفاده میکند میخواهد اندروید ، iOS یا ویندوز باشد ،اگر شخصی که میخواهید با آن ارتباط برقرار کنید برنامه Teams را نصب نکرده باشد همچنان میتوانید از طریق پیامک دو طرفه با آن ارتباط برقرار کنید. ویندوز11 از طریق تسک بار به شما اجازه میدهد پیام هارا بی صدا/یا صدا دار کنید یا مستقیما پرزنت را شروع کنید.    

حالت Tablet

windows11-tablet-mode

در ویندوز10 اینگونه بود که روی حالت تبلت باغث می شد رایانه شما روی منوی شروع به صورت تمام صفحه برود و این مورد در ویندوز11 حذف شد. به جای آن ویندوز11 رفتاری بیشتر شبیه به ipad دارد زیرا در جایی که دستگاه خود را به حالت تبلت تبدیل میکنید برای اناجم دادن کار های لمسی کارتان راحت تر میشود. مایکروسافت حرکت های باز و بسته شدن پنجره ها ، جابجایی های بین دسکتاپ و گزینه های جدید را در Windows Ink Workspace قرار داده است که این موارد در حالت تبلتی ویندوز10 وجود نداشت و برای کاربران درک دشواری داشت.  

ویژگی هایی که برای بازی ارائه شده

windows11-game

ویندوز11 خبر های خوبی برای علاقمندان به گیمینگ دارد و میتوان گفت این ویندوز دقیقا همان چیزی است که یک گیمر احتیاج دارد اگر شما هم جز علاقمندان به بازی های رایانه ای هستید به شما توصیه میشود حتما ویندوز خود را به 11 ارتقا دهید.ویندوز11 میتواند از تمام پتانسیل های سخت افزاری شما بهره ببرد و با جدیدترین فناوری ها آمده است تا از هر بازی و برنامه ای پشتیبانی کند.

فناوری های استفاده شده در ویندوز11 مانند DirectX 12 Ultimate گرافیک بدون وقفه و شناورری را با نرخ فریم بالا امکان پذیر میسازد و DirectStorage که سرعت لود را بالا میبرد و بازی با جزئیات گرافیکی بیشتری را ارائه میدهد ؛ همچنین HDR خودکار آن طیف گسترده ای از رنگ ها را برای ایجاد جلوه ی بصری فوق العاده به شما نمایش خواهد داد. در تعهد مایکروسافت نسبت به سازگاری ویندوز با سخت افزار ها هیچ تغییری ایجاد نشده است و ویندوز11 از لوازم جانبی و قطعات رایانه شخصی شما پشتیبانی میکند.

با Xbox Game گیمر ها به بیش از 100 بازی رایانه ای با کیفیت دسترسی دارند که به تعداد آن ها اضافه خواهد شد و به راحتی میتوانند افرادی را برای بازی با آنها پیدا کنند مهم نیست که آنها با کنسول بازی میکنندد یا با رایانه. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی های ویندوز11 باری گیمر ها میتوانید به Xbox Wire مراجعه کنید.

دسترسی سریعتر به اطلاعات مهم

windows11-widget

ویندوز 11 با Widgets که شامل اخبار و اطلاعاتی است که توسط هوش مصنوعی برای شما شخصی سازی شد است و دارای بهترین عملکرد در کلاس مرورگر است و از Microsoft Edge ارائه شده. دیگر لازم نیست تا در حین کار خود برای بررسی اخبار ، آب و هوا و دریافت اعلانات در کار خود وقفه بیندازید ؛ حالا میتوانید جلوه ای مشابه به اعلانات خود را در دکستاپ داشته باشید ، هنگامی که خواستار دیدن صفحه ویجت خود میشوید ، برنامه درحال اجرای شما مختل نمیشود و مانند صفحه ای فرعی بر روی صفحه برنامتان میلغزد.  

فروشگاه مایکروسافت

windows11-apps

فروشگاه مایکروسافت در ویندوز 11 تقریبا شبیه به نسخه ویندوز10 خواهد بود با این فرق اساسی که فروشگاه ویندوز11 از طریق فروشگاه آمازون از برنامه های اندروید پشتیبانی میکند ، شما این قابلیت را در ویندوز10 دریافت نمیکنید زیرا ؛ ویندوز11 با زیر سیستم های اندروید مطابقت داده شده و این را مایکروسافت در جلسه ی توسعه دهندگان ویندوز11 در تاریخ 24 ژوئن تایید کرد.

همچنین طراحی استور ویندوز11 از نو انجام شده که هم زیباست و هم موجب میشود پیدا کردن فیلم ها و برنامه آسان تر باشد ویندوز نسبت به گذشته و همه مطالبی که کاربران به آن نیاز دارند مانند فیلم ها ، نمایش ها ، بازی ها و به راحتی در دسترس خواهد بود.

windows11-soter

مایکروسافت استور به شما اجازه می دهد که تمام برنامه های Windows را در هردو (ویندوز10 و 11) دانلود کنید که شامل برنامه های Win32 ، UWP و برنامه های وب پیشرو نیز میشود. ما بسیار خوشحال هستیم که به زودی در ویندوز11 از برنامه های شخص اول و سومی مانند Microsoft Teams ، Visual Studio ، Disney+ ، Adobe Creative Cloud ، Zoom و Canva استقبال خواهد شد و شما میتوانید هنگام بارگیری برنامه ها از Store خیالتان بابت امنیت راحت باشد.  

windows11-Microsoft-team

در ویندوز11 اعلام شده که اندروید به ویندوز آورده خواهد شد و شما با store میتوانید از آمازون و اپ استور برنامه های اندروید را وارد کنید ما مشتاقانه منتظر این همکاری بیندآمازون و اینتل با استفاده از فناوری Intel Bridge هستیم.

تفاوت های دیگر و ویژگی های حذف شده

windows-11-logo

سعی میکنیم بیشتر به تفاوت های ایجاد شده در ویندوز11 بپردازیم تا اگر خواستید ویندوز10 خود را ارتقا دهید تصمیم گیری برایتان راحت تر باشد. امکان همگام سازی برای تصویر دسک تاپتان وجود ندارد ، حذف شدن اینترنت اکسپلورر و پانل ورودی ریاضی و چند برنامه دیگر هنگام ارتقا حذف میشوند مثل نمایشگر 3D ، OneNote برای ویندوز 10 ، Paint 3D و Skype . هرچند که هنوز میتوانید آن ها را در فروشگاه مایکروسافت پیدا کنید. چرخه پشتیبانی و به روزرسانی تایید شده که ویندوز11 دقیقا مانند MacOS سالی یکبار آپدیت جدید برایش می آید اما میزان آپدیت برای ویندوز10 در هاله ای از ابهام است و تنها چیزی که میدانیم این است که مایکروسافت متعهد شده تا سال 2025 از آن پشتیبانی کند.

چرخه پشتیبانی و به روزرسانی

تایید شده که ویندوز11 دقیقا مانند MacOS سالی یکبار آپدیت جدید برایش می آید اما میزان آپدیت برای ویندوز10 در هاله ای از ابهام است و تنها چیزی که میدانیم این است که مایکروسافت متعهد شده تا سال 2025 از آن پشتیبانی کند.

دانلود ویندوز 11

نسخه ی پیش نمایش ویندوز11 تاریخ 3 تیر 1400 در اختیار کاربران قرار گرفت تا مورد تست قرار بگیرد  و گفته شده نسخه نهایی آن اواخر پاییز 1400 منتشر خواهد شد .

برای دانلود نسخه ی پیش نمایش اینجا کلیک کنید

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*