کارت گرافیک nvidia توسط شرکتی آمریکایی تولید می شود که  از سال 1993 با تولید چیپست های گرافیکی شروع به فعالیت کرد . هم اکنون در زمینه های متنوع دیگری همچون تولید کارت‌های گرافیکی ورک استیشن و رایانه‌های شخصی، دستگاه‌های پورتابل ،لوازم جانبی گیمینگ ، تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و غیره فعال است. این شرکت از اصلی ترین رقبای شرکتAMD در تولید پردازنده و کارت های گرافیکی می باشد.

انواع کارت گرافیک nvidia

کارت گرافیک nvidia به طور کلی در سه دسته وارد بازار شده اند:

1) Geforce

2) Quadro

3) Tesla

کارت گرافیک nvidia geforce

NVIDIA در سال ۱۹۹۹ ، نسل جدید پردازنده های گرافیکی خود به نام GeForce را عرضه کرد . تا کنون 16 سری مختلف از geforece وارد بازار شده است.از جمله ویژگی های این برند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1) سرعت کلاک بالا کارت گرافیک های Geforce معمولا ۱۰ تا ۲۰ درصد، سرعت کلاک بالاتری دارند.

2) پشتیبانی از چند مانیتور و صفحه نمایش کارت گرافیک های Geforce به گیمرها و دیگر کاربران این امکان را می دهد به طور همزمان از ۳ یا ۴ مانیتور استفاده کنند. کارت گرافیک های سری ۲۰، از مدل RTX 2060 به بعد از ۴ مانیتور پشتیبانی می‌کنند .

3) تنوع و مقرون به صرفه بودن geforce با وجود تنوع بالا این امکان را برای شما فراهم می آورد تا متناسب با بودجه خود کارت گرافیکی مورد نیاز خود را تهیه کنید.

کارت گرافیک nvidia geforce

کارت گرافیک nvidia quardo

کوادرو یکی دیگر از محصولات شرکت Nvidia است که در دو زمینه طراحی و تولید محتوای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. مجموعه اول کارت‌های سری Quadro FX که برای اجرای نرم‌افزارهای طراحی صنعتی مناسب هستند . دسته دوم کارت‌های سری Quadro NVS هستند که در زمینه CAD/CAM و سیستم‌هایی با چندین خروجی نمایشگر بکار می روند. این کارت‌های گرافیک معمولا در سیستم‌های تخصصی نظیر پویا نمایی ، سيستم‌هاي صنعتي ، طراحي سه بعدی حائز اهمیت اند.برخی از ویژگی های nvidia quardo عبارتند از:

1) قدرت و سرعت بیشتر در رندرگیری: که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ای که قبلا دراین مورد نوشته ایم را مطالعه فرمایید.

2) دقت بسیار بالا در محاسبات : استفاده از حافظه های ( ECC، FP ) با قابلیت تشخیص و اصلاح خطاهای رایج که به صورت خیره کننده ای احتمال خطای محاسباتی رو کم می کند.

مقایسه کارت گرافیک Nvidia Quadro با Nvidia GeForce

با تمام این تفاسیر می توان گفت، اگر دنبال کارت گرافیک مناسب خود می گردید ابتدا در نظر بگیرید برای چه مصارفی قصد خرید دارید و بودجه مورد نظر خود را مشخص کنید. Quadro باپردازش موازی و دقت بالا مناسب برنامه های حرفه ای مانند CAD Rendering، تولید حرفه‌ای ویدئو، اتوکد، مایا ، 3DS MAX است. اما اگر قصد گیمینگ و مصارف عمومی را دارید می توانید با هزینه کمتر کارت گرافیک Geforce را انتخاب کنید تا هم در بودجه خود صرفه جویی کنید و هم تجربه ی لذت بخش تری را داشته باشید. کارت های گرافیک Geforce با ارجحیت سرعت بر دقت ، نرخ فریم(FPS) بالاتری دارند ولی هیچ وقت دقت محاسباتی آنها قابل مقایسه با Quadro نیست.با تمام این تفاسیر این بدان معنا نیست که شما نمی توانید با کارت گرافیک کوادرو بازی کنید.

کارت گرافیک nvidia quadro

کارت گرافیک nvidia tesla

کارت گرافیک های Tesla به دلیل توان عملیاتی بالا برای مراکز داده و سرور مورد استفاده قرار می گیرند .  انویدیا ،تسلا را برای مصارف پیشرفته ای چون محاسبات سنگین گرافیکی، انیمیشن و رندرینگ، تحقیقات آنالیز علمی، پیاده‌سازی VDI، سرورها و سیستم‌های HPC ، به بازار عرضه کرده است.

نام گذاری کارت گرافیک انویدیا

انویدیا همانند بسیاری از تولیدکنندگان سخت افزار از شیوه منحصربه فردی در نام‌گذاری محصولات خود استفاده می کند. درمورد Quadro و GeForce که زیرمجموعه یا زیر برند کارت‌ گرافیک‌های شرکت انویدیا هستند صحبت کردیم. حال به توضیح RTX و GTX می پردازیم.

نحوه نامگذاری کارت گرافیک nvidia

GTX به چه معناست ؟

عبارت GTX که مخفف عبارت Giga Texel Shader eXtreme است .لاینی تجاری از محصولات GeForce انویدیاست که اولین بار در سال 2008 معرفی شدند. اولین محصولات این سری GTX 260 بود. انویدیا با هر عرضه اصلی در این سری، میکرو معماری کارت گرافیک‌های خود را نیز تغییر داد. مثلا سری 200 و 300 بر اساس معماری تسلا و سری 400 و 500 براساس معماری فرمی (Fermi) بودند. آخرین GTX سری 16 : شامل GTX 1650، مدل GTX1660، مدل GTX 1660 Ti برپایه معماری Turing هستند و در سال 2019 معرفی شدند.

RTX به چه معناست ؟

آر تی ایکس مخفف عبارت«Ray Tracing Texel eXtreme» بوده و یکی از انواع کارت گرافیک‌های جی فورس (GeForce) بشمار می‌رود. این کارت گرافیک‌ها اولین بار در سال 2018 معرفی شدند و از معماری Turing استفاده می‌کنند. کارت گرافیک‌های RTX در اصل برای پشتیبانی از رهگیری پرتو که ظاهر ویدئو را بهبود می بخشد، طراحی و اجرا شدند. به عبارتی دیگر، برای دنبال کردن مسیر نور در بازی ویدئویی، هنگام تعامل با محیط، مورد استفاده قرار می گیرند. این کارت گرافیک محیط‌ و اجزای داخل بازی را با ظاهر براق و خیره‌کننده و افکت‌های نوری دقیق نشان می دهد.

مقایسه کارت گرافیک RTX و GLX

نسل پردازنده (Generation) و عملکرد آن

کارت گرافیک‌های جی‌فورس انویدیا در ادامه GTX و RTX به دو جفت عدد منتهی می‌شوند. مجموعه اول معرف نسل پردازنده و معماری پایه آن است ، همانطور که در تصویر مشاهده می کنید 20 و 16 معرف تورینگ و 10 معرف معماری قدیمی‌تر پاسکال هستند. جفت بعدی هم بیان کننده ی عملکرد پردازنده است که بالا رفتن آن نشان دهنده کارآیی بالاتر پردازنده گرافیکی است.

پسوند (Suffix)

در صورت عدم ذکر پسوند در کارت گرافیک موردنظر، معرف مدل استاندارد خود خواهد بود. کارت‌ها با پسوندOC تنظیمات سرعت کلاک بالاتری نسبت به مدل‌های استاندارد خواهند داشت. پسوند Super نیز معرف کارت‌ها با هسته‌های بیشتر و در نتیجه عملکرد بهتری نسبت به سری های پیش از خود دارند. پسوند Ti که مخفف عبارت Titanium است، بیانگر کارت گرافیک با تعداد هسته‌ بیشتر ،سرعت کلاک بالاتر، رم ویدیویی بیشتر و به طبع آن عملکرد بهتر است. برای اطلاع از قوی ترین کارت های گرافیک 2020 اینجا را کلیک کنید.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*