لپ تاپ Dell Latitude 5490 ، هشتمین نسل از سری 5400 لتیتیود می باشد. این سری پرطرفدار اچ پی با طراحی مستحکم و زیبا در سر تا سر دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد. Latitude 5490 با پردازنده ی نسل هشتمی خود ، در سال 2018 میلادی تولید و عرضه ی جهانی شده است. با کی لپ همراه باشید تا به نقد و بررسی این لپ تاپ بپردازیم.


طراحی

طراحی لپ تاپ Dell Latitude 5490 در مقایسه با مدل قبلی خود دستخوش تغییرات زیادی نشده است. البته گفتنی است که تغییر زیادی لازم نبود ، چرا که همان شاسی ساده و مشکی مات همچنان نیز خوب و بدون مشکل به نظر می رسد. یکی از معایب سطح مات بدنه ی لپ تاپ این است که رد لک و اثر انگشت در زمان کم روی آن جمع می شود. درب و پایه لپ تاپ در عین پلاستیکی بودن ، پایداری بسیار مطلوبی دارند. استقامت قسمت پایین کیبورد نسبت به مدل های قبلی تا حدودی بهبود یافته است. قسمت لبه ی صفحه نمایش با پلاستیکی نرم مزین شده است. اطراف آن یک لبه کوچک ساخته شده از لاستیکی سخت باعث می شود که در هنگام بسته بودن درب لپ تاپ ، گرد و خاک داخل نشود. لولاهای محکم ، نمایشگر را تا 180 درجه باز می کنند. لپ تاپ Dell Latitude 5490 با وزن 1.7 کیلوگرمی خود ، یک دستگاه صنعتی نسبتا سنگین محسوب می شود. البته گفتنی است که لپ تاپ های رقیب نظیر لنوو و ایسر از نظر وزن یکسان هستند اما HP و فوجیتسو 200 تا 300 گرم وزن پایین تری دارند.

طراحی لپ تاپ Dell Latitude 5490


صفحه نمایش

صفحه نمایش لپ تاپ Dell Latitude 5490 مجهز به پنلی با کیفیت فول اچ دی با ابعاد 14.1 اینچ و رزولوشن 1920x1080 پیکسل می باشد. این نمایشگر با طراحی مبتنی بر پنل فیلیپس خود ، به اندازه ی کافی روشن نیست. البته گفتنی است که این روشنایی 211 نیتی ، حدود 6 نیت از نمایشگر مدل قبلی پرنور تر است که این مقدار به سختی به چشم می آید. متاسفانه تمامی رقبا در این زمینه از Dell 5490 عملکرد بهتری داشته اند و روشنایی بالای 300 نیتی را ثبت کرده اند. کنتراست و عمق رنگ مشکی حدود 17 درصد بهبود یافته است. خوشبختانه لپ تاپ دل در این زمینه عملکرد بالاتری نسبت به رقبای خود داشته است. گفتنی است که نتایج Grayscale نیز به همان اندازه عالی هستند.

صفحه نمایش لپ تاپ Dell 5490 متاسفانه در برخی بخش ها ، در مقایسه با نسل قبلی خود پسرفت هایی است؛ به عنوان مثال انحرافات رنگ به طور قابل توجهی بدتر هستند. به همین ترتیب، زمان واکنش پنل نیز ضعیف است. علاوه بر این موضوعات ، محدوده پوشش رنگی نیز تا حدودی کاهش یافته است. این لپ تاپ 54.4 درصد از فضای رنگی sRGB و 34.5 درصد از AdobeRGB را پوشش می دهد که نتایج خوبی نیستند و لپ تاپ را در پایین ترین رتبه میان رقبای خود قرار می دهد.

صفحه نمایش لپ تاپ Dell Latitude 5490


کیبورد و تاچ پد

کیبورد لپ تاپ Dell Latitude 5490 دارای دکمه های نسبتا کوچکی است. خوشبختانه فاصله ی میان این دکمه ها به اندازه ای کافی است که دچار اشتباهات تایپی نشوید. پایه یا همان قسمت استراحتگاه دست ، نسبت به نسل قبلی مستحکم تر به نظر می رسد؛ نقطه فشار کلید ها نرم و ملایم بوده و در عین حال امکان تایپ با سرعت بالا و روان را فراهم می سازد. کلید Enter تا حدودی کوچک طراحی شده که ممکن است در ابتدا دچار مشکل شوید اما به مرور به آن عادت خواهید کرد. صدای کلید ها در هنگام تایپ نیزخیلی بلند نیست. "شبه کیبورد عددی" که از طریق کلید Fn می توان از آن استفاده نمود ، یک ویژگی بسیار مفید در بخش کیبورد این لپ تاپ محسوب می شود.

تاچ پد لپ تاپ Dell Latitude 5490 از دیگر نقاط قوت این لپ تاپ تلقی می شود. سطح این صفحه ی لمسی با طراحی حرفه ای خود امکان ناوبری و پیمایش آسان را برای کاربران فراهم می کند. هم چنین حرکات با حداکثر چهار انگشت نیز بی عیب و نقص عمل می کنند. دکمه های فیزیکی واقع در پایین صفحه ی لمسی ، صدای کلیکی بسیار کم تولید می کنند. هم چنین گفتنی است TrackStick یا PointStick یا همان موس وسط که در مدل های سه نسل قبلی وجود داشته ، در این مدل وجود ندارد.

کیبورد لپ تاپ Dell Latitude 5490


باتری

باتری لپ تاپ Dell Latitude 5490 از نوع لیتیوم – یون بوده و 68 وات ساعت ظرفیت دارد. این باتری در تست WLAN که در آن روشنایی صفحه نمایش روی 150 نیت تنظیم شده و وبگردی با استفاده از اتصال با سیم به اینترنت را شبیه سازی می کند ، حدود 15 ساعت دوام آورده است که نسبت به مدل های قبلی پیشرفت قابل توجهی داشته است. به طور خلاصه باتری این لپ تاپ ، از دیگر نکات قوت آن می باشد. البته باید در نظر بگیرید که این باتری در زیر بار سنگین و فشار بالا ، عملکرد ضعیف تری دارد. به عبارتی اگر نیاز دارید که لپ تاپ شما ساعت های طولانی تری روشن باشد ، نباید از آن استفاده های سنگین کنید.

باتری لپ تاپ Dell Latitude 5490


صدا

اسپیکر های لپ تاپ Dell Latitude 5490 از نوع استریو هستند و به طور طبیعی صدایی با باس کم تولید می کنند. هنگامی که این اسپیکر ها را با اسپیکر های لپ تاپ های رقیب مقایسه می کنیم ، متوجه می شویم که نتیجه هم بد نیست. با توجه به اندازه ی کوچک لپ تاپ و این واقعیت که اکثر بلندگو های لپ تاپ های صنعتی ، آنقدر هم عالی نیستند ، می توان نتیجه گرفت که دل 5490 در این بخش نیز معقول عمل کرده است. در نهایت نیز توصیه می شود از بلندگو های خارجی برای تجربه ی صدایی بلندتر و حرفه ای تر استفاده کنید.

اسپیکر های لپ تاپ Dell Latitude 5490

اتصالات

اتصالات لپ تاپ Dell Latitude 5490 دقیقا مشابه با مدل قبلی خود می باشد. تقسیم بخشی از اتصالات به پشت لپ تاپ ، باعث می شود که دسترسی به تمامی پورت ها راحت تر باشد. در سمت راست لپ تاپ یک جک 3.5 میلی متری ترکیبی صدا ، یک عدد پورت یو اس بی نسل سوم USB 3.1 ، پورت VGA و قفل امنیتی قرار گرفته اند. در سمت چپ ، یک عدد پورت یو اس بی تایپ سی USB Type-C ، پورت دیسپلی DisPlayPort یک عدد پورت یو اس بی نسل سوم USB 3.1 دیگر و کارت خوان SD وجود دارد. در پشت لپ تاپ نیز شاهد درگان LAN RJ45 ، اسلات سیم کارت ، پورت HDMI ، یک عدد USB 3.1 دیگر و درگاه شارژر قرار گرفته اند.

پورت های لپ تاپ Dell Latitude 5490

ویژگی های مثبت

  • باتری قدرتمند
  • کیبورد و تاچ پد مطلوب
  • اتصالات مناسب
  • بدنه زیبا و محکم

ویژگی های منفی

  • نمایشگر کم نور
قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*