لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280 ، دستگاهی نسل هشتمی از سری تینک پد لنوو می باشد که در سال 2018 میلادی تولید شده است. این لپ تاپ 12.5 اینچی در میان رقبای هم رده و هم اندازه ی خود حرف های زیادی برای گفتن دارد. با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی این لپ تاپ زیبا بپردازیم.

طراحی

طراحی لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280 در مقایسه با مدل قبلی خود دستخوش تغییرات نسبتا زیادی شده است. البته این تغییرات باعث خارج شدن طرح کلی لپ تاپ از سری تینکپد ها نشده است. در این مدل شاهد قسمت جلویی باریک تر و لبه های گردتر ، مانند T480s و X1 Carbon هستیم. به طور کلی ، سری X لنوو معمولا از منیزیم ساخته می شد اما لنوو از X240 به بعد با پلاستیک فیبر شیشه ای با تقویت کننده منیزیم داخلی ساخته شده است. این طراحی شبیه سری T معمولی ، یعنی ThinkPad T470 است. لنوو در طراحی X280 ، از موادی مشابه آنچه در T480s استفاده کرده ، استفاده کرده است. سطح لپ تاپ نرم و مخملی شکل است و احساس خوبی در دست به کاربر منتقل می کند. از دیگر نکات مثبتی که در این نسل از لپ تاپ مشاهده می شود ، استقامت بالاتر آن است. X280 نسبت به مدل قبلی خود مستحکم تر شده و فقط با فشار زیاد می تواند پایه را دچار تغییر کرد. پوشش بسیار نازک نمایشگر از جنس پلاستیک فیبر کربن است که استحکام مشابه پایه را ندارد و به اندازه برخی از پوشش های آلومینیومی صفحه نمایش سفت و محکم نیست. دو لولای لپ تاپ با درپوش های فلزی در حالی که همچنان به نمایشگر اجازه ی باز شدن با یک دست را می دهند ، استحکام مناسبی نیز دارند. ضمنا همانطور که در اکثر ThinkPads ها قابل مشاهده است ، صفحه نمایش X280 را نیز می توان تا 180 درجه باز کرد.

در مقایسه با مدل قبلی یعنی X270، X280 به طور قابل توجهی باریک تر و سبک تر است و حدود 230 گرم وزن پایینتری دارد در حالی که تقریباً سه میلی متر نیز باریک تر است. نتیجه این امر این است که X280 یک لپ تاپ فوق العاده برای حمل و نقل و جابه جایی است.

طراحی لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280

صفحه نمایش

صفحه نمایش لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280 با ابعاد 12.5 اینچی خود در پنل های مختلفی توسط لنوو تولید و عرضه شده است. پنل پایه با کیفیت HD و رزولوشن 1366x768 پیکسل بر پایه ی فناوری TN می باشد. جز این مورد ، دو پنل دیگر با تکنولوژی IPS و کیفیت FullHD و رزولوشن 1920x1080 پیکسل می باشد که یکی لمسی و دیگری غیر لمسی هستند. تمامی گزینه ها پنل هایی با روکش مات دارند. مقادیر اصلی این صفحه نمایش مانند مدل قبلی خود X270 صبت شده است. مثلا میزان روشنایی 300 نیت است. متاسفانه صفحه نمایش X280 فاقد روشنایی یکنواخت است و به طور متوسط مقدار پخش روشنایی 82٪ می باشد. البته از لحاظ ذهنی به سختی می توان متوجه این موضوع شد. چرا که صفحه نمایش در کل پرنور محسوب می شود. صفحه نمایش لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280 دارای پایین ترین مقدار خونریزی در نور پس زمینه و بدون سوسو زدن صفحه نمایش PWM است. ضمنا سطوح کنتراست در این صفحه نمایش با اندازه ی 700:1 نسبتاً محافظه کارانه است.

صفحه نمایش لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280

کیبورد و تاچ پد

کیبورد لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280 یکی از معدود قسمت های این لپ تاپ است که نسبت به مدل قبلی خود یعنی X270 تغییری نکرده است؛ البته این عدم تغییر به هیچ عنوان بد نیست؛ چرا که همچنان یکی از بهترین کیبورد های لپ تاپ است. صفحه کلید چیکلت ThinkPad دارای شش ردیف کلید و نور پس زمینه صفحه کلید در دو مقدار شدتی می باشد که فوق العاده است. کلیدها 1.8 میلی متر از یکدیگر فاصله دارند که با استانداردهای امروزی بسیار مناسب است. نقطه فشار کلید ها نیز به اندازه کافی عالی است. سطح کلید ها نسبتا صاف می باشد. چیدمان کیبورد نسبت به مدل های دیگر تینکپد ها مثل T480s یا X1 Carbon 2018 تفاوت های کوچکی دارد. اندازه این صفحه کلید به علت باریک تر بودن X280 نسبت به مدل قبلی خود کاهش یافته است؛ این در حالی است که برخی کلیدهای خاص مانند سه کلید سمت راست Space و کلید BackSpace ، کوچکتر از حد معمول هستند. علاوه بر این موارد ، لنوو کلید Insert اختصاصی را حذف کرده است که با فشردن کلید FN و END می توان به آن دسترسی داشت. این تغییرات ممکن است در ابتدا کاربر را دچار مشکل کند اما به زودی به آن عادت خواهید کرد.

تاچ پد لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280 همانند کیبورد آن ، از نقاط قوت آن محسوب می شود. لنوو در هر نسل از سری X خود ، تاچ پد را بهتر و بهتر کرده است. اکنون صفحه ی لمسی Lenovo X280 با ابعاد 10 در 5.5 سانتی متری خود ، بزرگترین تاچ پد را میان لپ تاپ های 12 اینچی دارد. این بدین معناست که استفاده از آن ، حتی برای افراد با دستان بزرگ نیز کاملا بدون مشکل خواهد بود. لنوو در مقایسه با مدل قبلی خود ، با نزدیک تر کردن دکمه های TrackPoint به صفحه کلید و با حذف فضای بین تاج پد و دکمه های TrackPoint ، طول تاچ پد X280 را افزایش داده است. کلید های فیزیکی یکپارچه واضح هستند و هنگام کلیک کردن بی صدا هستند. بهتر از آن ، لنوو از درایور های تاچ پد Windows Precision استفاده کرده است و مشکلات پد لمسی را رفع کرده است. به طور خلاصه ، تاچ پد X280 فوق العاده دقیق و عالی است و هیچ ایرادی از آن نمی توان گرفت.

کیبورد لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280


باتری

باتری لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280 بر خلاف مدل های قبلی خود ، دیگر قابل ارتقا نیست! این به گونه ای است که تمامی مدل های سری X دارای باتری قابل ارتقا بوده اند. این لپ تاپ مجهز به یک باتری 48 وات ساعتی از جنس لیتیوم یون می باشد. خوشبختانه X280 نسبت به X270 مصرف بهینه تری دارد. این باتری در تست WiFi که در آن روشنایی صفحه نمایش روی 150 نیت تنظیم شده و وبگردی با استفاده از اتصال بی سیم به اینترنت را شبیه سازی می کند ، حدود 9 ساعت دوام آورده است. این مقدار ، کاملا رضایت بخش است. البته گفتنی است که رقبا در این بخش عملکرد بهتری داشته اند.

باتری لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280


صدا

اسپیکر های لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280 همانند سایر تینکپد ها چنگی به دل نمی زنند. البته این اسپیکر ها به علت بلندتر بودن ، صدای بهتری نسبت به X270 تولید میکنند اما هم چنان هم نمی توان آن هارا حرفه ای تلقی کرد. در نهایت نیز توصیه می شود برای تجربه ی صدای بلندتر و با کیفیت تر ، از اسپیکر ها و بلندگو های خارجی استفاده نمایید.

اسپیکر های لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280

اتصالات

اتصالات لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280 از دیگر بخش هایی است که دستخوش تغییرات نسبت به مدل های قبلی شده است. به عنوان مثال ، پورت داک اختصاصی که قبلا در پایین بوده حذف شده و به جای آن یک پورت داک در کنار کیس قرار گرفته است. لنوو X280 را به دو درگاه USB Type-C مجهز کرده است که یکی بیشتر از X270 است و یکی از آنها اکنون Thunderbolt 3 است. متأسفانه لیست اتصالات حذف شده به همین جا ختم نمی شود. لنوو پورت اترنت RJ45 را با یک پورت مینی اترنت اختصاصی جایگزین کرده است. این در حالی است که پورت اترنت RJ45 برای اکثر کاربران در محیط های شرکتی همچنان مهم است در کل ، در سمت چپ لپ تاپ یک عدد پورت پورت یو اس بی نسل سوم USB 3.1 ، پورت تایپ سی ، Thunderbolt 3 ، پورت مینی Ethernet ، Docking Port ، پورت HDMI و جک 3.5 میلی متری صدا وجود دارند. در سمت راست نیز یک عدد پورت یو اس بی نسل سوم USB 3.0 دیگر (همیشه روشن) ، قفل امنیتی و کارتخوان هوشمند قرار گرفته اند.

اتصالات لپ تاپ Lenovo ThinkPad X280

ویژگی های مثبت

  • نمایشگر با کیفیت
  • کیبورد و تاچ پد فوق العاده
  • طراحی متناسب

ویژگی های منفی

  • اتصالات کم
  • صدای ضعیف
قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*