سری Portege توشیبا را معمولا با مدل های بسیار سبک  و سریع همچون Z930 می شناسیم. مدل Z30-A نیز یکی دیگر از محصولات این خانواده با وزن سبک، سرعت بالا و پیکربندی قابل قبول است.

مشخصات لپ تاپ Toshiba Portege Z30-A

پردازندهIntel Core i7 4600U
فرکانس پردازنده2.10 گیگاهرتز
مقدار حافظه رم4 گیگابایت از نوع DDR3 
حافظه داخلی128 گیگابایت از نوع SSD
پردازنده گرافیکیIntel HD Graphics 4400
اندازه صفحه نمایش13.3 اینچ
رزولوشن صفحه1920x1080
وزن1.2 کیلوگرم

طراحی ظاهری

طراحی یک لپ تاپ کم قطر و سبک، بدون اثر گذاری منفی بر پایداری آن، چندان ساده نیست. بنابراین، بسیاری از تولیدکنندگان ، به استفاده از فلزات سبک نظیر آلومینیوم روی می آورند! در این زمینه، توشیبا حتی فراتر رفته و در ساخت شاسی، یک نوع آلیاژ منیزیم خاص که کاهش وزن آن را وعده می دهد، مورد استفاده قرار داده است. با این حال، مقیاس ما  خلاف این را اثبات می نماید. در 1.2کیلوگرم،  Z30 صرفاً 100 گرم، بترتيب، معادل 2.6 پوند و 3.5 اونس، از یک Mac Book Air 11 که دستگاه همرده در سال تولید به شمار می رود، سنگین تر است.

Toshiba Z30

علیرغم این مشکل،  بنظر می رسد که کیس بواسطه ی فشار انتخابی تحت تاثیر قرار نگرفته است، و طبق گفته ی توشیبا، انتظار می رود که در برابر سقوط از یک ارتفاع به بلندی 76 سانتیمتر، بدون هیچگونه ساییدگی و خراش، مقاومت داشته باشد. ما صادقانه جرات این را نداشتيم که این اظهارات را به آزمایش بگذاریم،  اما تصور ذهنی ما، کیفیت ساخت را تأیید می کند. لولا های برجسته که بسیار دقیق و بدون دردسر عمل می نمایند، به همین منظور ساخته شده اند.علاوه بر این، باز کردن نوت بوک با استفاده از یک دست، به راحتی امکان پذیر می باشد.

اتصالات

برای برآورده ساختن انتظارات از یک دستگاه کسب و کار حرفه ای، Portege یک انتخاب یکپارچه از مهمترین رابط ها را پیشنهاد می نماید. این نه تنها شامل سه درگاه سریع USB3.0 است، بلکه دو نمایشگر خروجی VGA و HDMI و LAN را نیز در بر می گیرد. توشیبا تصمیم گرفته است تا ارتباطات را در سمت چپ و راست این لپ تاپ توزیع نماید، زیرا مکانیسم نمایشگر هر رابط را در سمت عقب متوقف می نماید. طرح انتخابی اساساً قابل قبول است، اگرچه ما تمایل داشتیم که بطور مثال، جک هدست اندکی نزدیکتر به سمت جلوی دستگاه قرار داشته باشد.

ارتباطات

آداپتور بی سیم اینتل AC_3160 که در زمان عرضه این لپ تاپ روانه بازار شده و در اصل مدل کوچک تر Wireless _AC7260 است. همچنانکه از نام آن آشکار است، هر دو نسخه واجد شرایط فعلی WLAN802.11ac و نیز مدل پیشین 802. 11a/b/g/n و بلوتوث 4.0 می باشند. با این وجود، از لحاظ سرعت و برخی امکانات، دارای تفاوت هايي هستند. به دلیل محدودیت انتقالات جریان واحد، وایرلس AC3160 به یک حداکثر رشد میزان داده از " صرفاً " 433 Mbit /s دست می یابد و علاوه بر این، باید بدون گواهینامه ی vpro انجام شود. با اينهمه، صفحه نمایش وایرلس در این مدل نیز گنجانده شده است. متاسفانه در کل، یک ماژول WWLAN یکپارچه برای اتصالات UMTSیا LTE ارائه نشده است. 

بواسطه ی دوربین 2.0 مگا پیکسل که در قاب صفحه نمایش فوقاني نصب شده است، تصاویر و فیلم ها با رزولوشن Full HD به نمایش گذاشته می شوند. بطور ذهنی، افزایش کیفیت در مقایسه با سنسور های 720p معمول، چندان چشمگیر نمی باشد. با اینحال، برای اسکایپ و اپلیکیشن های مشابه کفایت می کند. در بیشتر موارد، کاربر می تواند برای تمایز و تشخیص گفتار، هد ست بیرونی را در کنار میکروفن قرار دهد.

صفحه کلید

توشیبا Portege را به یک صفحه کلید جزیره ای مجهز نموده است. بواسطه ی علایم کلید های متمایز و طرح شهودی، کاربر بسرعت به آن خو گرفته و می تواند آنرا مورد استفاده قرار دهد. با این وجود، برخی از کلید های کاربردی نظیر shift یا circumflex از نظر ما بسیار کوچک می باشند. از سوی دیگر، نویسه ها دارای اندازه ی استاندارد 15 در 15 میلیمتر هستند،  که همچنین در دستگاه های بزرگ شناخته شده می باشند. 

بغیر از اندکی عقب نشینی در مرکز، صفحه کلید در هنگام کار، ایراد خاصی ندارد. ضربات محکم و ناگهانی و تند و تیز کلید بافراهم آوردن بازخورد دقیق هر ورودی مجزا برای کاربر، نوشتن را سرعت بخشیده و میزان خطا را کاهش می دهد. در این راستا، هنگام تایپ سریع، صدای تق تق کلیدها، کاملا واضح و رسا بگوش می رسد. همچنین نور صفحه کلید در این لپ تاپ به چشم می خورد.

صفحه نمایش

در صفحه نمایش 13.3 اینچی مورب، یک رزولوشن WXGA از 1366در 768 پیکسل، را که با تراکم پیکسل 118dpi مطابقت دارد، بنمایش گذاشته می شود. البته در برخی کانفیگ ها از جمله نمونه مورد آزمایشی ما، رزولوشن فول اچ دی استفاده شده است. در مقایسه با چندین الترابوک که رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل 166 dpi را در نمایشگری به همان اندازه ارائه می دهند، چندان پیشگامانه نمی باشد، با این وجود، ما صفحه نمایش را به اندازه ی کافی دقیق توصیف کرده ايم،  بخصوص از آنجاییکه یک رزولوشن اندک، خوانایی یک نوشتار کوچک و علامات را بهبود می بخشد. 

در صفحه ی داده ها، سازنده با غرور و مباهات ، یک" صفحه نمایش با روشنایی بسیار بالا " را بدون ارائه ی هرگونه اطلاعات خاصی در مورد تراکم نور در دسترس،  وعده می دهد. در مقیاس مورد نظر مان، ما قادر به تعیین یک میانگین از 265cd/m2 که Z30 را بسیار عقب تر از ThinkPad X240  340cd/m2قرار داده است، بودیم. اگرچه در شرایط مطلق، روشنایی بیش از 250cd/m2 همچنان بسنده بشمار می رود، بویژه از آنجاییکه مانیتور با یک سطح ضد نور، که در این حوزه بسیار متداول است، همراه می باشد. نور کم لبه ی پایین( به مقادیر اندازه گیری شده مراجعه کنید)  در زندگی روزمره، بسختی محسوس است. 

کارت گرافیک

تراشه های گرافیکی اینتل در چند سال گذشته به پیشرفت قابل توجهی دست یافته اند. بهبود عملکرد ماندگار و بهینه سازی مداوم درایور ها دلیلی برای این امر است که مدل های فعلی نظیر HDGraphic 4400 حتی یک تهدید برای شتاب دهنده های گرافیکی سطح مدخل بشمار می روند. با توجه به اتصال کانال دوگانه و سرعت کلاک نسبتا بالا از 1,100 MHz که اندکی پایین تر از هسته ی i3 و i5.است، ما در 3DMark 11 یک نمره GPU از 910 نقطه را محقق می سازیم.  این امر HD4400 را فراتر از RadeonHD7570 و هم سطح با GeForce 620M قرار می دهد. 

عملکرد

ظرفیت خنک کننده ذخیره محدود 13 اینچی،  استفاده از پردازشگر های ULV ارزان قیمت را با TDP 15 watts ایجاب می نماید. تا به امروز، توشیبا در کاتالوگ خود صرفاً هسته ی i7_4600U و نیز هسته ی i5_4200U را ارائه داده است،  که i7_4600U در نمونه ی آزمایشی ما نصب شده است. 

بر اساس ساختار فعلی Haswell . i7_4600U دو هسته را ادغام نموده است،  که یک نرخ کلاک پایه از 2.10GHz را دارا می باشد. با توجه به حجم کار، CPU می تواند یک توربو را تا 3.0GHz یا دو هسته ی 2.7GHz افزایش داده و منفعت بیشتری از تکنولوژی Hyperthreading که پردازش موازی از حداکثر چهار threads را امکان پذیر می سازد، بدست دهد.

پردازشگر یکپارچه ی HD graphics 4400 محاسبات گرافیکی را برعهده دارد. سطح پیکربندی متوسط از Haswell GPU که تحت نام اختصاری GT2 شناخته می شود، دارای سرعت کلاک 200_1،100MHz می باشد،  و برای 3D ساده و اپلیکیشن های چند رسانه ای کفایت می نماید. 

با دارا بودن یک حافظه ی اصلی رم 8 گیگابایتی قابل ارتقا و اثر گذار، و یا دقیق تر 8GBDDR3L_1600 در حالت دوگانه، نمونه ی ما تماما برای نرم افزار حافظه بسیار پرقدرت تنظیم شده است. برنامه ها و داده های کاربر بر روی یک 256GB SSD یا حجم کمتر یعنی 128 گیگابایت ذخیره می شوند، که بعدا  به تفصیل به آن خواهیم پرداخت. 

ویژگی های مثبت

  • وزن فوق العاده سبک
  • مشخصات سخت افزاری مناسب و سرعت بالا

ویژگی های منفی

  • عدم وجود کارت گرافیک محزا
  • کیبورد با کیفیت متوسط

گردآوری و انتشار: کِی لپ

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*