در پست های قبلی، به بررسی لپ تاپ محبوب و دوست داشتنی Lenovo ThinkPad X230 پرداختیم. این مدل نیز هماهنند سایر تینکپدهای سری x لنوو، برای پوشش نیازهای مختلف کاربران در کانفیگ های سخت افزاری متفاوت و نیز مدل لمسی روانه بازار شده است. سخت افزار مناسب، قابلیت انعطاف پذیری بالا برای مصارف اداری و تجاری، از دلایل محبوبیت این لپ تاپ به شمار می رود.

X230T به مانند، نسخه معمولی خود از صفحه نمایش 12.5 اینچی و همان کانفیگ سخت افزاری بهره مند است. این مدل در زمان عرضه خود، رقبایی از جمله HP EliteBook 2760p, Dell Latitude XT3 و همپنین Fujitsu Lifebook T902 را پیش روی خود داشت.

Lenovo ThinkPad X230t

مشخصات سخت افزاری Lenovo ThinkPad X230T

پردازندهIntel Core i5 3320M
فرکانس پردازنده2.6 گیگاهرتز
مقدار حافظه رم4 گیگابایت از نوع DDR3 
حافظه داخلی500 گیگابایت
پردازنده گرافیکیIntel HD Graphic 4000
اندازه صفحه نمایش12.5 اینچ HD IPS
رزولوشن صفحه1366x768
وزن1.8 کیلوگرم

طراحی ظاهری

در نگاه اول، بنظر میرسد که X230T یک نوت بوک کلاسیک از سری ThinkPad است. کیس پلاستیکی سیاه رنگ که توسط منیزیم تقویت و محکم شده و طراحی معمولی کناره ها مشابه با سایر دستگاه ها می باشد، با این حال اگر آنرا مستقيما با نسخه ی نوت بوک X230 مقایسه کنیم، می توانیم ببینیم که مبدل آن بسیار حجیم تر و بزرگ تر است: نه تنها شاهد افزایش وزن از 1.3 به 1.8 کیلوگرم در مدل تبلتی هستیم، بلکه از نظر ابعاد: عمق 206 در برابر 260 میلی متر و ارتفاع 26.6 در برابر 31.3 هستیم و این تفاوت ها کاملا طبیعی است. بواسطه ی برامدگی باطری در پشت دستگاه، یک پایه ی کوچک در زیر باطری قرار دارد که نباید برداشته شود.

ساختار نمایشگر این لپ تاپ با مدل X220T تا حدودی برابر است. یک لولا با 180 درجه چرخش در مرکز قرار دارد که پایه را به صفحه نمایش متصل می کند و می تواند سریعا لب تاپ را به یک تبلت تبدیل نموده و بلافاصله و بطور بسیار دقیق در موقعیت نهایی قرار گرفته و به این ترتیب، یک حس پایدار ایجاد کند. بعلت اندکی انعکاس، در مقایسه با نمایشگر X230، صفحه نمایش برای ورودی های صفحه نمایش لمسی مناسب نمی باشد.

به جز این موارد انتقاد خاصی نسبت به این لپ تاپ وارد نیست. مقاومت در برابر فشار متمرکز، و نیروی گشتاور شاسی بسیار عالی است، بنظر می رسد که ThinkPad برای استفاده در فضاهای بیرونی بسیار مطلوب است. کیفیت ساخت با لبه کاملاً های گرد، و انتقال دقیق مواد متقاعد کننده می باشد، اگر چه برخی از شکاف ها تماما مطلوب نیستند، و اندکی حس منفی القا می کنند، در کل نظر ما مثبت است، و فقط تعداد کمی از رقبا نظیر Fujitsu Lifeblood T902 با یک بدنه باکیفیت عالی، می تواند امتیاز بیشتری کسب کند.

Lenovo x230t

اتصالات

در کنار چیپست Ivy Bridge پورت های USB3.0 نیز همراه است. دو درگاه از سه درگاه USB از آخرین استاندارد انتقال پشتیبانی می کنند، درگاه سوم، پورت تقویت شده ی USB2.0 است. حتی زمانیکه نوت بوک خاموش است، دستگاه های USB را می توان در این درگاه شارژ نمود.

نمونه ای برای دستگاه های تجاری: با اینکه " لنوو" از درگاه HDMI صرفنظر کرد، با این حال، متقابلا VGA و درگاه صفحه نمایش را ادغام نمود. در این بین، استفاده از یک پروژکتور قدیمی تر و یا یک نمایشگر با وضوح بالاتر 30 اینچ مشکلی ایجاد نمی کند، X230T تقریباً با هر خروجی دستگاه ( در صورت لزوم از طریق آداپتور) کار می کند.

اتصال بیشتر با Gbit _LAN هدست، و کارت خوان برای این کلاس تقریبا استاندارد است. درگاه های اضافی نظیر eSATA یا Fire Wire را می توان از طریق Express Card /54 وایستگاه اتصال سازگار ThinkPad UltraBase Series 3با هزینه ی جداگانه مورد استفاده قرار داد. با به کار گیری یک اسلات Ultra Bay حتی می توان آنرا به یک درایو نوری مجهز نمود. مزیت دیگر اینست که تمامی درگاه ها در عقب قرار دارند، که به این ترتیب، مسیریابی کابل را بسیار راحتر می نمایند.

x230

سمت راست : card reader, powered USB 2.0, Gbit-LAN, Headset, Kensington Lock

x230t

سمت چپ : USB 3.0, VGA, DisplayPort, USB 3.0, ExpressCard/54

x230t

سمت جلو : هیچ پورتی وجود ندارد

ارتباطات

لنوو از اجزای شبکه ی اینتل با کیفیت بالا که عبارتند از: آداپتور  Gbit _LAN 82579 LM و ماژول بی سیم پیشرفته ی N_6205 برای X230 T استفاده می کند. ماژول وایرلس N_6205 بلوتوث 4.0 و نیز استاندارد های WLAN 802. 11 a/b/g/n (2.4GHz,5GHz band) را پشتیبانی می کند. به لطف دو آنتن و تکنولوژی جریان مضاعف 2در 2 نرخ انتقال 300 مگا بایت در ثانیه، در صورتیکه مسیریاب بتواند آنرا ارائه دهد، امکان پذیر می گردد. در آزمایش ما، ThinkPad یک اتصال وایرلس سریع و پایدار را با تحت کنترل قرار دادن وضعیت های دریافت نامطلوب، بدون هیچ مشکلی ایجاد نمود. به هر حال، در ترکیب با یک گیرنده ی خاص، نوت بوک می تواند محتوای نمایشگر را به یک سایر نمایشگر ها و یا تلویزیون، که تکنولوژی نمایشگر وایرلس اینتل WiDi نامیده می شود، انتقال دهد.

نمایشگر

نمایشگر 25 اینچی X230T دارای رزولوشن 1366 در 768 پیکسل، و تراکم پیکسل معقول 125 ppi می باشد. محتوا به طرز شگفت آوری کاملا تند و زننده نیست، که امکان دارد ناشی از پوشش ضد انعکاس صفحه نمایش لمسی، یا حتی نمایشگر IPS ادغام شده باشد. بعضی از این نمایشگر ها به ظاهر دارای درخشندگی ثابت هستند، که شبیه به تجربه ی ما با این نسخه است.

ما مدل قبلی را بدلیل کیفیت عالی تصویر آن، تحسین نمودیم، با این حال، در مورد X230T نظرمان متفاوت است: نمایشگر IPS علیرغم کیفیت بالای معمول، میزان تیرگی 0.95cd/m2 و نسبت کنتراست 300:1 صرفا در حد متوسط است. در مقایسه با نوت بوک های چند رسانه ای، در هنگام پخش فیلم و بازی، مجبور هستید که برخی از موارد را نادیده بگیرید، اگرچه این امر نباید برای مشتریان تجاری زیاد مهم باشد.

به واسطه ی برخی از مشکلات نرم افزاری، ما قادر به تعیین فایل ICC و در نتیجه طیف رنگ نبودیم. از لحاظ مدیریت رنگو اشباع، ThinkPad ضعف چشمگیری را با رنگ های سبز و آبی از DeltaE 23 نشان می دهد که مانع از ایجاد عکس های حرفه ای یا ویرایش گرافیکی می شود. در این راستا، ارائه ی مقیاس خاکستری با میانگین DeltaE3.5 مطلوب است.

توجه: در طول بررسی رنگ، امکان دارد فضای رنگ نادرستی انتخاب کرده باشیم، Adobe RGB بجای sRGB که بابت این خطا پوزش می طلبیم و از شما درخواست می کنیم که مقادیر بسیار بالای DeltaE را با ملاحظات، مورد توجه قرار دهید. ما در صورت امکان، آزمون های مربوطه را با یک واحد بررسی دیگر، تکرار خواهیم کرد.

حتی با اینکه لنوو سطح نمایش مات را تبلیغ می کند، نمایشگر با لایه ی شیشه ای نامحدود، در واقع بکلی مات نمی باشد، که به این ترتیب، یک تعادل مشابه با مبدل های تجاری سایر تولید کنندگان ایجاد شده است. برخلاف پانل های صاف و براق معمول و رایج در دستگاه های مصرفی، کاربر نهایتاً می تواند در محیط بیرون و با نور غیر مستقیم خورشید کار کند، با این حال، ما نور پس زمینه ی قویتری را برای این منظور ترجیح می دهیم.

230246237
254285274
232247249

توزیع روشنایی (cd/m²)

عملکرد

واحد مورد بررسی ما به هسته ی i5-3320M یک پردازنده ی جریان اصلی از سری اینتل Ivy Bridge با دو هسته و سرعت اسمی از 2.6 گیگا هرتز مجهز می باشد. CPU از طریق Turbo Boost 2.0 می تواند سرعت خود را به ترتیب تا 3.1 گیگا هرتز برابر 2 هسته، و 3.3 گیگا هرتز برابر یک هسته، افزایش دهد، مشروط به اینکه مصرف انرژی و دما از ذخیره ی لازم برخوردار باشد. i5 _3320 M با جدیدترین پروسه ی 22 nm اینتل، با ترانزیستور های Tri_Gate و TDP از 35 وات تولید شده است.

گرافیک بواسطه ی گرافیک یکپارچه HD 4000 با 16 واحد EUs اجرا می شود، که بین 650 و 1200 مگاهرتز سرعت دارد. با توجه به اپلیکیشن، عملکرد با یک کارت گرافیک Low_end مثل AMD Radeon HD 6470M قابل مقایسه است. برخلاف IGPs قدیمی تر اینتل، HD 4000 استاندارد Direct X_11 فعلی و سایر ویژگی های مدرن نظیر Open CL را پشتیبانی می کند، با این وجود، راه حل های گرافیکی اختصاصی برای X230 T در دسترس نمی باشد.

گرافیک

گرافیک HD4000 نه تنها رمزگشایی تمامی کدهای ویدیویی فعلی را پشتیبانی می کند، بلکه بطرز چشمگیری قادر است که عملکرد رمزگذاری و انتقال کد را از طریق همگام سازی سریع بهبود بخشد. به این ترتیب، در همان زمان بار را از پردازنده حذف کرده و تا زمانیکه برنامه از همگام سازی سریع پشتیبانی می کند، در انرژی صرفه جویی می نماید. برای جزییات بیشتر و بررسی دقیق تر GPU ساختار ویژه ی Ivy Bridge را توصیه می کنیم.

با وجود پیشرفت های قابل توجه در مقایسه با نمونه های پیشین، عملکرد 3D از HD 4000 غافلگیر کننده نمی باشد. با 634 امتیاز در 3D Mark 11 ThinkPad در مرتبه ی مورد انتظار ما قرار دارد. در این راستا، صرفا نسل بعدی Haswell می بایست عملکرد قابل مقایسه با راه حل های گرافیکی اختصاصی ارائه دهد.

ویژگی های مثبت

  • صفحه نمایش لمسی و با کیفیت
  • طراحی بدنه مقاوم و قابل قبول

ویژگی های منفی

  • وزن بالا
  • عدم وجود پورت HDMI (استفاده از مبدل DisplayPort)

گردآوری و انتشار: کِی لپ

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*