حافظه های DDR5 نسل جدید حافظه های رم DDR هستند که پیش بینی می­شود در سال میلادی جاری به بازار عرضه شوند. DDR5 در مقایسه با نسل قبلی DDR4 برنامه ریزی شده است که همزمان با کاهش مصرف برق، میزان پهنای باند را تا دو برابر افزایش دهد.

قدرت و امکانات رم DDR5

بیشینه ظرفیت یک قطعه رم DDR4 به 16 گیگابایت می­رسد که این مقدار به 64 گیگابایت در حافظه های رم DDR5 افزایش یافته است. ولتاژ از 1.2 ولت در DDR4 به 1.1 ولت در DDR5 کاهش یافته که نویدبخش کاهش 20 درصدی مصرف انرژی است. در حالیکه حداکثر فرکانس در DDR4 به 3200 مگاهرتز می­رسید، نسل بعدی حافظه های رم یعنی DDR5 از بازه فرکانسی 3200 تا 8400 مگاهرتز پشتیبانی خواهد کرد.

البته استفاده از تمام این قابلیت ها و ظرفیت ها به پشتیبانی پردازنده مرکزی سیستم از این نوع حافظه ها بستگی دارد. متاسفانه تاکنون هیچ کدام از دو تولیدکننده بزرگ پردازنده یعنی Intel و AMD به طور قطعی از پشتیبانی نسل بعدی پردازنده های خود از حافظه های DDR5 صحبتی به میان نیاورده اند.

جدول زیر مقایسه بین این دو نسل از حافظه های رم را نشان می دهد:

 ddr5-ram

همانطور که در جدول مشخص است، حافظه های DDR5 افزایش زیادی در زمینه سرعت و پهنای باند و کاهش مصرف انرژی خواهد داشت. وقتی این پارامترها در کنار ظرفیت بیشتر هر قطعه و همچنین دسترسی موازی و سریعتر به حافظه (Burst Length) قرار گیرد، پتانسیل عالی این نسل از حافظه ها را گویا است.

از تغییرات مهم دیگر حافظه های DDR5 پشتیبانی از Error-Correcting Code (ECC) در تمامی حافظه ها و در نتیجه قابلیت اطمینان و تصحیح خطا در این نوع حافظه ها که در نسل قبلی DDR4 فقط در حافظه های مخصوص وجود داشت.

زمان عرضه رم DDR5

از زمان معرفی استانداردهای این نسل در ماه مارس 2017 توسط JEDEC، خبرهای پراکنده ای در مورد کار برروی تولید این نسل از حافظه ها توسط شرکت های مختلف منتشر شد. اما آخرین بار شرکت SK Hynix در آوریل 2020 اعلام کرد که تولید انبوه حافظه های DDR5 را در سال 2020 آغاز خواهد کرد اما بازهم تاریخ دقیقی از تولید و عرضه به بازار آن ارائه نکرد. همچنین پیشتر SK Hynix پیش بینی کرده بود که تا سال 2021، حدود 40 درصد بازار حافظه های رم به DDR5 اختصاص خواهد داشت که خود نشان دهنده نقش وسیع DDR4 حتی تا سال 2022 است.

قیمت و ارزش خرید

تا زمان عرضه رسمی رم های DDR5 به بازار در مورد قیمت آن ها نمی توان صحبت کرد. اما این را می دانیم که از نسل فعلی DDR4 گرانتر خواهند بود. با توجه به اینکه رم های DDR4 فعلی گاها تا چند میلیون تومان برچسب قیمت خورده اند، انتظار قیمت مناسبی را نباید داشته باشیم.

ارتقای رم در اکثر موارد آخرین اولویت در بهبود و ارتقای یک سیستم است، چرا که معمولا کمترین تاثیر دارد (مثلا مقایسه کنید با تعویض یک هارد دیسک با حافظه SSD). جدا از این مسئله باید سازگاری قطعات دیگر (مادربرد و پردازنده) را با رم درنظر گرفت. بنابراین تا زمان عرضه رسمی نسل جدید به بازار و بررسی شرایط و کارایی دقیق آن ها باید صبر کرد.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*