پس از افزودن حافظه، ارتقا فضای ذخیره سازی لپ تاپ رایج ترین کار برای افزایش سرعت سیستم است. یک درایو ذخیره‌سازی جدید می‌تواند ظرفیت و عملکرد بیشتری را برای سیستم به شما بدهد، به خصوص اگر در حال جایگزینی یک هارد دیسک قدیمی با یک درایو حالت جامد (SSD) مدرن‌تر هستید. در واقع، رفتن از یک هارد دیسک به یک SSD یک تقویت کننده تقریبا مطمئن است.

انواع هارد دیسک

درایوهای ذخیره‌سازی مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها معمولاً در یکی از چهار نوع زیر هستند:

یک SSD M.2 که به اسلات M.2 می رود (در حال کار روی گذرگاه PCI Express یا SATA).
یک هارد دیسک 2.5 اینچی یا SSD (کار بر روی گذرگاه SATA).
یک mSATA SSD که به یک اسلات mSATA که اکنون منسوخ شده است می رود (همانطور که ممکن است حدس بزنید، روی گذرگاه  SATA کار می کند).
یک حافظه SSD یا eMMC لحیم شده (که دومی معمولاً در ارزان ترین لپ تاپ ها یافت می شود و هیچ کدام قابل ارتقا نیستند).

فرمت M.2 از اواخر دهه 2010 در لپ تاپ ها رایج بوده است. عکس زیر یک نمونه را نشان می دهد.

ارتقا هارد دیسک

درایوهای SSD M.2 مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها دارای اندازه‌ها یا طول‌هایی از 42 میلی‌متر (M.2 Type-2242) تا 80 میلی‌متر (M.2 Type-2280) هستند که مورد دوم رایج‌ترین آنهاست.

فرمت دیگری که هنوز مورد استفاده قرار می گیرد، slab 2.5 اینچی است که ابتدا برای چرخاندن هارد دیسک ها و بعداً برای SSD استفاده می شود.

ارتقا هارد

درایو 2.5 اینچی تا حد زیادی در لپ‌تاپ‌ها از بین رفته اند ، زیرا هارد دیسک‌ها با درایوهای بوت حذف شده و درایوهای M.2 به اندازه کافی ارزان شده‌اند (در حالی که فضای بسیار کمتری را در لپ‌تاپ‌های باریک امروزی اشغال می‌کنند). شکل دیگری که به آن اشاره کردیم، mSATA، پیش ساز M.2 بود که چند سالی است در لپ تاپ های جدید استفاده نشده است، اما هنوز در لپ تاپ های قدیمی دیده می شود. (اگر سیستم شما به چنین درایوی نیاز دارد، جایگزین‌ها همچنان در دسترس هستند.)

لپ تاپ شما از کدام فرمت درایو استفاده می کند؟

دفترچه راهنمای سرویس به شما می گوید، یا می توانید به سادگی پانل پایینی را بردارید و نگاهی بیندازید. توجه داشته باشید که درایو ممکن است با هیت سینک پوشانده شده باشد. اگر نمی توانید به راحتی آن را ببینید، این احتمال وجود دارد که درایو فقط تراشه های لحیم شده ای باشد که نمی توانید آن را ارتقا دهید، اما همچنین می تواند در زیر اجزای دیگر قرار گیرد. در برخی از مدل‌ها، مادربرد و اسلات M.2 ممکن است فقط از زیر صفحه کلید قابل دسترسی باشند، نه از پنل پایین، به همین دلیل است که جستجوی راهنمای خدمات یا ویدیوی مخصوص مدل می‌تواند شما را راهنمایی کند .

توجه: درایو بوت حافظه eMMC هرگز به خودی خود قابل ارتقا نخواهد بود، بنابراین اگر می دانید لپ تاپ شما چنین چیزی دارد، تحقیق بیشتر برای ارتقا فضای ذخیره سازی لپ تاپ ، لازم نیست.

اگر لپ‌تاپ شما از درایو M.2 استفاده می‌کند، بررسی کنید که آیا درایو از گذرگاه SATA قدیمی‌تر یا گذرگاه PCI Express جدیدتر استفاده می‌کند و یک SSD از همان نوع بخرید. درایو جایگزینی که خریداری می کنید نیز باید از طول فیزیکی یکسانی برخوردار باشد. (در صورت شک، شماره مدل درایو را جستجو کنید، که باید روی آن چاپ شود.) یکی از ایرادات SSD های مدرن M.2 با استفاده از رابط PCI Express این است که باید بدانید که آیا لپ تاپ شما از درایوهای PCI Express 3.0 پشتیبانی می کند یا PCI Express 4.0 . درایو 4.0 در لپ‌تاپ 3.0 کار می‌کند، اما با سرعت‌های پایین‌تر، و بهتر است با نوع خود مطابقت داشته باشد.

خریداران درایوهای 2.5 اینچی و mSATA نیازی به نگرانی در مورد رابط یا طول ندارند، زیرا این درایوها ، یک اندازه و یک رابط (SATA) برای همه مناسب است. اگر یک هارد دیسک 2.5 اینچی در لپ تاپ خود دارید، می توانید آن را با یک هارد دیسک 2.5 اینچی با ظرفیت بالاتر یا یک SSD 2.5 اینچی جایگزین کنید. دومی باید بسیار سریعتر از یک هارد دیسک باشد. تنها مشکلی که باید بررسی شود (معمولاً در لپ‌تاپ‌های جدید مشکلی ندارد) ضخامت درایو 2.5 اینچی است. بیشتر لپ‌تاپ‌های اخیر با جایگاه 2.5 اینچی دارای فاصله 7 میلی‌متری در داخل محفظه هستند پس باید بررسی کنید که درایو 2.5 اینچی که قرار می‌دهید این ارتفاع باشد. برخی از لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر ممکن است دارای یک محفظه جادارتر به ارتفاع 9.5 میلی‌متر باشند، و ممکن است به  یک فاصله‌دهنده پلاستیکی 7 تا 9.5 میلی‌متری برای پر کردن فضای اضافی نیاز داشته باشید.

ارتقا هارد

این یک SSD 2.5 اینچی SATA با ضخامت 7 میلی‌متر است که یک فاصله‌دهنده پلاستیکی برای جایگاه‌هایی به ارتفاع 9.5 میلی‌متر وصل شده است.

ارتقا و تعویض فضای ذخیره سازی لپ تاپ

تعویض درایو اصلی ذخیره سازی لپ تاپ به این معنی است که باید از اطلاعات آن نسخه پشتیبان تهیه کنید و سیستم عامل را دوباره روی درایو جدید نصب کنید، کاری که در این مقاله به آن پرداخته نمی شود. (باید بدانید که استفاده از سرویس ذخیره‌سازی ابری اغلب برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها قبل از نصب مجدد آسان‌ترین کار است.)

ما با درایوهای 2.5 اینچی شروع می کنیم (و سپس به M.2 و mSATA می رسیم). این درایوها گاهی اوقات در یک جعبه نگهداری می شوند که در چهار گوشه درایو متصل می شود. ممکن است خود جعبه به لپ تاپ پیچ شود، در این صورت ابتدا باید آن پیچ ها را باز کنید. بعد از اینکه جعبه را بیرون آوردید، ممکن است درایو قدیمی همچنان توسط کانکتورش متصل باشد، پس آن را جدا کنید. کشیدن آرام در حالی که کانکتور را از یک طرف به سمت دیگر می‌چرخانید، این کار را انجام می‌دهد.

خود جعبه ممکن است از طریق پیچ نیز به درایو متصل شود، بنابراین در صورت وجود آنها را باز کنید. درایو قدیمی را کنار بگذارید. سپس همه کارها را برعکس انجام دهید تا درایو جدید نصب شود. با وصل کردن جعبه به درایو شروع کنید، سپس کانکتور را وصل کنید و جعبه را در شاسی لپ تاپ قرار دهید. در صورت لزوم، جعبه را به شاسی پیچ کنید.

نصب درایو M.2 یا mSATA ساده تر است. پس از برداشتن پیچ نگهدارنده (احتمالاً دو عدد برای درایوهای mSATA)، لبه درایو را که پیچ در آن قرار دارد، چند میلی‌متر بلند کنید ( حدود 5 تا 20 میلی‌متر است ) و به آرامی درایو را در جهتی که زاویه دارد بیرون بکشید.

ارتقا هارد

برداشتن SSD M.2: آن را به آرامی در یک زاویه بکشید.

هنگام نصب درایو جدید، آن را با همان زاویه (5 تا 20 میلی متر) وارد کنید و به آرامی آن را فشار دهید تا پین های طلایی در پایین ناپدید شوند. (از دست زدن به پین ​​ها خودداری کنید.) سپس نوک درایو را به سمت پایین فشار دهید تا سوراخ نگهدارنده با سوراخ پیچ در یک راستا قرار گیرد و پیچ(ها) را عوض کنید.

با رعایت نکات بیان شده در این مقاله می توانید به راحتی فضای ذخیره سازی لپ تاپ خود را ارتقا دهید و از سرعت و عملکرد بهتر سیستمتان لذت ببرید.

گردآورنده : فاطمه خوشبختی

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*