افزودن حافظه یا فضای ذخیره‌سازی بیشتر، یا تعویض یک باتری جدید ، می‌تواند چند سال دیگر لپ‌تاپ قدیمی شما را قابل استفاده کند. در اینجا نحوه تشخیص اینکه چه چیزی را می توانید ارتقا دهید، و چگونه لپ تاپ خود را به روش صحیح ارتقا دهید، آمده است.

برای اکثر مردم، یک لپ تاپ مانند یک جعبه سیاه غیرقابل نفوذ به نظر می رسد که خیال باز کردن آن ندارند. برخی از لپ تاپ ها، در واقع تمام تلاش خود را می‌کنند تا شما را از این کار دور نگه دارند. اما اگر بتوانید پنل پایینی لپ‌تاپ خود را بردارید، به احتمال زیاد چندین مورد درون آن وجود دارد که بتوانید آن‌ها را ارتقا دهید.

البته نوت‌بوک‌ها به اندازه رایانه‌های رومیزی معمولی شما در مورد تعویض سخت‌افزار انعطاف‌پذیر نیستند. اما ارتقاء لپ‌تاپ ، در محدوده‌ای که اجازه می‌دهد، می‌تواند راهی عالی برای بهره‌مندی بیشتر از آن باشد. بسته به مدل، ممکن است بتوانید حافظه سیستم (RAM) بیشتری اضافه کنید تا پاسخگوتر شود، درایو ذخیره سازی را برای افزایش ظرفیت و کارایی ارتقا دهید، یا باتری را جایگزین کنید تا شارژ نگهداشتن دستگاه را افزایش دهد.

با این حال، آنچه شما می توانید انجام دهید از مدل لپ تاپ به مدل دیگر متفاوت است. این راهنما به شما کمک می کند تا مشخص کنید کدام اجزای لپ تاپ را می توانید ارتقا دهید و چگونه آنها را جایگزین کنید. ما حتی در مورد مواردی مانند رادیو Wi-Fi و پردازنده گرافیکی (GPU) و نحوه رسیدگی به مشکلات گارانتی که ممکن است در صورت انجام ارتقاء به وجود بیاید، بحث خواهیم کرد.

آیا ارتقا لپ تاپ می تواند گارانتی شما را باطل کند؟

اول از همه: بیایید قبل از پرداختن به ارتقاء در مورد ضمانت‌ها بحث کنیم. درگیر شدن در فرآیند ارتقا یا جایگزینی قطعات لپ‌تاپ ، به خودی خود گارانتی آن را باطل نمی‌کند. FTC به صراحت اعلام کرده است که با شکستن مهر و موم نمی توانید گارانتی را باطل کنید و اخیراً، این آژانس برنامه هایی را برای سرکوب شرکت هایی که سعی می کنند از تعمیر محصولات مشتریان خود جلوگیری کنند، اعلام کرد.

ارتقا لپ تاپ

با این حال، این مجوز نباید باعث شود که با پیچ گوشتی و انبردست به جان لپ تاپ بیفتید. گارانتی صدماتی را که ممکن است در اثر تلاش‌های ارتقای شما ایجاد شود را پوشش نمی‌دهد. اگر مطمئن نیستید که می‌توانید به تنهایی ارتقاء را انجام دهید، به دنبال یک تعمیرگاه واجد شرایط باشید.

دقیقاً چه چیزی را می توانم ارتقا دهم؟

این یک راهنمای کلی برای لپ‌تاپ‌های تولید شده از اوایل دهه 2010 به بعد است اما استثنا هایی نیز وجود دارد. برای مثال، مدل‌های اولیه لپ‌تاپ سرفیس مایکروسافت و صفحه‌کلیدهای پوشیده آن‌ها، تا حد زیادی به هم چسبیده‌اند و تقریباً غیرممکن است که بدون آسیب باز شوند. یا برخی از مک بوک های اپل به جای قطعات قابل جابجایی از لحیم شده استفاده می کنند.

به طور متوسط، اجزای زیر معمولاً در یک لپ تاپ معمولی قابل ارتقا هستند:

  • حافظه اصلی سیستم (RAM).
  • حافظه اصلی که ممکن است به شکل درایو حالت جامد 2 یا mSATA یا هارد SSD 2.5 اینچی باشد.
  • حافظه ثانویه، در صورت وجود (معمولا یک هارد دیسک 2.5 اینچی و فقط در مدل های بزرگتر).
  • بسته باتری.
  • کارت بی سیم/بلوتوث

در مقابل، قطعات زیر تقریبا هرگز قابل ارتقا نیستند:

پردازنده (CPU) تراشه گرافیکی (GPU) هر جزء در بالا بخش مخصوص به خود را در این راهنما دارد که در آن نحوه تشخیص قابلیت ارتقا در لپ تاپ خود را توضیح خواهیم داد. این راهنما در مورد اجزای لپ‌تاپ که اغلب اختصاصی هستند یا خیلی خاص هستند که نمی‌توانیم توصیه‌های کلی درباره آن‌ها ارائه کنیم، مانند صفحه‌نمایش، صفحه‌کلید و صفحه لمسی صحبت نمی‌کند. بسته به مدل و در دسترس بودن قطعات، گاهی اوقات تعویض آن ها امکان پذیر است. اما تقریباً در همه موارد، آنها به جای ارتقاء، در دسته تعمیر قرار می گیرند. (شما معمولاً یک جزء شکسته را با یک قطعه کار یکسان تعویض می کنید.)

شروع به کار (و ابزارهایی که نیاز دارید)

در حالت ایده‌آل، ابتدا یک دفترچه راهنمای خدمات را در سایت پشتیبانی سازنده لپ‌تاپ خود بیابید که نحوه انجام ارتقاء اولیه را توضیح می‌دهد. اگر نمی توانید، خدمات بیشتر نوت بوک ها نسبتاً ساده است. مدل‌های محبوب ممکن است ویدیوهای تعمیر حرفه‌ای یا آماتور در YouTube داشته باشند.( مطمئن شوید که مدل دقیق شما در واقع همان مدلی است که در حال ارتقا است!) همانطور که اشاره شد، هر ارتقایی که انجام می‌دهید به عهده خودتان است، بنابراین ما قویاً پیشنهاد می‌کنیم ابتدا تحقیق خود را انجام دهید و سپس دست به کار شوید.  

ارتقا لپ تاپ

بسیاری از لپ‌تاپ‌ها را می‌توان تنها با  چند پیچ ​​گوشتی ارتقا داد (داشتن چندین پیچ گوشتی در دست، با سرهای بزرگ‌تر یا کوچک‌تر، ایده خوبی است). در صورت عدم وجود دفترچه راهنمای خدمات برای بیان اندازه(ها) یا انواع مورد نیاز، لپ تاپ خود را برگردانید و ببینید چه چیزی مناسب است. اکثر لپ‌تاپ‌ها از پیچ‌های هم‌اندازه در داخل و خارج برای سرویس‌دهی ساده‌تر استفاده می‌کنند .هرگز سعی نکنید پیچی را با پیچ گوشتی که به خوبی روی سر پیچ قرار نمی گیرد فشار دهید.

این روند کلی برای رسیدن به دل و روده لپ تاپ است:

لپ تاپ را خاموش کنید، از برق بکشید و درب آن را ببندید.

روی یک میز یا سایر سطوح صاف و محکم، لپ تاپ را وارونه روی حوله یا پارچه نرم دیگری قرار دهید تا از خراشیدگی (و گرفتن پیچ های سرگردان) جلوگیری شود.
پیچ های نگهدارنده پنل پایینی لپ تاپ را باز کنید و (به آرامی!) پانل را بردارید.
یک کارت اعتباری یا ابزار تزئینی پلاستیکی می‌تواند به جدا کردن پانل از شاسی کمک کند، اگر با گیره‌ نگه داشته شده اند هرگز به زور متوسل نشوید!
سپس پانل پایینی را کنار بگذارید و پیچ هایی را که از پانل جدا کرده اید قبل از ادامه کار جدا کنید. بهتر است از ظروف یا سینی های کوچک ( یکی برای پیچ های بیرونی و دیگری برای پیچ های داخلی ) برای نگه داشتن پیچ ها بعد از بیرون آوردن آنها استفاده کنید. (توجه داشته باشید که برخی از لپ‌تاپ‌ها از پیچ‌های نگهدارنده "Captive" استفاده می‌کنند، که باز می‌شوند اما از پنل بیرون نمی‌آیند.)
طول پیچ‌ها می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین هنگام برداشتن آنها به دقت توجه کنید. شما نمی خواهید پیچی را که خیلی طولانی است به سوراخ اشتباه برگردانید. (یا تا آخر وارد نمی‌شود یا حتی می‌تواند باعث آسیب شود.) اگر با ترکیبی از طول پیچ ها سر و کار دارید، یک جایگزین خوب چسباندن آنها به یک ورق کاغذ در موقعیت های نسبی است که از لپ تاپ بیرون آمده اند.
خوب، لپ تاپ شما اکنون برای ارتقا باز است! در مقالات دیگر نحوه ارتقا هر جز را بطور کامل آموزش داده ایم.

آیا می توانم CPU یا GPU لپ تاپ خود را ارتقا دهم؟ (امید خود را بالا نبرید)

برخلاف رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها از اوایل دهه 2010 عمدتاً از پردازنده‌های لحیم‌شده به جای سوکت استفاده می‌کردند که ارتقاء را غیرممکن می‌کرد. تنها استثناهای این قانون، دستگاه‌های بازی غول پیکر نادری هستند که از پردازنده‌های دسکتاپ استفاده می‌کنند، مانند Alienware Area-51m.

برای اطمینان بیشتر می توانید مدل CPU را جستجو کنید و ببینید از چه سوکتی استفاده می کند. اگر سوکت BGA باشد، به این معنی است که لحیم شده است و نمی توان آن را ارتقا داد.

همانند پردازنده‌های مرکزی، ارتقاء GPU نیز در لپ‌تاپ‌ها غیر ممکن است. اکثر نوت بوک های معمولی به سیلیکون گرافیکی که در پردازنده اصلی ادغام شده است، مانند گرافیک UHD اینتل یا Iris Xe Graphics یا راه حل های مجتمع Radeon Graphics AMD متکی هستند. ارتقاء این تراشه‌ها غیرممکن است زیرا آنها بخشی دائمی از پردازنده و در نتیجه برد اصلی هستند.

ارتقا کارت گرافیک لپ‌تاپ‌های بازی و ایستگاه‌های کاری که دارای پردازنده گرافیکی اختصاصی AMD یا Nvidia هستند نیز به‌طور کلی غیرممکن است ، زیرا GPU تقریباً همیشه به مادربرد لحیم می‌شود. برای لپ‌تاپ‌های کمیابی که دارای یک GPU ماژولار هستند نیز جابجایی آن با هر چیزی که با نسخه اصلی متفاوت است، به دلیل وجود هیت سینک‌ها، پیکربندی‌های شاسی و/یا نیازهای برق دیگر تقریبا نشدنی است.

همانطور که گفته شد، اگر لپ تاپتان دارای پورت Thunderbolt 3 یا Thunderbolt 4 باشد، ممکن است همچنان بتوانید GPU را تقویت کنید. اینها به شما امکان می‌دهند یک GPU خارجی (eGPU) مانند Razer Core X Chroma را وصل کنید .

جمع بندی

علیرغم حرکت شرکت ها به سمت لحیم کاری قطعات ، اکثر لپ تاپ ها حداقل تا حدودی سازگار با ارتقا و تعمیر هستند. افزودن حافظه، درایو ذخیره‌سازی بزرگتر و سریع‌تر، و باتری تازه می‌تواند لپ‌تاپ شما را احیا کند و چندین سال عمر بیشتری به آن بدهد. در تجربه ما، تاثیرگذارترین ارتقاها، انتقال از یک هارد دیسک پلاتر به هر نوع SSD و به دنبال آن نصب حافظه RAM بیشتر است.

ارتقاء پردازنده و گرافیک در 99.9 درصد موارد غیر ممکن است، اما اگر این قطعات دیگر نیازهای شما را برآورده نمی کنند، احتمالاً زمان آن رسیده است که یک لپ تاپ جدید داشته باشید.

گردآورنده: فاطمه خوشبختی

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*