افزایش حافظه دسترسی تصادفی (RAM) کامپیوتر، یکی از رایج ترین ارتقاها است. افزودن رم تقریباً همیشه چندوظیفه ای عالی و پاسخگویی بهتر را به همراه دارد.با مطالعه این مقاله خودتان می توانید به راحتی برای ارتقا حافظه رم اقدام کنید.

سازندگان لپ‌تاپ به‌طور فزاینده‌ای به حافظه‌های لحیم‌شده روی می‌آورند، به‌ویژه در مدل‌های باریک و سبک درجه یک، که ارتقای حافظه را غیرممکن می‌کند. چگونه متوجه می شوید که لپ تاپ شما دارای حافظه لحیم شده است؟

مشخصات آن را بخوانید: اگر نوع حافظه مانند LPDDR3 یا LPDDR4X با "LP" شروع می‌شود، در جای خود لحیم شده است و شما شانسی ندارید. از طرف دیگر، اگر لپ تاپ شما دارای اسلات SO-DIMM باشد، حافظه شما قابل ارتقا است. (SO-DIMM ماژول‌های رم مخصوص لپ‌تاپ هستند، کوتاه‌تر از DIMM‌های کلاسیک که در رایانه‌های رومیزی با اندازه کامل سنتی کار می‌کنند.) مشخصات رایانه شخصی شما یا دفترچه راهنمای خدمات باید تعداد اسلات‌های حافظه (یک یا دو مورد معمول است)، نوع حافظه و سرعت (DDR4-2666، DDR4-3200 و غیره)، تعداد پین (DDR4   260 پین خواهد بود) و حداکثر مقدار پشتیبانی شده بر حسب گیگابایت (GB)  را فهرست کند. برنامه ای مانند HWiNFO64 می تواند همه اینها را به شما بگوید، همراه با اینکه در حال حاضر چقدر حافظه نصب شده است. وب سایت اسکنر سیستم Crucial حتی ساده تر است. شما باید ماژول های حافظه را خریداری کنید که دقیقاً با مشخصات صحیح مطابقت داشته باشند. اگر لپ تاپ دارای DDR4 باشد، برای مثال به DDR4 نیاز دارید.

حافظه رم

نکته : مطابقت با حداکثر سرعت حافظه توصیه شده لپ تاپ و تجاوز نکردن از محدودیت ظرفیت هر اسلات هر دو بسیار مهم هستند .

از این دستورالعمل ها برای برنامه ریزی ارتقا حافظه رم خود استفاده کنید: استفاده شما تعیین می کند که به چه مقدار حافظه نیاز دارید. حداقل رم مورد نیاز برای یک لپ‌تاپ ویندوزی یا macOS با پاسخ‌گوی معقول 8 گیگابایت است، اگرچه برای چندوظیفه‌ای بسیار بهبودیافته باید 16 گیگابایت داشته باشید. برخی از لپ‌تاپ‌ها تا 32 یا 64 گیگابایت (و برخی از ایستگاه‌های کاری 128 گیگابایت) برای نیازهای شدید محاسباتی پشتیبانی می‌کنند.

هر اسلات SO-DIMM حداکثر ظرفیت هر ماژول را دارد. از آن تجاوز نکنید. اگر این کار را انجام دهید، ماژول کار نخواهد کرد. (به عنوان مثال، اگر هر اسلات تا 16 گیگابایت SO-DIMM نیاز دارد، سعی نکنید دو SO-DIMM 32 گیگابایتی را نصب کنید.) همچنین برای بهترین نتیجه، سرعت حافظه توصیه شده را مطابقت دهید. جفت های همسان SO-DIMM بهترین هستند.

اگر لپ تاپ شما دارای دو اسلات SO-DIMM است اما تنها یکی از آنها اشغال شده است، می توانید به سادگی ماژول دیگری را در اسلات دیگر نصب کنید. لزومی ندارد که ظرفیت یکسانی داشته باشد - به عنوان مثال، می توانید یک ماژول 8 گیگابایتی را در کنار یک ماژول 4 گیگابایتی نصب کنید تا مجموعاً 12 گیگابایت داشته باشید - اما باید از همان سرعت حداکثر امتیازی (مانند DDR4-2666) برخوردار باشد. اگر هر دو اسلات اشغال شده اند و قصد دارید هر دو ماژول را جایگزین کنید، یک کیت حافظه جفت با ماژول های هم ظرفیت و هم سرعت (مانند کیت 16 گیگابایتی حاوی دو میله 8 گیگابایتی) برای حداکثر کارایی و سازگاری بخرید. باز هم، از حداکثر ظرفیت هر ماژول و توصیه‌های سازنده لپ‌تاپ سرعت حافظه پیروی کنید.

به برندهای مهم حافظه که ضمانت مادام العمر ارائه می دهند، مانند Corsair، Crucial، و Kingston، استفاده کنید. خرید از فروشگاهی که در صورت عدم سازگاری حافظه (که نادر است اما رخ می‌دهد) بازدهی رایگان و آسان ارائه می‌دهد نیز هوشمندانه است. مطمئن‌ترین شرط این است که رم را از سازنده لپ‌تاپ یا فروشگاهی که دستگاه را به شما فروخته است بخرید، اگرچه اینها نیز احتمالاً گران‌ترین گزینه‌ها هستند.

روند ارتقا حافظه رم از لپ‌تاپ به لپ‌تاپ متفاوت است. اگر دفترچه راهنمای خدمات خود را دارید دنبال کنید. در غیر این صورت، روند کلی اینجاست. ابتدا اسلات های SO-DIMM را روی مادربرد پیدا کنید. لپ تاپ در عکس زیر دارای دو اسلات است که در هر کدام یک ماژول حافظه نصب شده است. یک ماژول قبلاً منتشر شده و آماده حذف است.

ارتقا حافظه رم

برای حذف یک ماژول موجود، به طور همزمان گیره های نگهدارنده را با شست خود به دو طرف فشار دهید. ماژول در یک زاویه ظاهر می شود. کناره های آن را با انگشت شست و سبابه بگیرید و به آرامی در جهتی که زاویه دارد بیرون بکشید. باید با حداقل تلاش انجام شود.

ماژول های جدید به همین ترتیب، در یک زاویه قرار می گیرند. بریدگی در امتداد پین‌های طلایی که قسمت پایینی ماژول را پوشانده‌اند، فقط اجازه درج را به یک طرف می‌دهد. (پین‌های طلایی را لمس نکنید، مبادا روغن‌ها را از نوک انگشتان خود منتقل کنید و عملکرد را مختل کنید.) ماژول را محکم اما به آرامی به داخل شکاف فشار دهید تا چفت شود (پین‌های طلایی باید فقط نمایان شوند)، سپس بالای ماژول را فشار دهید. به سمت پایین تا زمانی که گیره های نگهدارنده آن را در جای خود نگه دارند. هرگز چیزی را مجبور نکنید! اگر ماژول به راحتی وارد نمی شود کار را متوقف کنید چون فقط یک راه صحیح برای درج آن وجود دارد.

پس از اینکه لپ‌تاپ خود را دوباره سرهم کردید، ممکن است چند ثانیه بیشتر طول بکشد تا راه‌اندازی شود (و ممکن است در این فرآیند صدای بوق بزند) زیرا RAM جدید را تشخیص می‌دهد. ویندوز 10 دارای یک ابزار تشخیصی حافظه داخلی ویندوز است.   " memory test" را از منوی Start جستجو کنید تا مکان آن را پیدا کنید.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*