یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای لپ تاپ شما پیش آید ریختن آب و مایعات روی آن است. به غیر از تعداد کمی از لپ تاپ ها، بقیه لپ تاپ ها به شدت به این موضوع آسیب پذیر هستند. همچنین می توان گفت تمام شرکت هایی که لپ تاپ ها را گارانتی می کنند از ریختن آب روی لپ تاپ پشتیبانی نمی کنند.حال این پرسش پیش می آید که در این هنگام چه افدامی باید انجام دهیم تا از آسیب دیدگی شدید لپ تاپ جلوگیری کنیم؟

مهم ترین کار بعد از این که مایعات روی لپ تاپ و بخصوص روی صفحه کلید ریخت این است که سریعا لپ تاپ را از برق جدا کرده، تمام لوازمی که به پورت های لپ تاپ وصل است مثل فلش و هارد اکسترنال و... جدا کنید و در صورت بیرونی بودن باتری لپ تاپ، باتری را در بیاورید. اگر مقدار کمی مایع ریخته شده بود و فقط کیبورد و قسمت های بیرونی لپ تاپ خیس شده بود لپ تاپ را برگردانده و به صورت عدد هشت روی سطح صافی قرار دهید و بعد با یک دستمال مایع ریخته شده را پاک کنید. در این روش توصیه می شود که از پارچه کتان استفاده کنید تا رطوبت بهتر جذب شود. بعد از این که لپ تاپ را با پارچه پاک کردین از این که رطوبتی دیگر در دستگاه وجود ندارد اطمینان حاصل کنید و بعد دستگاه را روشن کنید.

اگر مقدار زیادی مایعات روی لپ تاپ ریخته شده بود یا مایعات از طریق کیبورد به لپ تاپ نفوز کرده بود بهترین روش این است که با استفاده از اطلاعات راهنما لپ تاپ خودتان که شرکت سازنده ارائه می دهد و در اینترنت نیز موجود است قطعات لپ تاپ را باز کنید. در صورتی که فقط مایع به کیبورد نفوز کرده بود پیشتهاد می شود کیبورد را جدا کرده و اقدام به خشک کردن آن بکنید. برای این منظور بهتر است علاوه بر پارچه کتان از الکل با درصد بالا مثل الکل ایزوپروپیل با درصدخلوص 99 درصد استفاده کنید. بعد از آن برای اطمانان حاصل کردن برای چند دقیقه خود لپ تاپ را در معرض باد سرد سشوار قرار دهید. دقت داشته باشید که حتما از باد سرد استفاده کنید چون باد گرم باعث آسیب رساندن به لپ تاپ می شود. سپس لپ تاپ را مطابق کتاب راهنما سرهم کنید. بهتر است برای اطمینان بعد از چند ساعت لپ تاپ را روشن کنید توجه داشته باشید که در این صورت لپ تاپ شما دیگر شامل گارانتی نمی باشد.

در صورتی که مایعات به بخش مادربرد لپ تاپ نفوز کرده باشد تمام قصعات را جدا کنید با پارچه و الکل تمیز کنید و برای مدت طولانی در معرض هوای خنک قرار دهید. همچنین در صورت ریختن مایعاتی نظیر قهوه و شریت که جای آنها بعد از خشک شدن باقی می ماند در این صورت بسته به مایعی که روی لپ تاپ ریخته شده می توانید از پارچه یا مسواک به همراه آب یا مواد شیمیایی نظیر الکل استفاده کنید. دقت داشته باشید که بعد از انجام این کار قطعات با طور کامل خشک شوند.

همچنین می توان به جای جدا کردن قطعات از لپ تاپ از مواد رطوبت گیر استفاده کنید. در این روش باید لپ تاپ را به مدت دو روز در محیطی که به هوای بیرون دسترسی ندارد قرای دهید. برای این منظور می توانید از ژل سیلیکا یا برنج و ظروف نگه دارنده استفاده کنید. 

توجه داشته باشید این اعمال به طور صددرصد باعث آسیب ندیدن لپ تاپ شما نمی شود ولی تا حد زیادی باعث جلوگری از آن می شوند.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*