شاید تا حالا این مشکل برای شما پیش آمده باشد که بعد از خاموش کردن لپ تاپ یا PC تاریخ یا ساعت عوض شود یا این که لپ تاپ را بعد از آن که به شارژر متصل می کنید روشن شود اما دلیل این اتقاق چیست؟

روی تمام لپ تاپ و کامپیوتر ها تراشه ای به نام BIOS (بایوس) قرار دارد که وظیفه آن چک و راه اندازی قطعات سخت افزاری و سپس سپردن کنترل به بوت لودر ها است. تراشه بایوس یک حافظه غیر فرار است که اطلاعات مورد نیاز برای راه اندازی سیستم در آن ذخیره می شود. نیرویی که نیاز است برای این که BIOS فعال شود از طریق منبع برق بیرونی مثل شارژر لپ تاپ یا باتری آن و در PC از طریق پاور (Power) تأمین می شود که با راه اندازی دستگاه مثل زدن دکمه پاور شروع به کار می کند در این صورت در هنگامی که لپ تاپ یا کامپیوتر شما خاموش است این حافظه غیر فعال بوده در نتیجه نمی تواند اطلاعات مربوط به زمان و تاریخ را در خودش ذخیره کند.

از مطالب فوق می توان به این موضوع پی برد که BOIS نمی تواند اطلاعات مربوط به خودش یا زمان وتاریخ را در خود ذخیره کند آنجاست که کار اصلی تراشه ای به نام CMOS شروع می شود.

CMOS مخفف کلمه complementary metal oxide semiconductor یا همان نیمه رسانای اکسید فلزی مکمل است که نیروی آن توسط یک باتری Coin Cell یا همان باتری سکه ای که از جنس لیتیوم است تأمین می شود. از مطالب گفته شده می توان به این مضوع پی برد که وظیفه اصلی این تراشه ذخیره اطلاعات مربوط به BIOS و زمان و تاریخ است. این تراشه به کمک باتری Coin Cell و مدارات دیجیتالی مدام در حال عوض کردن و ذخیره اطلاعات زمان و تاریخ است که این امکان را ایجاد می کند که در زمان روشن شود سیستم زمان و تاریخ واقعی نمایش داده شود.

عمر باتری CMOS بین 2 تا 10 سال است که بستگی به استفاده متفاوت است از نشانی هایی که بفمیم که باید باتری را عوض کنیم این است که روی صفحه نمایش متنی با محتوای CMOS Battery Failure نمایش داده شود همجنین نمایش متن هایی از قبیل clock eror , Run Setup Invalid Configuration و Press F1 to Continue می تواند اشاره به تعویض باتری CMOS کند. در صورت عدم نمایش این متون و مواجه شدن با مشکلاتی از قبیل عوض شدن زمان و تاریخ یا این که در هنگام وصل شدن لپ تاپ به شارژر دستگاه روشن شود بدون این که دکمه پاور زده شود یا در هنگام روشن شود دستگاه بافاصله خاموش شود از دیگر نشانه هایی برای تعویض باتری CMOS است.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*