هنوز باورکردنی نیست ! ۱۰ سال از ظهور سیستم عامل اندروید می گذرد و به جرات می توان آن را محبوبترین سیستم عامل تلفن همراه نامید. نخستین بار اندروید بر روی گوشی های مدل G1 ساخته اچ تی سی عرضه شد. امروز استفاده از اندروید تنها به موبایل ها ختم نمی شود و با یک نگاه به اطراف خود آن را در تلویزیون ها، ساعت های هوشمند و خودروها می بینید. در تمام این مدت اندروید آبنبات پاستیلی،کیتکت، لالی پاپ، مارشمالو، نوگت، اوریو همگی از نسخه های شاخص این سیستم عامل محسوب می‌شوند. اندروید بر اساس هسته لینوکس و توسط شرکتاندی روبین توسعه یافت اما در سال ۲۰۰۵ و به قیمت ۵۰ میلیون دلار به گوگل واگذار شد. نکته جالب این است که در زمان عرضه اندروید در سال ۲۰۰۷ «اریک اشمیت» مدیر عامل وقت گوگل از اعضای هیئت مدیره اپل نیز بود؛ هرچند دو سال بعد و با افزایش رقابت میان این دو شرکت وی از سمت خود در هیئت مدیره اپل استعفا داد. اندروید در سال ۲۰۱۰ بالاتر از سیمبیان و ios قرار گرفته و جایگاه نخست را از آن خود کرد. همین موضوع نگاه تولیدکنندگان بزرگ موبایل را به سمت این سیستم هدایت کرد. امروز سامسونگ، اچ تی سی، سونی و هواوی با وجود اینکه برخی از این شرکت ها در حال توسعه سیستم عامل اختصاصی خود هستند، هنوز هم در محصولات درجه یک یا همان پرچمداران خود از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند. آخرین نسخه اندروید به نام پای، در ماه های اخیر منتشر شده است.


نخستین گوشی هوشمند اندرویدی

با تولید گوشی T-Mobile G1 در سال 2008 توسط کمپانی تایوانی HTC نخستین موبایل های اندرویدی وارد بازار جهانی شدند. صفحه کلید اسلایدشویی با دکمه های فیزیکی، صفحه نمایش 3.17 اینچ، ضخامت 16 میلی متری این گوشی را در مقابل آیفون iPhone 3G قرار می داد. این گوشی در خارج از آمریکا تحت نام HTC Dream عرضه می شد و در 6 ماهه نخست خود، بیش از 1 میلیون دستگاه از آن به فروش رسید !

HTC T-Mobile G1

اولین گوشی اندرویدی سامسونگ از خانواده گلکسی S

samsung S2

امروز، سامسونگ بزرگترین تولید کننده گوشی های هوشمند در جهان است، اما در زمان انتشار آیفون اصلی، هیچ چیز نمی توانست بیشتر از حقیقت باشد. سامسونگ پس از تولید چندین گوشی هوشمندناموفق، نخستین گوشی آندرویدی خود یعنی Galaxy i7500 را در سال 2009 عرضه کرد.

در حالی که این گوشی نیز ناموفق بود، این شرکت کره ای دریافت که چه پتانسیل بالقوه ای در اندروید وجود دارد، که الهام بخش آن برای انتشار اولین تلفن Galaxy S در سال 2011 شد و به عنوان سامسونگ کهکشان به رقیب جدی آیفون تبدیل شد !
Galaxy S اولین گزینه واقعی خود را برای گوشی های هوشمند بسیار محبوب اپل به ارمغان آورده است و تنها با تمام مزایای پلت فرم متن باز اندروید، طراحی مشابه آیفون به همراه یک صفحه نمایش فوق العاده زیبای سوپر آمولد داشت.


قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*