حتما برای خیلی از شما کاربران هم مثل من لپ تاپ، یکی از اصلی ترین و پر کاربردترین وسیله هایی هست که روزانه با اون کار میکنید. متاسفانه یا خوشبختانه امروزه لپ تاپ ها همه جا و همه وقت در کنار ما هستند، پس قطعا باید بهترین راهکار را برای عمر بیشتر باطری لپ تاپمون پیدا کنیم. امروز براتون چند راه حل آماده کردیم و قصد داریم با روش صحیح شارژ باتری لپ تاپ و در زمینه نگهداری و کالبیره کردن باتری آشنا شوید، پس همراه ما باشید.

نسل جدید لپ تاپ ها از باتری های لیتیومی استفاده میکنند و بسیاری از باور های قدیمی که شاید حال هم در ذهن مردم حک شده باشد در مورد آن ها صدق نمی کند پس اینجاست که باید دست به کار شد و اطلاعات جدیدی رو بدست آورد.

پیش از هر چیز لازم بریم سراغ حافظه‌ی باتری : شاید شما هم شنیده باشید که اگر پیش از شارژ مجدد باتری لپ‌تاپ خود را کاملا تخلیه نکنید یا آن را پیش از شارژ کامل از برق بکشید باتری آسیب میبیند یا ساده تر بگم بر اساس این باور بهترین حالت شارژ کردن باتری این است که اجازه بدیم سطح شارژ تا ۰ درصد کاهش بیابد و سپس باتری را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنیم.

در واقع این طور است که باور در مورد باتری‌های قدیمی نیکلی صحیح بوده ولی با ورود به نسل جدید لپ‌تاپ‌ها که تقریبا همه‌ی آن‌ها از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند نه‌تنها این کار بیهوده است بلکه حتی می‌تواند به باتری لپ‌تاپ آسیب بزند. و این موضوع هیچ تاثیر منفی روی عملکرد و عمر مفید آن‌ها نخواهد داشت.

باتری لپ تاپ

سوال دیگه ای که پیش میاد اینکه بهتر هنگام استفاده از برق، باتری لپ‌تاپ را خارج کنیم یا نه؟!

دراینجا پاسخ سوال میتواند به شرایط شما بستگی داشته باشد به‌طورکلی متصل ماندن لپ‌تاپ به منبع برق وقتی باتری به‌طور کامل شارژ شده است هیچ ضرری ندارد؛ و شاید جالب باشه بدونید به‌محض رسیدن سطح شارژ باتری لپ‌تاپ به ۱۰۰ درصد، ورود الکتریسیته به آن متوقف و جریان برق به‌طور مستقیم به سیستم پاور لپ‌تاپ هدایت میشود.

بااین‌حال باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ هنگام استفاده از منبع برق شهری می‌تواند یک ایراد داشته باشد. البته تنها درصورتی‌که سخت‌افزار لپ‌تاپ آن را در معرض حرارت بیش‌ازحد قرار دهد (دمای ۴۰تا ۵۰ درجه برای پردازنده و هارددیسک) مانعی برای باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ وجود ندارد ولی هنگام پردازش‌های سنگین مثل بازی کردن (دمای بالای ۶۰ درجه) بهتر است باتری را در صورت امکان از لپ‌تاپ خارج کنید. برخلاف باور عمومی دشمن اصلی باتری‌های لیتیومی در زمانی که ۱۰۰ درصد شارژ شده‌اند باقی ماندن در برق نیست بلکه حرارت بیش‌ازحد است.

شارژ شدن کامل باتری لپ‌تاپ مضر است؟

بهتر است از تخلیه شدن کامل شارژ باتری لپ‌تاپ (رسیدن به ۰ درصد یعنی جایی که لپ‌تاپ خاموش می‌شود) اجتناب کنید. این حالت به باتری لپ‌تاپ شوک زیادی وارد کرده و حتی ممکن است به آن آسیب بزند. اساسا توصیه می‌شود به‌جای رها کردن باتری تا دشارژ شدن کامل و سپس شارژ کردن کامل آن تا سقف ۱۰۰ درصد، از دشارژهای جزیی تا رسیدن به سطحی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد و شارژ کردن‌های زودبه‌زود استفاده کنید.

کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ

چرخه‌ی شارژ کامل به معنی استفاده از کل (۱۰۰٪) ظرفیت باتری است. برای کالیبره کردن سنسور باتری بهتر است حدودا پس از هر ۳۰ چرخه‌ی شارژ یک بار باتری لپ‌تاپ را بدون وقفه به‌طور کامل شارژ کنید.

وقتی شما امروز نیمی از ظرفیت باتری را استفاده کنید و سپس آن را دوباره کاملا شارژ کنید و فردا همین کار را مجددا انجام دهید. مجموع این دو روز یک چرخه‌ی شارژ به حساب می آید لازم به دکر است که باتری‌های لیتیومی تعداد محدودی (معمولا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰) چرخه‌ی شارژ دارند و ظرفیت آن‌ها به‌مرور کاهش می‌یابد.

laptop battery

یکی از گزینه های نگهداری وطول عمر باتری لپ تاپ که خیلی ها به سادگی از کنارش میگدرند مراقبت از حرارت در مقابل لپ تاپ میتونه باشه:
اگر دمای داخل لپ‌تاپ شما بالا باشد، طول عمر باتری آن به‌طور آهسته کاهش می یابد از اینکه دریچه‌های هوای لپ‌تاپ‌تان، مسدود نباشد مطمئن شوید. این اتفاق باعث خواهد شد تا سیستم‌ خنک‌کننده داخلی لپ‌تاپ برای سردکردن قطعات بیشتر تلاش کند هم‌چنین توصیه میکنم لپ‌تاپ خود را در برابر نور خورشید یا در پشت اتومبیل‌ خودتون ترک نکنید.

چه زمان باید به فکر یک باتری جدید برای لپ‌تاپمون باشیم؟

پیشنهاد می‌شود تنها زمانی به فکر خریدن یک باتری جدید بیفتید که ظرفیت باتری فعلی لپ‌تاپ شما بسیار کاهش یافته باشد. اگر زود اقدام به خریداری باتری جدید کنید بلااستفاده ماندن منجر به خراب شدن آن خواهد شد. اگر به هر دلیل مجبور شدید باتری اضافه‌ی خود را بدون استفاده نگهداری کنید نکاتی که پیش‌ازاین گفته شد حتما باید رعایت شود.  و مهم ترین موضوع این هست که  در محیطی خشک و تمیز از آن استفاده کنید و جلوی انتقال رطوبت و گرما را بگیرید.

 

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*