در این مقاله می‌خواهیم تفاوت میان پردازنده های نسل هشتم i3، i5 و i7 اینتل را بیان کنیم و توضیح دهیم که کدام یک برای شما مناسب است. اگر شما حیران مانده‌اید که کدام یک از پردازنده‌های Core i3، i5 یا i7  و یا حتی i9 برای ارتقاء بعدی یا رایانه جدید شما مناسب است، با ما همراه باشید تا با توضیح تفاوت ها به شما کمک ‌کنیم تا انتخاب صحیح و بهتری برای سیستم خود داشته باشید.

پردازنده اینتل

اساسا، اگر شما فقط می خواهید همه کارهای معمولی را که مردم با کامپیوتر خود انجام می دهند (مثل چک کردن ایمیل، وبگردی، تماشای فیلم، ویرایش و به اشتراک گذاری عکس ها، استفاده از آفیس)، یک پردازنده Dual-core برای شما کاملا مناسب است. اگر با خواندن این مقاله تصمیم به خرید یک لپ تاپ ارزان گرفته‌اید، به این نکته توجه داشته باشید که یکی از اجزای تاثیرگذار در عملکرد لپ تاپ شما، حافظه دستگاه شماست. این واقعا ارزشش را دارد که سیستمی با پردازنده i5 را در برابر سیستمی با پردازنده i3 اما با حافظه از نوع SSD حتی با قیمت یکسان فدا کنید.

Processors thread

به چند هسته نیاز دارم؟

اگر تا کنون فقط لپ تاپ یا کامپیوترهایی با پردازنده های تک هسته ای را بیشتر مشاهده می‌کرده اید به هر قیمتی شده از اینکار دست بردارید. هسته های بیشتر به معنای عملکرد بیشتر، به علاوه توانایی اجرای برنامه های چندگانه در یک زمان است.

برخی از نرم‌افزارها برای اجرای همزمان احتیاج به پردازنده‌های چند هسته‌ای دارند، با این حال حتی اگر شما فقط یک برنامه را اجرا کنید، عملکرد اجرایی آن در پردازنده چند اتمی بسیار بهتر از پردازنده تک اتمی است.

trading

فناوری Hyper-Threading

فقط تعداد هسته ها را نگاه نکنید. پردازنده های اینتل اغلب از Hyper-threading پشتیبانی می کنند که به طور موثر اجازه می دهد تا دو برابر تعداد "Thread ها" را اداره کند و که به طور تقریبی شبیه به داشتن تعداد هسته‌های دوبرابر است

یک thread در شرایط محاسباتی یک دنباله‌رشته ای از دستورالعمل های برنامه ریزی شده است که پردازنده باید پردازش کند. اگر یک پردازنده یک هسته داشته باشد، می تواند تنها یک thread را در یک زمان پردازش کند، بنابراین فقط می‌تواند یک کار را انجام دهد. این موضوع در واقع بسیار پیچیده تر از این حرف‌ها است، اما هدف ما این است که آن را ساده و قابل فهم برای شما بیان کنیم .

فناوری Turbo Boost

Turbo Boost نام تجاری بازاریابی اینتل برای این تکنولوژی است که به پردازنده اجازه می دهد تا سرعت پردازش هسته خود را هر زمان که نیاز است افزایش دهد. حداکثر مقدار که Turbo Boost می تواند سرعت عملکردش را افزایش دهد، بستگی به تعداد هسته های فعال، مصرف فعلی تخمین زده شده، مصرف برق برآورد شده و دمای پردازنده می باشد.

پردازنده های Core i3، Turbo boost ندارند. اما i5 و i7 این ویژگی را دارند که به این معنی است که تراشه های Core i3 دارای سرعت بسیار بالایی هستند. اگر یک مدل پردازنده با یک K به پایان برسد، به این معنی است که Unlock شده‌است و می تواند ""Overlocked شود. یعنی شما می توانید CPU را با سرعت بالاتر از سرعت پایه برای عملکرد بهتر اجرا کنید. برای یک عملکرد مشابه، یک پردازنده دو هسته ای با سرعت بیشتری نسبت به یک پردازنده چهار هسته ای عمل می‌کند

Intel Core i9

پردازنده core i9 چیست ؟

محدوده فعلی نسل نهم پردازنده های اینتلی شامل سیستم‌هایی که دارای چندین پردازنده متفاوت برای هر رده i3، i5 و i7 است می‌باشد که تحت کد اسمی "Whiskey lake" قرار دارند.

قدرتمند ترین پردازنده نسل نهم 9900k است که بالاترین مصرف کننده است. این پردازنده دارای 8 هسته، 16 thread، یک فرکانس پایه 3.6 گیگاهرتز با فرکانس max turbo 5. 0 گیگاهرتز و 16 مگابایت حافظه smartCache است. پردازنده با کمترین قدرت i3-9350KF است که دارای 4 هسته / 4 thread، با فرکانس پایه 4.0 گیگاهرتز و قابل ارتقا تا 4.60 گیگاهرتز و 8 مگابایت حافظه کش می باشد. 

یک سری از پردازشگر بسیار قوی که متمرکز بر قدرت پردازش هستند وجود دارد که اینتل Core i9 است. نسل نهم اینتل و سری پردازنده های i9 نسبت به نسل های گذشته بسیار زیاد مورد استقبال قرار گرفت و به بالاترین درجه رضایت مصرف کنندگان مواجه شد.

اما این پردازنده‌ها بسیار گران هستند و قدرت بیشتری نسبت به نیاز متوسط افراد تامین می کنند و دیگر به طور مستقیم با سری Threadripper پردازنده‌های AMD در رقابت نیستند و این تغییر شگرف و جالب توجهی در بازار است.

همچنین بخوانید
چرا فروش پردازنده های AMD در بازار ناگهان افزایش یافت ؟

intel graphics

گرافیک اینتل چیست ؟

بسیاری از پردازنده های اینتل دارای یک پردازنده گرافیکی هستند که به صورت تراشه در پردازنده تعبیه شده‌اند. این نوع گرافیک‌ها برای انجام کارهای روزمره به اندازه کافی خوب هستند، اما اگر قصد دارید هر بازی که دلتان می‌خواهد نصب کنید و یا ویرایش ویدیویی انجام دهید، در این صورت به یک کارت گرافیک مستقل برای انجام این کارها احتیاج دارید.

کدام یک بهتر است ؟ i3، i5 یا core i7 ؟

در این مرحله ممکن است سردرگم شده باشید! باید بگوییم این امکان وجود ندارد که فقط با توجه به مشخصات پردازنده می‌توانید تصمیم بگیرید که سیستم مورد نظر برای شما مناسب و به اندازه کافی سریع است.

به همین دلیل است که دقیقا برای هر لپ تاپ و کامپیوتر باید عملکرد کل سیستم را بررسی  کنید. علاوه بر پردازنده مواردی مثل حافظه RAM ، هارد یسک و کارت گرافیک در تعیین سرعت کامپیوتر و یا لپ تاپ شما تاثیر به سزایی دارند.بنابراین قبل از خرید  بررسی جامع یک محصول بسیار مهم است.( تو این قسمت میتونی خیلی شیک لینک بدی به سایت برای خرید لپ تاپ )

علاوه بر عملکرد، عوامل دیگری مانند میزان مصرف باتری یک پردازنده نیز وجود دارند. پردازنده های جدیدتر عموما کارایی بیشتری دارند که این موضوع مهمی در رابطه با لپ تاپ ها است.شما عمر باتری بیشتری برای عملکرد مشابه یا عملکرد بیشتر برای عمر باتری مشابه می گیرید.

پردازنده اینتل

اما برای پاسخ به این سوال، Core i5 بهترین عملکرد را نسبت به Core i3 ارائه می دهد، اما Core i3 در بالاترین رنج در مقایسه با Core i5 در کمترین رنج، سرعت عملکرد مشابهی را دارند.

به طور مشابه، اگر قصد دارید نرم افزارهای طراحی ویا برنامه های کدنویسی را اجرا کنید، ممکن است بخواهید Core i7 را داشته باشید. اما این پردازنده برای اکثر مردم، زیادی است.

اگر به دنبال لپ تاپ‌های با بهترین باتری هستید، به دنبال پردازنده ای باشید که شماره مدل آن با U و یا Y به پایان می‌رسند. این مدل‌ها از کمترین باتری و قدرت استفاده می کنند، اما عملکرد کمتری نیز ارائه می دهند.

در نهایت، AMD را فراموش نکنید. طیف جدیدی از پردازنده های Ryzen برای رایانه های شخصی در بازار ارائه شده‌اند که ارزش بسیار خوب و بالایی دارند وهم‌چنین لازم به ذکر است که تراشه‌های Ryzen 5 بهتر از Intel Core i5 هستند.


تهیه و انتشار : کی لپ

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*