پاور بانک جزئی لاینفک از دنیای دیجیتال امروزی می‌باشد و نیاز به ذخیره‌سازی انرژی برای مصرف ابزارهای دیجیتال منجر به ایجاد چنین وسیله‌ی پرکاربردی شده است. پاوربانک‌ها امروزه نقش بسیار پر رنگی را در زندگی افراد ایفا می‌کنند و استفاده‌ی مستمر از وسایل برقی مختلف همچون موبایل، تبلت و حتی لپ تاپ استوک و خانگی را امکان‌پذیر می‌سازند. در این مقاله قصد داریم تا راهنمای جامع خرید پاوربانک را به شما عزیزان ارائه نماییم و اطّلاعات شما در این زمینه را افزایش دهیم.

پاور بانک چیست

پاور بانک چیست؟

پاور بانک یکی از ابزارهای ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی می‌باشد و در چندل سال گذشته با ارائه‌ی موبایل‌ها و تبلت‌های پر مصرف به بازار، این ابزار ذخیره‌سازی از اهمیّت بالایی برخوردار شده است و امکان استفاده‌ی مستمر و طولانی مدّت از وسایل الکتریکی را فراهم نموده است. این وسیله در مدل‌های مختلفی در بازار موجود می‌باشد و افراد می‌توانند بر اساس نیاز خود برای خرید آن اقدام نمایند.

پاوربانک‌ها در چند نوع قابل خریداری می‌باشند؟

این وسیله در انواع مختلفی در بازار وجود دارد. پاوربانک‌ها به طور کلّی به دونوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

پاور بانک‌های مخصوص موبایل و تبلت

این پاور بانک‌ها برای شارژ کردن موبایل و تبلت طرّاحی شده‌اند و امکان استفاده از آن‌ها برای شارژ کردن وسایلی همچون لپ‌تاپ وجود ندارد. این نوع از پاوربانک‌ها ولتاژی معادل با 5 ولت را ارائه می‌دهند و به همین دلیل است که امکان استفاده از آن‌ها برای شارژ وسایلی همچون لپ‌تاپ که ولتاژی بیش از 15 ولت را نیاز دارند وجود ندارد.

 

پاوربانک‌های مخصوص لپ‌تاپ

این نوع از پاور بانک‌ها برای شارژ باتری لپ‌ تاپ طرّاحی شده‌اند و ولتاژ و جریانی متناسب با چنین باتری‌های پر حجم و قدرتمندی را فراهم می‌نمایند. برخی از این مدل‌ها قابلیّت شارژ گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را نیز برخوردار هستند و  می‌توانند دو نوع ولتاژ و جریان را در اختیار کاربران قرار دهند، ولی اکثر پاوربانک‌های مخصوص لپ‌تاپ موجود در بازار این توانایی را ندارند و ولتاژی معادل با 15 الی 20 ولت را در اختیار مصرف کننده می‌گذارند.

نکات خرید پاور بانک

در هنگام خرید یک پاور بانک باید به چه نکاتی توجّه کنیم؟

نکات بسیاری در رابطه با خرید این ابزار الکتریکی وجود دارند که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجّه نمود. شما در ابتدا باید نیاز‌های خود از خرید یک پاور بانک را مشخّص نمایید و سپس بر اساس آن نیاز‌ها گزینه‌ی مناسب خود را انتخاب کنید. در قسمت بعدی قسمتی از مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام خرید این وسیله‌ی پرکاربرد به آن‌ها توجّه نمود را به شما معرّفی می‌نماییم.

 

ظرفیت پاور بانک

این مورد ابتدایی‌ترین ویژگی یک پاور بانک محسوب می‌شود و تقریباً تمامی افراد در اوّلین مرحله از خرید پاوربانک، ظرفیّت آن را از فروشنده جویا می‌شوند. در این رابطه، شما باید بر اساس نوع گوشی و یا تبلت هوشمند خود به دنبال ظرفیّتی مناسب با اهداف خود باشید و آن را خریداری نمایید. امروزه مدل‌هایی با ظرفیّت 10000 تا 25000 میلی‌آمپر ساعت (mAH) به راحتی از بازار قابل خریداری هستند ولی باید به این نکته توجّه داشته باشید که ظرفیّت نهایی این مدل‌ها کم‌تر از اعداد ذکر شده در دفترچه‌ی راهنمای آن‌ها می‌باشد.

این اعداد را اصطلاحاً با عنوان ظرفیّت اسمی معرّفی می‌کنند و با ظرفیّت حقیقی پاور بانک متفاوت می‌باشند و باید به این نکته توجّه کنید که همواره ظرفیّت حقیقی از ظرفیّت اسمی پاور بانک کم‌تر است. دلیل این اختلاف ظرفیّت این است که ظرفیّت پاوربانک‌ها معمولاً در 3.5 ولت محاسبه شده است در حالی که اکثر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در ولتاژ 5 ولت شارژ می‌شوند. همچنین، فرایند شارژ گوشی هیچ‌گاه از بازده 100 درصد برخوردار نیست و همواره مقداری از انرژی در طی فرآیند شارژ از طریق تولید گرما آزاد می‌شود.

ظرفیت پاور بانک

به همین دلیل است که یک پاوربانک با ظرفیّت 10000 میلی‌امپر ساعت نهایتاً بتواند یک گوشی 2500 میلی‌آمپری را 2 تا 3 بار شارژ کند. در نیتجه، شما در هنگام خرید مدل مورد نظر خود باید این مسائل را در نظر بگیرید تا مشکل دیگری به مشکلات شما اضافه نشود.

شدّت جریان پاور بانک

این ویژگی‌ جزو مهم‌ترین موارد در هنگام خرید پاور بانک می‌باشد و باید در بررسی آن دقّت فراوانی را داشته باشید. بیشتر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار با ولتاژ 2.1 میلی‌آمپر قابل شارژ می‌باشند و استفاده از شدّت جریان کم‌تر، فرآیند شارژ را بسیار طولانی‌تر خواهد کرد. با این حال، اکثر پاوربانک‌های موجود در بازار دو پورت مختلف با دو شدّت جریان 

1 میلی‌آمپر و 2.1 میلی‌آمپر را به مشتریان ارائه می‌دهند و این مشکل را به گونه‌ای حل می‌کنند. ولی برخی از مدل‌های قدیمی تنها با یک پورت به بازار عرضه شده‌اند و شما در هنگام خرید باید به این نکته توجّه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین، پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع (Fast Charge) می‌تواند در کیفیّت شارژدهی پاور بانک تأثیر فراوانی را داشته باشد. مجهّز بودن مدل مورد نظر شما به این تکنولوژی می‌تواند قیمت آن را تا حدود زیادی افزایش دهد ولی باید به این نکته توجّه کنید که در صورت پشتیبانی گوشی و یا تبلت هوشمند شما از این تکنولوژی، زمان شارژ گوشی شما می‌تواند تا میزان 70 درصد کاهش یابد که این ویژگی یک مزیّت بزرگ برای پاور بانک محسوب می‌شود.

جریان پاوربانک

 

تعداد و کیفیّت پورت‌های پاور بانک

این ویژگی نیز می‌تواند نقش بسیار مهمّی را در استفاده‌ی آسان از پاور بانک بر عهده داشته باشد. چنانچه شما قصد دارید پاور بانکی را خریداری کنید که توانایی شارژ همزمان چند وسیله را در اختیار داشته باشد، بهتر است مدلی را بخرید که خروجی پورت‌های آن شدّت جریانی معادل با 2.1 آمپر و یا بیشتر را در اختیار شما قرار می‌دهد. این مسئله می‌تواند بر روی میزان رضایت شما از کیفیّت شارژ‌دهی پاوربانک تأثیر فراوانی را بگذارد و استفاده از آن را آسان‌تر کند.

 زمان شارژ شدن پاور بانک

مدّت زمان شارژ شدن پاور بانک

مدّت زمان شارژ شدن یک پاور بانک جزو مواردی است که کم‌تر از سایر ویژگی‌ها به آن توجّه می‌شود و این مسئله موجب ایجاد شدن مشکلاتی برای کاربران می‌گردد. همان‌گونه که قبلاً به آن اشاره شد، بسیاری از مدل‌های موجود در بازار ولتاژی معادل با 5 ولت را ارائه می‌دهند و در اکثر موارد، باتری پاوربانک نیز از همین ولتاژ برای شارژ شدن پشتیبانی می‌کند. در هنگام خرید پاور بانک باید به این نکته توجّه داشته باشید که مدل مورد نظر شما از چه تکنولوژی برای شارژ باتری برخوردار است و عدم توجّه به این مسئله می‌تواند مشکلات متعّددی را برای شما در زمینه‌ی شارژ کردن باتری پاور بانک ایجاد کند. مشاهده شده است که برخی از پاوربانک‌ها گاهاً به مدّت زمانی بیش از یک روز برای شارژ کامل نیاز دارند!

 ضدّ آب بودن پاور بانک

ضدّ ضربه و ضدّ آب بودن پاور بانک

این مورد نیز جزو ویژگی‌های مثبت یک پاور بانک مرغوب و باکیفیّت محسوب می‌شود و می‌تواند موجب افزایش قیمت آن شود. پاوربانک‌های برند‌های معتبر اکثراً قابلیّت ضدّ ضربه بودن را دارند و این مسئله موجب افزایش عمر مفید آن‌ها و کاهش احتمال خرابی شده است. ضدّ آب بودن یک پاوربانک می‌تواند برای افرادی که از این وسیله در شرایط جغرافیایی مختلف و یا برای کوهنوردی استفاده می‌کنند بسیار حیاتی باشد. این ویژگی بیشتر در پاور بانک‌های سولار که قابلیّت شارژ شدن با استفاده از نور خورشید را دارند از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند نقش بسیار مهمّی را در میزان فروش چنین پاور بانک‌هایی ایفا کند.

 محافظ پاور بانک

برخورداری از سیستم‌های حفاظتی مناسب

برخورداری پاور بانک از سیستم کنترل ولتاژ و شدّت جریان جزو ویژگی‌های مفید و ضروری آن محسوب می‌شود و می‌تواند سلامت موبایل و تبلت شما را تضمین کند. همچنین، امروزه بیشتر پاور بانک‌های موجود در بازار از نظر ایمنی نسبت به مدل‌های قبلی خود بسیار ارتقاء یافته‌اند و این ویژگی احتمال انفجار و آتش‌سوزی را به شدّت کاهش داده است و مشکلی در رابطه با پاوربانک‌های جدید موجود در بازار در این رابطه وجود ندارد. با این حال، تمامی این اطّلاعات در دفترچه‌ی راهنمای پاور بانک مورد نظر موجود هستند و شما می‌توانید علاه بر موارد ذکر شده اطّلاعاتی در رابطه با تحمل دمایی و قابلیّت حفاظت از نوسانات جریان ورودی مدل مورد نظر خود را بدست آورید.

بهترین پاوربانک

برخورداری از نمایشگر و یا چراغ‌های نشانگر LED

این مورد جزو مزایای خوب یک پاور بانک باکیفیّت محسوب می‌شود و می‌تواند استفاده از این وسیله را آسان‌تر نماید. مدل‌های ارزان قیمت معمولاً با نشانگر‌های LED به مشتریان عرضه می‌شوند و شما می‌توانید به صورت تقریبی از ظرفیّت پاوربانک مورد نظر اگاه شوید. ولی مدل‌های گران‌قیمت‌تر به نمایشگر مجهّز هستند و می‌توان ظرفیّت آن‌ها را بطور دقیق مشاهده نمود. این ویژگی بیشتر جنبه‌ی تشریفاتی دارد و قیمت پاور بانک را به میزان قابل توجّهی افزایش می‌دهد. بنابراین، همواره سعی کنید تا به ویژگی‌های دیگری در زمینه‌ی انتخاب یک پاوربانک مناسب توجّه نمایید.

بهترین پاور بانک 2019

زیبایی و جذابیت

این مورد آخرین ویژگی مهم یک پاور بانک می‌باشد و نباید بیش از اندازه بر روی آن تأکید نمود. پاور بانک‌های بی‌کیفیّت معمولاً با ظاهری پر زرق و برق به بازار ارائه می‌شوند و همین مسئله فروش بالای آن‌ها را تضمین می‌کند. با این حال، چنانچه این مسئله برای شما مهم می‌باشد، بهتر است که رنگ‌های مات و تیره را انتخاب کنید زیرا این مدل‌ها با گذر زمان کم‌تر از سایر پاوربانک‌ها زیبایی خود را از دست می‌دهند و همواره شیک و تمیز جلوه خواهند نمود. پاور بانک یک وسیله‌ی برقی محسوب می‌شود و استفاده از موادّ پاک کننده برای تمیز کردن آن می‌تواند احتمال برخورد این موادّ به پورت‌ها و ایجاد اتصالی و خرابی را افزایش دهد. بنابراین، در هنگام استفاده از این وسیله نهایت دقت را بکار ببرید. تمامی این نکات، در مجموع می تواند، راهنمای شما برای خرید بهترین پاور بانک 2019 و 2020 بوده و انتخابی درست برای شما به همراه داشته باشد.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*