USB4 نسخه بزرگ بعدی یو اس بی است. سپتامبر 2019، انجمن اجراکنندگان یو اس بی (USB-IF) مشخصات USB4 را بر مبنای Thunderbolt 3 منتشر کرد.

مشخصات کلی USB4

نسخه جدید یو اس بی از پهنای باند تا 40 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند، با نسخه های پیشین و همچنین Thunderbolt 3 سازگاری دارد. انتظار می رود پردازنده های Tiger Lake اینتل و نسل جدید پردازنده های AMD با معماری Zen 3 از یو اس بی 4 پشتیبانی کنند. معرفی و عرضه این محصولات در پایان سال 2020 محتمل است.

مشخصات یو اس بی 4 بر مبنای Thunderbolt 3 است اما متاسفانه پشتیبانی از Thunderbolt 3 اجباری نیست و برخی از دستگاه ها ممکن است آن را درنظر نگرفته و حذف کنند. اما با این حال یک بروزرسانی خوب بنظر می آید.

از دیگر ویژگی های USB4 تکنولوژی USB PD (USB Power Delivery) است که در همه ی تجهیزات USB4 را در برخواهد گرفت و امکان انتقال نیرو تا 100 وات را ممکن خواهد کرد. بدین ترتیب از شارژ قطره ای تلفن همراه خبری نخواهد بود!

سرعت های مختلف USB4

USB4 یک استاندارد واحد نخواهد بود و در همه ی دستگاه ها یکسان عمل نخواهد کرد. علاوه بر حداکثر سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه، سرعت های 20 گیگابیت و 10 گیگابیت هم درنظر گرفته شده اند. انجمن اجراکنندگان یو اس بی اعلام کرده است که این سرعت های محدودتر به منظور پشتیبانی از نسل های قبل است و مربوط به دستگاه هایی که از USB4 پشتیبانی می کنند نمی شود.

هنوز مشخص نیست هنگام عرضه به بازار USB4 از کدام سرعت های اصلی استفاده می کند. در پشت صحنه، سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه این نسل Gen 3x2 نام دارد و سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه Gen 2x2. البته این اصطلاحات و اسامی فنی برای سازندگان است و علائم فروشگاهی برای مشتریان نیست!USB-IF گفته است که در اوایل سال 2020 میلادی مشخصات و دستورالعمل های تجاری USB4 را اعلام خواهد کرد اما احتمالا بخاطر شیوع کرونا، زمان دقیق این رویداد در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

یک نوع کانکتور برای همه!

USB4 قرار است انقلابی در اندازه و شمایل پورت USB باشد که آن را فراگیرتر در استفاده روزمره در تمام جهان خواهد کرد. در حال حاضر ما انواع زیادی از پورت ها در شکل های مختلف داریم؛ Type-A، Type-C، micro-USB و... که هرکدام در دستگاه های مختلف استفاده می شوند. همین نکته نشان دهنده آشفتگی و سردرگمی زیاد در پورت ها و کابل های USB است. از آنجایی که قرار است USB4 فقط از اتصالات و پورت های Type-C استفاده کند، امیدواریم بالاخره بتوانیم یک نوع پورت و یک کابل برای همه چیز داشته باشیم!

types of usb

البته این اتفاق به این زودی ها فرا نخواهد رسید. به طور مثال لپ تاپ ها باید همچنان به پورت های Type-A برای اتصال دستگاه های نسل های قبلی مجهز باشند. اما باز هم شروع خوبی برای یکپارچگی بیشتر است .

سازگاری USB4 با نسل های پیشین

مانند نسخه های دیگر، USB4 هم با نسخه های قبلی سازگار است. بخصوص USB 2.0 و بالاتر. این بدان معناست که اگر یک هارد دیسک اکسترنال مجهز به یو اس بی 2 دارید، هنوز میتوانید با استفاده از یک مبدل Type-A به Type-C آن را به پورت USB4 متصل کنید.

همچنین کابل های یو اس بی Type-C که الان دارید، احتمالا به اندازه کافی برای USB4 خوب نخواهند بود. البته هنوز از سرعت های قدیمی پشتیبانی خواهند کرد اما اگر میخواهید از پورت جدید حداکثر استفاده را کنید، نیاز به کابل ها و تجهیزات جدید دارید.

سازگاری USB4 با Thunderbolt 3

همانطور که احتمالا می دانید پورت Thunderbolt 3 (از شرکت اینتل) از کانکتورهای Type-C استفاده می کند، بنابراین USB4 میتواند با Thunderbolt 3 نیز سازگار باشد. از آنجا که نسل جدید یو اس بی مشخصات پورت مذکور از اینتل را شامل می­شود، سازگاری این دو منطقی است اما الزامی نیست. در واقع استفاده از نام Thunderbolt 3 رایگان و راحت نیست و مستلزم اخذ مجوز و تایید از سوی اینتل است.

هر سازنده دستگاهی که می خواهد پورت USB4 خود را سازگار با Thunderbolt 3 ارائه و تبلیغ کند باید از اینتل مجوز و تاییدیه بگیرد. همین مسئله یکی از دلایل فراگیر نبودن تکنولوژی انتقال اطلاعات اینتل است.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*