وقتی که شما یک لپ تاپی را میخرید، ممکن است که بعد از مدتی متوجه شوید که لپ تاپ شما دیگر آن قدرت سابق در ظرفیت و شارژ دهی را ندارد و احساس کنید که باتری آن ضیف شده یا ممکن است که لپ تاپ شما در برق باشد ولی باتری آن شارژ نشود.

در اینجا چند راه حل وجود دارید که ما به شما پیشنهاد میدهیم تا با آن مشکل خود را حل و از بروز آمدن چنین مشکلاتی پیشگیری کنید. در اینجا عمده ترین دلایلی که باعث شارژ نشدن لپ تاپ ها میشوند را بررسی خواهیم کرد.

اتصالات فیزیکی کابل را چک کنید

دراتصالات لپ تاپ همیشه دو چیز است که باید از سالم بودن آن ها اطمینان پیدا کنید. اول باید مطمئن شویم پریز برقی که لپ تاپ در آن قرار داده شده سالم است. برای این کار بهتر است پریز های دیگر هم امتحان کنید. دومین مورد، میتواند وجود قطعی در کابل برق باشد. کابل برق را به خوبی نگاه کنید و اتصالات آداپتور را چک کنید ممکن است که گره خوردگی و فرسودگی ایجاد شده باشد یا سیم آداپتور در بر اثر حرکت شل شده باشد. همچنین آداپتور را به خوبی چک کنید که نسوخته باشد.

باتری لپ تاپ را چک کنید

بعد از اینکه از صحت و سالم بودن سیم شارژ اطمینان پیدا کردید، حالا باید از سلامتی باتری هم مطمئن شوید. اولین کار، جدا کردن کامل باتری دستگاهتان است. قبل از انجام این کار مطمئن شوید که لپ تاپ شما کاملا خاموش شده و سیم شارژر هم به آن متصل نیست. سپس دکمه پاور لپ تاپ را نگه دارید تا شارژ آن کامل تخلیه شود. حالا شارژر را متصل ولپ تاپ را روشن کنید. اگر لپ تاپ شما کارکرد، مشکل از باتری شماست. باتری را دوباره قرارداده و امتحان کنید. اگر مشکل شارژ نشدن حل نشد، باتری شما خراب شده است.

تنظیمات باتری را چک کنید

از آدرس Control Panel/Power Options وارد تنطیمات باتری شوید و گزینه low battery level را غیر فعال کنید. فعال بودن این گزینه باعث می شود که دستگاه به جای شارژ شدن، خاموش شود.

دمای لپ تاپ و باتری را چک کنید

بالا رفتن دما که معمولا در لپ تاپ های قدیمی پیش می آید، بدلیل فشار آمدن به دستگاه و ضعیف بودن سیستم خنک کننده می باشد. وقتی که لپ تاپ بیش از اندازه داغ میکند، برای اینکه به سیستم فشار وارد نشود خاموش می شود یا اینکه از شارژ شدن باتری جلوگیری می کند تا آسیبی به آن وارد نشود. اگر باتری لپ تاپ شما قابلیت جدا شدن را دارد، آن را در بیاورید تا دمای آن کاهش پیدا کند. بعد از اینکه دمای باتری لپ تاپ تان به حالت طبیعی رسید، آن را به سیستم متصل و دوباره شروع به کار کنید.

شارژر و پورت خود را چک کنید

پورت شارژر لپ تاپ خود را به خوبی چک کنید تا شکستگی در اثر تکان یا سوختگی رخ نداده باشد. همچنین مطمئن شوید که از پورت درست استفاده میکنید. اگر از لپ تاپ های جدید تر استفاده می کنید، ممکن است USB-C به عنوان درگاه شارژر در نظر گرفته شده باشند. برخی پورت های USB-C برای انتقال اطلاعات هم استفاده میشوند پس باید همه پورت ها به خوبی را چک کنیم. همچنین شارژر را چک کنید که اصل باشد چرا که شارژر های غیر اصل امکان آسیب رساندن به باتری را دارند و ممکن است قدرت کافی برای شارژ کردن لپ تاپ شما را نداشته باشند.

ضعیف شدن باتری لپ تاپ

اما راه های نگهداری از باتری چیست؟

1- لپ تاپ را بیش از حد شارژ نکنید

با اینکه لپ تاپ های امروزی وقتی که کامل شارژ شدند، ازمدار خارج می شوند، اما بهتر و بهینه تر این است وقتی به نزدیک 80 درصد میرسند، آنها را جدا کنیم.(دلیل این امر، جلوگیری ایجاد صدمه ای است که از مستمر انجام دادن شارژ بیش از حد، ممکن است به باتری وارد شود و از عمر شارژر بکاهد) بهترین بازه برای شارژ، از 20 تا 80 می باشد.

یعنی وقتی که لپ تاپ شما داشت نزدیک به بیست درصد می شد، آن را به شارژ بزنید و وقتی هم که داشت از هشتاد درصد بیشتر می شد، شارژر را از آن جدا کنید.

2- خارج کردن باتری لپ تاپ متصل به برق

هنگامی که لپ تاپ به برق متصل است، گرمای بیشتری تولید می کند و این گرمای بیش از حد در طول زمان میتواند هم به باتری و هم به قطعات صدمه وارد کند اما هر گاه که میخواهید لپ تاپ را به مدت طولانی در شارژ نگه دارید تا کار های گرافیکی انجام دهید و یا بازی کنید، بهتر است که باتری لپ تاپ خود را جدا کنید. در غیر این صورت اگر کار سنگینی با آن انجام نمیدهید باتری را جدا نکنید (موقع شارژ شدن لپ تاپ بهتر است که با آن کار نکنیم).

اگر از آن دسته افرادی هستید که میخواهید در خانه از لپ تاپ خود استفاده کنید، پس باتری را تا چهل درصد پر کنید و آن را جدا کنید. بعد از یک هفته دوباره باتری را در لپ تاپ گذاشته تا 40 درصد پر شود. تا زمانی که نمی خواهید از آن استفاده کنید، هر یک هفته یک بار این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که اگر باتری را دیر به دیر شارژ کنید، باتری محتویاتش رو از دست میدهد و معیوب میشود.

3- باتری خود را کالیبره کنید

اگر هنگامی که داشتید با لپ تاپ خود کار می کردید و شارژ آن هم نزدیک به سی درصد هم بوده اما یک دفعه خاموش شد، شما نیاز به کالیبره کردن باتری خود دارید. کالیبره کردن باتری به شما کمک می کند تا از تا از ظرفیت واقعی باتری خود مطلع شوید و از بروز مشکلاتی مانند خاموش شدن لپ تاپ در حالی که نشانگر درصد خالی نشده است، جلوگیری شود.

یکی از روش های کالیبره کردن این است که لپ تاپ تان را پس از حدودا 30 چرخه شارژ کامل، یک بار بدون وقفه و به طور کامل شارژ کنید. سپس آن را از برق بکشید تا و بگذارید کاملا شارژ آن خالی شود. دومرتبه آن را به متصل کنید تا شارژ آن پر شود.بعضی از تولید کنندگان گفته اند که بهتر است این کار را هر دو سه ماه یک بار انجام دهید.

*به این نکته دقت داشته باشید که همه باتری ها به مرور زمان ضعیف تر میشوند و میزان نگه داشتن شارژ در آن ها سیر نزولی پیدا میکند. این راه ها فقط میتوانند زمان آن را افزایش دهند.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*