تنها چند ماه به عرضه ی آیفون13 به بازار مانده است طبق روال هرساله اپل سری جدید از تلفن گوشی های جنجالی خود را مهر ماه روانه بازار میکند و ما باز هم منتظر شگفتی های بیشتری از این شرکت پیشرو و خلاق خواهیم داشت.

همانطور که تاکنون شنیده ایم ایفون 13 قرار است در هردو مدل pro خود صفحه نمایش 120 هرتز LTPO را داشته باشد ، و عمر باتری آن نیز به لطف مودم 5G به طور خارق العاده ای بهینه و کارآمد تر شده است ؛ همچنین ارتقا حالت substant قابل توجه دوربین هاست که حالت پرتره جدیدی را به فیلم ها اضافه میکند .

تاریخ انتشار آیفون13

  شاید شرکت اپل تاریخ دقیقی را به کاربران اعلام نکرده باشد اما اگر الگوهای انتشار قبلی را در نظر بگیریم طبق روال هرسال ی کمپانی اپل ، باید تا 24 سپتانبر 2021 یعنی 2 مهر 1400 از ایفون13 رونمایی کند.

طبق تحلیل های انجام شده راجب iphon 13 از تحلیلگر Wedbush به نام دان ایوز ، اعلام کرده ایفون 13 از هفته سوم سپتامبر در درسترس خواهد بود و پیش سفارش ها میتوتانند از همان جمعه شروع شوند شوند و آیفون های جدید میتوانند از همان جمعه فروخته شوند .

در سری قبل گوشی های ایفون بخاطر وجود ویروس کرونا عرضه ایفون 12 ه تعویق افتاده و در 21 اکتبر به بازار آمد اما تحلیلگر اپل Ming-Chi Kuo میگوید با انتشار ایفون 13 برنامه اپل برای انتشار محصولات خود به روال عادی برخواهد گشت. کاربران آیفون 13 خیلی شگفت زده خواهند شد که بدانند تراشه A15 Bionic زود تر از موعد تولید و منتشر شده و شایعه میشود این تراشه قرار است آیفون13 را تامین کند.

طراحی

iphone13 Design

مجموعه ای تولیدات ایفون13 تحت بررسی علمی اپل اینسایدر قرار گرفته است و تغییرات بزرگی در طراحی نشان داده شده است ؛ این تغییرات شامل رفتن بلندگو ها به سمت بالا ، دوربین مورب برای ایفون 13 معمولی و ماژول دوربین بزرگتر برای آیفون13 پرو است.

اینطورکه به نظر می آید سینی سیم کارت کمی به سمت پایین حرکت کرده و همینطور دکمه های پاور نیز کمی به سمت پایین می آیند .

علاوه بر ای موارد گفته شده ایفون 13 پرومکس از مدل قبلی خود قرار است سایز بزرگتری داشته باشد ؛ همچنین در مورد ایفون 13 پرو ادعا شده است که ماژول بین دوربین ها بزرگتر قرار خواهد گرفت که البته این مسئله هنوز به تایید نرسیده است .

در ایفون 13 باید بریدگی های باریکتری را مشاهده کنیم زیرا در روشن کننده ی مادون قرمز و ، سنسور و پروژکتور نقطه ای که سیستم قفل گشای ایفون12 را تشکیل میدهند ، به صورت جدا از هم قرار دارند ، که قرار است آنها در ایفون13 با یکدیگر تلفیق شوند .

بنظر میرسد طبق نسخه ای اولیه آیفون13 که در Weibo درز پیدا کرده است ، دوریبین ها کوچکتر شده و به شکب مورب در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. گزارش دیگری از Digitimes بدست آمده که میگوید سایز تراشه ی VCSEL که در Face ID به کار رفته است بین 40 تا50 درصد کاهش داشته که با این وجود توقع میرود بریدپی ها در آیفون 13 کاهش یابد.

ظاهرا بریدگی ها در ایفون13 پرومکس باریک تر شده به گونه ای که بلندگو های آن دیگر نمیتوانند در بریدگی پایین دستگاه قرار بگیرند و گفته میشود بلند جایگاه بلندگوها به سمت بالا حرکت میکند ؛ منبع دیگری هم میگوید شکل بریدگی ها مانند قبل است و طراحی آن تغییری نداشته است. محافظ شیشه ای صفحه که لو رفته بود نیز ظاهرا تایید شده است .

گفته شده است که iphone13 Pro Max را میخواهند ضخیم تر از iphon12 Pro Max ارائه دهند و دوربین آن نیز بزرگتر شده است.

Iphon13 در انبوهی از شایعات مبنی بر اینکه صفحه نمایش آن از Touch ID بهره میبرد اما هنوز حقیقت این ماجرا در هاله ای از ابهام خواهد بود زیرا ممکن است این امکان منحصر به ایفون14 باشد .

حال که استفاده از ماسک رایج و حتی در برخی مواقع اجباری شده است داشتن یک نقشه ثانویه برای امنیت بیومتریک بسیار الزامی بنظر می آید.

یکی دیگر از شایعاتی درباره ی آیفون 13 درباره ی تغییر بزرگی در زمینه طراحی بدون پورت آن صحبت میکند که پورت Lightning را رها میکند و شارژ و انتقال داده را به صورت بی سیم انجام می دهد.

اما از طرفی دیگر مینگ چی کو تحلیلگر اپل از عدم حذف پورت درایفون13 خبر میدهد و دراین باره میگوید : « در حال حاضر تکنولوژی MagSafe هنوز نابالغ است بنابر این آیفون فعلا از پورت Lightning استفاده خواهد کرد.»

قیمت آیفون13

انتظار میرود قیمت های آیفون13 دنباله روی آیفون12 باشد زیرا سیاست مکپانی اپل اتخاذ میکند برای نسل جدید از گوشی های خود قیمت خود را نزدیک به نسل قبلی نگهدارد .

گفته شده ابعاد آیفون های سری 13 با سری 12 تفاوتی نخواهد داشت بدین صورت : آیفون12 مینی 5.4 اینچ با قیمت 699 دلار ، آیفون12 با 6.1 اینچ با قیمت 799 دلار ، آیفون12 پرو 6.1 اینچ و قیمت 999 دلار و در نهایت آیفون12 پرو مکس 6.7 اینچی با قیمت 1099 دلار عرضه شد ؛ بنابراین میدانیم که سری آیفون13 چنین ابعادی دارند و هزینه هر مدل از آنها باید نزدیگ به سری قبلی خود تخمین زده شود .

رنگ بندی آیفون 13

iphone13 colors

همانطور که در قسمت های قبل هم گفتیم تمام گفته ها درباره ی آیفون13 تا زمانی که انتشار پیدا کند ،همه در حد فرضیات و شایعات هستند ؛ با این حال 3 مورد درباره ی رنگ های سری جدید شرکت اپل یعنی ایفون13 وجود دارد.

iphone13 pink render

گفته میشود iphone13 با رنگ صورتی عرضه خواهد شد اما این شایعه فقط بر اساس یک رندر اولیه است . و برای iphone 13 pro نیز دو رنگ سیاه مات و نارنجی (برنزی) پیش بینی شده است ؛ و اینگونه بنظر می آید که در تمام طیف های رنگی آن رنگ دوربین سیاه باشد.

صفحه نمایش iphone13

iphone13 Display

در صفحه نمایش آیفون13 از همان اندازه های آیفون 12 استفاده شده اما مبنی بر این نیست که هیچ تغییری در صفحه نمایش آن به کار نرفته است .

خبرهای بدست آمده از ET News حاکی از این است که شرکت اپل نرخ تازه سازی را برای سری گوشی های جدید خود ارتقا داده به این صورت که برای آیفون13 پرو 6.1 اینچی و آیفون13 پرومکس 6.7 اینچی نرخ 120 هرتز را اتخاذ میکند.

این امر موجب میشود شما در صفحه اسکرول روانتری داشته باشید و همینطور پخش ویدئو و گیمینگ را بهبود میبخشد. شایعه دیگری درباره ی iphone13 وجود دارد که میگوید قرار است صفحه نمایش آن را شرکت سامسونگ بسازد .

باید در این باره به عرضتان برسانم برد های مداری که صفحه نمایش را به مادر برد متصل میکنند را قرار است سامسونگ برای اپل تامین کند و وجود پنل LTPO را تحکیم میکند . وجود ماهیت پنل LTPO در ایفون13 به این معناست که صفحه نمایش آن برای تطبیق نرخ تازه سازی احتیاجی به اجزای اضافی زیر نمایشگر ندارد و صفحه نمایشگر میتواند روی یک شاسی نازک تر قرار بگیرد ، بنابر این علاوه بر نرخ تازه سازی روانتر و کاراتر میتواند ابعاد خود را در حد ایفون 12 حفظ کند.

دیگر مزیت های پنل های LTPO که ایفون 13 از آن بهره میبرد میتواند مصرف شارژ باتری بین 15 تا 20 درصد کاهش دهد. همینطور یک اخبار درز کرده میگوید با استفاده از این پنل iphone 13 میتواند صفحه نمایشگر always-one را ارائه دهد که از قبلا خیلی از گوشی های اندروید به آن مجهز بوده اند .این صفحه نکمایش میتواند همیشه روشن باشد تا بخشی از اطلاعات به عنوان مثال ساعت را دائمی روی صفحه نمایشتان ببینید .  

ویژگی های جدید

iphone13 pro

همانطور که ازiphone13 انتظار میرود تراشه های آن نیز ارتقا کند ، و تراشه ی A14 Bionic که در ایفون12 به کار رفته است جای خود را به A15 Bionic خواهد داد که بسیار قدرتمند تر است .

سیستم جدید چیپ های SoC ارتقای فوق العاده ای را روی A14 Bionic به وجود می آورد که عملکرد و کارایی کلی را افزایش میدهد .

تغییرات بالقوه در سری گوشی های اپل را میتوانیم در ایفون14 مشاهده کنیم زمانی کمپانی اپل چیپ ست های با گره پردازنده 4 نانومتر را بتواند تولید کند که در حال حاضر در ایفون12 گره پردازنده 5 نانومتری کار شده است. گطارش شده است که آیفون13 قرار است در حافظه های 64 گیگابایتی و 512 گیگابایتی عرضه شود و شایعه ای مبتنی بر حافظه ی 1 ترابایتی برای iphon13 وجود دارد که اگر حقیقت داشته باشد بالاترین میزان حافظه است که در گوشی های ایفون تا بحال وجود داشته است.

مدارکی از قرارداد اپل با کوالکام دال بر پیشرفت چشمگیر ایفون13 در زمینه ی اتصالات بی سیم است و احتمال میرود اپل میخواهد در iphon13 از مودم X60 5G کوالکام استفاده کند.

مودم X60 5G میتواند مستقیم در چیپ ست تلفن همراه تلفیق شود به این موجب میشود فضای کمتری را اشغال کند. همینطور X60 5G عملکرد و کارایی بهتری را ارائه میدهد زیرا میتواند به طور همزمان شبکه های 5G ، mmWave و زیر 6گیگاهرتز را باهم ترکیب کند.

علاوه بر تمام این موارد آیفون13 دارای اتصال بی سیم Wi-Fi 6E است که تغییر چشمگیری در استاندارد Wi-Fi 6 است که سرعت بهتری را پشتیبانی میکند.

گزارش های بازگو شده از Digitimes حاکی از آن است iphon13 برای اهداف تصویر برداری و رسیدن به سرعت انتقال داده ی بالاتر استفاده از نوعی برد به نام برد مدار پلیمر کریستال مایع را در دستور کار خود قرار داده است. اپل با به کارگیری برد های LCP و اتصالات 5G کارایی برنامه های پخش زنده و واقعیت افزوده را بهبود میبخشد .

دوربین ایفون13

iphone13 camer lenz

اخبار حواشی دوربین های ایفون13 میگویند ، iphone13 Poro و iphone 13 Pro Max لنز های سوپر گسترده ی 6 المنتی را به همراه خود دارند ؛ این در حالی است که iphone12 از لنز 5 المنتی برخوردار است.

برخی از تحلیلگران اپل میگویند دوربین ایفون 13 اولین سری است که فوکوس خودکار دارد و وضوح تصویر را چند برابر میکند . Digitimes گفته است اپل میزان VCM (سیم پیچی صوتی) خود را تا 40 درصد کاهش داده که تمرکز لنز های دوربین را بیشتر میکند.

اینطور بنظر میرسد که سری 13 گوشی های ایفون دارای دوربین های بزرگتری است و نور بیشتری را برای عکاسی در محیط های کم نور ایجاد میکند .

به گفته ی تحلیلگر اپل ایفون13 پرومکس دارای سنسور های بزرگتری است بنابراین سنسور های بزرگتر یعنی پیکسل های بزرگتر که باز هم یعنی نور بیشتری را برای کیفیت بهتر تصویر خواهیم داشت اما مشخص نیست در کدام یکی از سری های 13 گوشی های ایفون این ویژگی خواهد بود.

پیش بینی شده است تثبیت کننده ی رنگ که الان فقط در ایفون12 پرومکس به کار رفته است در تمام سری های ایفون13 ارائه شود ، این سنسور تثبیت کننده ی نور تصویر است و باعث بهبود کیفیت تصویر شده و به شما تصویر هموار تری ارائه خواهد داد .

دوربین آیفون 13 به شما برای شما امکان عکاسی در شب بهتری را ارائه می دهد و شما با دوربین ultrawide آن میتوانید راحت تر به عکاسی نجومی بپردازید و از فیلم هایی که در حالت پرتره میپیرید نهایت لذت را ببرید. تقریبا مانند زمانی که حالت شب در محیط های کم نور فعال میشود ، وقتی تلفن را به سمت ستاره ها یا ماه بکشید این الت را فعال خواهید کرد.

وقتی در حالت پرتره فیلم برداری میکنید پس زمینه ی شما کمی محو شده و فوکوس و کیفیت عالی را بر روی موضوع عکاسی خود مشاهده میکنید ، گفته میشود پس از عکاسی میتوانید عمق میدان را سفارشی کنید و میزان محوی در تصویر را خودتان تنظیم کنید ؛ اینکه این ویژگی در تمام مدل های آیفون13 به کار رفته یا در برخی از آنها هنوز مشخص نیست.

اینکه سنسور های LiDAR در آیفون13 و آیفون13 مینی به کار خواهد رفت یا فقط در سری های Pro هنوز در حد شایعه است و نمیتوانیم با اطمینان از آن صحبت کنیم اما ؛ بهتر است بدانید این سنسور فوکوس خودکار و عملکرد حالت AR را تسهیل میکند و بهبود میبخشد.

باتری آیفون13

باتری آیفون 13 پیشرفت چشمگیری خواهد داشت بدین معنا که ظرفیت باتری تسهیل خواهد شد بدون اینکه ابعاد آن افزایش داشته باشد .

ادعا میشود تمام مدل های سری 13 ایفون از افزایش کارایی و ظرفیت باتری بهره خواهند برد . اما در این بین این iphon13 Pro Max است که پیشرو تز از همه عمل میکند و تا 18 درصد افزایش ظرفیت داشته و از سری قبلی خود 3،687 میلی آمپر به 4352 میلی آمپر رسیده است بقیه مدل ها نسبت به پرومکس کمتر هستند ؛ اما دلیل نمیشود که آنها را دست کم بگیریم ، زیرا در تمام آنها برای رفع مشکل ماندگاری باتری کمک شده است.

شارژ آیفون13

iphone13 charging

آیفون13 برای شارژ از یک شارژر 20وات بهره میبرد گرچه خبری از افزایش سرعت شارژ برای سال جاری در دسترس نیست .

اینکه آیفون13 شارژ برعکس را یه صورت بی سیم ساپورت میکند و آیا میتواند از طریق اتصال بی سیم اپل واچ و ایرپاد را شارژ کند ، شک و شبهه بسیار است و بسیاری بر سر این موضوع اختلاف نظر دارند .  

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*