متاورس دقیقا چیست ؟

از زمانی که فیس‌بوک عنوان خود را به متا تغییر نام داد، بحث‌ها و مناظره‌ها در مورد چیستی متاورس در حال انجام است. چند روز پیش، یک شرکت املاک متاورس مبتنی بر NFT به نام Metaverse Group یک قطعه زمین را در یک پلت فرم مجازی املاک و مستغلات معروف به Decentraland به مبلغ 2.43 میلیون دلار خریداری کرد. این بالاترین مبلغی بود که تاکنون برای املاک مجازی خرج شده است.

Metaverse به طور ناگهانی به یک موضوع پرطرفدار تبدیل شده است، حتی اگر این مفهوم برای حدودا سه دهه دیگر عملی شود. با این حال، پاسخ به این پرسش که " متاورس چیست ؟ " ساده نیست این به این دلیل است که در حال حاضر هیچ متاورزی وجود ندارد و هیچ کس نمی داند که در آینده چه خواهد بود.

متاورس یک شبکه انبوه مقیاس‌پذیر و قابل تعامل از جهان‌های مجازی سه‌بعدی ارائه‌شده در زمان واقعی است که می‌تواند به طور همزمان و مداوم توسط تعداد بسیار نامحدودی از کاربران با حس حضور فردی و با تداوم داده‌هایی مانند هویت، تاریخ، تجربه شود. حقوق، اشیاء، ارتباطات و پرداخت‌ها، متیو بال، سرمایه‌دار خطرپذیر، در پیش‌گفتار مقاله‌ی نه‌بخشی برجسته‌اش درباره متاورس - The Metaverse Primer، تعریف می‌کند.

متاورس چیست

The Metaverse Primer که متاورس را «وضعیت شبه جانشین اینترنت موبایل» می نامد، می نویسد: «متاورس اساساً جایگزین اینترنت نخواهد شد، بلکه بر اساس آن ساخته شده و به طور مکرر آن را متحول خواهد کرد». از آنجایی که متاورس به طور مداوم در حال توسعه است، هر احتمالی وجود دارد که تا زمانی که به واقعیت تبدیل شود بسیار بزرگتر و غوطه ورتر از آنچه امروز تصور می شود، باشد.

منشا متاورس

کلمه متاورس ترکیبی از دو کلمه “meta-” و “verse” است. کلمه "meta" پیشوندی از ریشه یونانی به معنای "فراتر" است در حالی که " verse " از کلمه "جهان" آمده است. این اولین بار توسط نیل استفنسون در رمان دیستوپیایی خود یعنی تصادف برفی در سال 1992 استفاده شد. در این کتاب، متاورس به عنوان تکامل نهایی اینترنت ارائه شده است - نوعی واقعیت مجازی که در آن هر تعامل مجازی می تواند تأثیر مستقیمی بر دنیای واقعی نیز داشته باشد. کتاب تا حد زیادی خلاصه می کند که متاورس چیست.

این یک فضای مجازی پایدار از نظر فیزیکی است که در آن آواتارهای مجازی، تعاملات اجتماعی دیجیتال و بازی در میان بسیاری از چیزهای منحصربه‌فردی که امروزه با متاورس مرتبط می‌شود، وجود دارد. از زمان انتشار این کتاب، چندین کتاب، فیلم و برنامه تلویزیونی دیگر به درجات مختلف با این مفهوم آشنا شده‌اند، از جمله فیلم مورد استقبال استیون اسپیلبرگ، Player One Ready (2018) که از رمانی به همین نام ارنست کلاین در سال 2011 اقتباس شده است. موضوع مشترک در همه این است که متاورس یک واقعیت مجازی است که در آن، بسته به پیشرفت دوران، افراد قادر خواهند بود هر کاری را در زندگی واقعی انجام می دهند.

ایده فیسبوک از متاورس چیست ؟

در 28 اکتبر 2021، فیس بوک اعلام کرد که نام خود را به عنوان Meta Platforms Inc. یا به اختصار Meta تغییر داده است - نامی که با دقت انتخاب کرد تا از آینده اجتناب ناپذیر ارتباطات انسان و شاید خود زندگی استفاده کند. مدیرعامل مارک زاکربرگ در نامه موسس خود پس از اعلام این خبر گفت:«کیفیت تعیین کننده متاورس، احساس حضور خواهد بود - مثل اینکه شما دقیقاً آنجا با شخص دیگری یا در مکانی دیگر هستید. احساس حضور واقعی در کنار شخص دیگری، رویای نهایی فناوری متاورس است. به همین دلیل است که ما روی ساختن این واقعیت تمرکز داریم.»

متاورس چیست

زاکربرگ جهانی را نشان داد که می‌توان آن را سطح بسیار بالاتری از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) تعریف کرد. در فضای مجازی متاورس، هر کاری که مردم در دنیای واقعی انجام می دهند تکرار می شود. یک هدست واقعیت مجازی یا هر ابزار پوشیدنی دیگری که به طور خاص برای این هدف طراحی شده است، به عنوان دروازه ای به این دنیا عمل می کند. ایده متاورس فیس بوک شامل آواتارهای مجازی افرادی است که بازی می کنند، جلساتی برگزار می کنند، در کارگاه ها شرکت می کنند، ورزش می کنند، مطالعه می کنند و معاشرت می کنند و تمام فعالیت هایی که می توان در واقعیت انجام داد. با این حال، قابل توجه است که زاکربرگ معتقد است که ممکن است حدود 10 سال طول بکشد تا متاورس به جریان اصلی تبدیل شود که برای چنین پروژه ای زمان کوتاهی است.

آینده متاورس چیست ؟

متاورس چیست

واقعیت این است که متاورس به اندازه اینترنت واقعی و رایج خواهد شد.فقط بحث زمان مسئله خواهد بود. وقتی از تیم سوئینی، بنیانگذار اپیک گیمز، توسط CNN پرسیده شد که درباره آینده متاورس چه فکر می‌کند، او گفت: «فکر می‌کنم رسیدن به نقطه پایانی واقعاً یک دهه یا بیشتر طول می‌کشد، اما فکر می‌کنم متاورس اتفاق می‌افتد».

در همان زمان، سوینی گفت: «متاورس قرار نیست توسط یک شرکت ایجاد شود. این پروژه توسط میلیون ها توسعه دهنده ایجاد خواهد شد که هر کدام بخشی از آن را می سازند." بنابراین، به عبارت دیگر، متاورس آجر به آجر ساخته می شود و همه در ایجاد آن دستی خواهند داشت.

گردآورنده : فاطمه خوشبختی 

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*