اندروید 12 در ماه ژوئن در Google IO 2021 تایید شد و ظاهر و ویژگی‌هایی اصلاح‌شده را به نمایش می‌گذارد که بیشتر بر حریم خصوصی و تعامل تمرکز دارد. از آن زمان شاهد بودیم که نسخه بتا عمومی اعلان‌های تازه‌سازی‌شده، پشتیبانی بهتر از اسکرین‌شات و موارد دیگر را نشان می‌دهد.

اندروید 12 آپدیت سال 2021 برای سیستم عامل اندروید گوگل است که بر اساس اندروید 11 سال 2020 ساخته شده است که برخی از گوشی ها هنوز آن را ندارند. اما این چیزی بیش از یک به‌روزرسانی تکراری است - گوگل آن را بزرگ‌ترین تغییر طراحی در تاریخ اندروید توصیف می‌کند .

برخی از کاربران می‌توانند نسخه بتای اندروید 12 را هم‌اکنون دانلود کنند، که ممکن است همچنین برای دارندگان شیائومی می 11، وان پلاس 9 و سایر گوشی‌های سازگار با بتا در دسترس باشد. فهرست کاملی از گوشی های سازگار را در زیر می‌بینید.

در مورد نسخه نهایی، اکنون در پروژه متن باز اندروید (AOSP) به صورت زنده در دسترس است، اما انتظار می رود پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو که اخیراً معرفی شده اند، مدتی پس از رویداد راه اندازی با اندروید 12 عرضه شوند. گوشی های پیکسل جدید به احتمال زیاد یکی از اولین گوشی هایی خواهند بود که با این به روز رسانی عرضه می شوند. اگر گوشی اندرویدی دیگری (غیر پیکسل) دارید، احتمالاً باید کمی بیشتر منتظر بمانید، زیرا هر شرکتی باید مطمئن شود که آخرین به‌روزرسانی با تلفن‌های موجود خود سازگار است یا نه . ما تمام ویژگی‌های رسمی اندروید 12 را که در Google IO و نسخه‌های بتا بعدی به نمایش گذاشته شده‌اند فهرست کرده‌ایم.

تاریخ انتشار اندروید 12

اندروید 12 در Google IO 2021 معرفی شد و در پروژه منبع باز اندروید (AOSP) در 4 اکتبر راه اندازی شد. اندکی پس از راه اندازی Google Pixel 6 در 19 اکتبر، اندروید 12 برای تلفن های قدیمی پیکسل در دسترس قرار گرفت، همچنین یک لیست سازگاری رسمی منتشر کرد. سپس، دستگاه هایی از سامسونگ، وان پلاس، اوپو، ریلمی، تکنو، ویوو و شیائومی قرار است اواخر امسال اندروید 12 را دریافت کنند.

اندروید 12

با این حال، انتشار اندروید 12 برای گوشی شما بر عهده سازندگان خواهد بود، و این اغلب ماه ها طول می کشد، بنابراین اگر گوشی خاص شما تا سال 2022 قادر به به روز رسانی به اندروید 12 نباشد، تعجب نکنید. در همین حال، نرم‌افزار جدید اکنون برای دستگاه‌های منتخب، از جمله گوشی‌های Oppo، Nokia، OnePlus، Xiaomi، ZTE، Asus، TCL و iQOO - و همچنین تعداد زیادی از دستگاه‌های پیکسل، در نسخه بتا منتشر شده است. لیست کامل را می توانید در بخش زیر بیابید.

سازگاری با اندروید 12

اندروید 12 احتمالاً برای اکثر گوشی‌هایی که در یکی دو سال گذشته عرضه شده‌اند عرضه خواهد شد، اگرچه برخی ممکن است مدت زیادی منتظر آن باشند. با توجه به اینکه مدل‌های Pixel 3 و 4a از نسخه بتا پشتیبانی می‌کنند، مطمئناً برای همه گوشی‌های مدرن پیکسل، احتمالاً از Pixel 3 به بعد تا Pixel 6 و Pixel 6 Pro جدید، عرضه خواهد شد.

وقتی صحبت از نسخه بتا شد، می‌توانیم به لیست گوشی‌های سازگار برای آن نگاه کنیم تا سرنخ‌هایی در مورد اینکه کدام گوشی ممکن است در ردیف اول اندروید 12 باشد، به دست آوریم. آنها به شرح زیر هستند:

ما انتظار داریم که همه اینها نسخه نهایی اندروید 12 را دریافت کنند و احتمالاً خیلی سریع (با گوشی های پیکسل در روز اول). خود گوگل گفته است که دستگاه های سامسونگ، وان پلاس، اوپو، ریلمی، تکنو، ویوو و شیائومی امسال اندروید 12 را دریافت خواهند کرد.

رابط کاربری تازه شده

گوگل یک زبان طراحی متریال جدید برای اندروید 12 به نام Material You معرفی کرده است که بازنگری در کل رابط کاربری در سراسر سیستم عامل است. نسخه بتای فعلی دکمه‌های گردتر، رنگ‌های متنوع‌تر، حرکت‌ها و انیمیشن‌های نرم‌تر و موارد دیگر را به همراه دارد. این شرکت آن را استخراج رنگ می‌نامد، جایی که می‌توانید کاغذدیواری را انتخاب کنید و سیستم به‌طور خودکار رنگ‌های غالب، مکمل و بهترین ظاهر را برای سایر موارد از جمله سایه اعلان، صفحه قفل و کنترل‌های صدا اعمال می‌کند.

اندروید 12

گوگل گوشی ها و اندروید 12 را به صورت پشت سر هم توسعه داده است، و در نتیجه نسخه ای منتشر شده است که نسبت به گوشی های قبلی پیکسل، یکپارچگی بیشتری را نشان می دهد ، چیزی که گوگل مشتاق برجسته کردن آن بود. پیش از این، طرح رنگ و حتی فونت‌ها ناهماهنگ به نظر می‌رسیدند، اما در اینجا، همه چیز به گونه‌ای طراحی شده است که تا حد ممکن در اندروید 12 یکپارچه به نظر برسد. ویجت ها نیز شاهد طراحی مجدد هستند که این بار بسیار گردتر به نظر می رسند. با توجه به اینکه iOS 14 سال گذشته ویجت ها را به نمایش گذاشت و اکنون iOS 15 ویجت ها را به iPad آورده است، فقط برای اندروید 12 منطقی بود که در این زمینه نیز طراحی مجددی داشته باشد، جایی که ظاهر آن با استخراج رنگی که انتخاب کرده اید مطابقت داشته باشد.

 حریم خصوصی و امنیت

گوگل امسال به این نکته توجه کرده است که حریم خصوصی در مرکز اندروید 12 قرار دارد. این شرکت در سال جاری نیز نکته اصلی حفظ حریم خصوصی را تکرار کرد و این شامل اندروید 12 نیز می شود. Android Private Compute Core موتوری است که در پشت ویژگی‌های حریم خصوصی اندروید 12 قرار دارد و مطمئن می‌شود که برنامه‌ها و تلفن از تنظیمات حریم خصوصی فعال شده توسط شما پیروی می‌کنند.

برای شروع، داشبورد حریم خصوصی جدید به شما یک نمای کلی از برنامه ها با استفاده از موقعیت مکانی، دوربین، مخاطبین و بسیاری موارد دیگر تلفن می دهد. با این حال، در اینجا یک نمای کلی ساده در قالب یک نمودار دایره ای ، از آنچه برنامه ها در 24 ساعت گذشته به آن دسترسی داشته اند ارائه می دهد.

مرکز اعلان همچنین دسترسی سریعی برای غیرفعال کردن هر ویژگی تلفنی که یک برنامه از آن استفاده می کند دارد. برای مثال، اگر فیس‌بوک از میکروفون استفاده می‌کند در حالی که شما از برنامه دیگری استفاده می‌کنید، این بخش از مرکز اعلان به شما نشان می‌دهد که فیس‌بوک از میکروفون استفاده می‌کند. با فشار دادن این، استفاده از آن در فیس بوک و در صورت تمایل سایر برنامه ها غیرفعال می شود.

اندروید 12

علاوه بر این، اندروید 12 همچنین از یک برنامه برای استفاده از یکی از ویژگی های گوشی از شما اجازه می خواهد. می‌توانید انتخاب کنید که در حین اجرای برنامه، فقط یک بار یا اصلاً اجازه داده نشود. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که فقط یک مکان تقریبی برای برخی از برنامه‌ها ارائه کنید، مانند برنامه‌های آب و هوا که نیازی به دانستن دقیق مکان شما ندارند. 

با ویژگی‌هایی مانند Live Caption، Now Playing و Smart Reply، همه پردازش‌های صوتی و زبان در دستگاه شما انجام می‌شود، بنابراین داده‌ها به جای دیگری ارسال نمی‌شوند. همچنین پوشه های قفل شده ای وجود دارد که در بین برنامه ها موجود است که به شما امکان می دهد یک پوشه خاص را با اثر انگشت قفل کنید. و توانایی باز کردن قفل Chromebook با استفاده از تلفن شما وجود دارد. مشابه ویژگی بازگشایی قفل اپل واچ برای مک اپل، مهم این است که گوشی هوشمند اندروید 12 خود را در نزدیکی کروم بوک قرار دهید و شما را به صفحه اصلی می برد.

سایر ویژگی های اندروید 12

گوگل بسیاری از ویژگی های کوچکتر را تأیید کرده است، یکی از موارد برجسته، خواب زمستانی برنامه است. اگر برنامه‌ای وجود دارد که اغلب از آن استفاده نمی‌کنید، به تنظیمات آن در App info بروید و مجوزها و فضای آن را حذف کنید. با این حال، در صورت نیاز می توانید آن را به راحتی بازیابی کنید.

این نسخه هنگام چرخش نمایشگر پیشرفت جالبی را به همراه دارد. تشخیص چهره اکنون فعال است، جایی که دوربین جلوی تلفن شما تشخیص می دهد که چه زمانی به صورت عمودی یا افقی باشد. گوگل ادعا می کند که به لطف این ویژگی، تاخیر 25٪ کاهش یافته است.

وقتی دکمه روشن/خاموش را نگه دارید، اکنون Google Assistant را نشان می دهد، روشی بسیار ساده تر برای احضار سرویس در صورتی که به آن نیاز داشته باشید. یک کنترل از راه دور داخلی جدید نیز اکنون در اندروید 12 استاندارد است، بنابراین اگر تلویزیونی دارید که با آندروید کار می‌کند یا فقط یک Chromecast دارید، می‌توانید از تلفن خود برای مرور برنامه‌های مورد علاقه خود استفاده کنید.

پخش کننده رسانه ای که در تنظیمات سریع شما نشان داده می شود نیز بهبود یافته است، که در آن می توانید به برنامه های خاصی اجازه استفاده از آن را بدهید. اگر بین Spotify و YouTube جابجا می‌شوید و فقط می‌خواهید به استفاده از Spotify ادامه دهید، این می‌تواند به خوبی کار کند.

علاوه بر این، ویژگی جدیدی به نام Car Key به شما امکان می دهد قفل ماشین هوشمند سازگار خود را با تلفن خود باز کنید. از فناوری UWB (با باند فوق العاده) استفاده می کند، به این معنی که می توانید به سمت ماشین خود بروید و قفل آن باز می شود، حتی بدون اینکه مجبور باشید تلفن خود را بیرون بیاورید. همچنین می‌توانید دسترسی دیجیتالی به وسیله نقلیه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید - به شما این امکان را می‌دهد که خودروی خود را بدون دادن کلید فیزیکی به دوستانتان قرض دهید و برای مدتی به آنها اجازه دسترسی دهید.

حالت‌های عکس از فرمت جدیدی پشتیبانی می‌کنند .فرمت AVIF، ادعا می کند می تواند فشرده‌سازی مشابه JPEG اما با کیفیت بهتر را را ارائه کند. اندروید 12 همچنین قول می دهد که دستگاه شما را سریعتر و پاسخگوتر کند.

اندروید 12

گوگل ادعا می کند که زمان پاسخگویی CPU مورد نیاز برای خدمات سیستم اصلی را تا 22٪ کاهش می دهد و استفاده از هسته های بزرگ توسط سرور سیستم را تا 15٪ کاهش می دهد که همه اینها باید به معنای بهبود عمر باتری نیز باشد.

ضربه سریع با اولین نسخه بتا منتشر شد، با ضربه زدن روی پشت تلفن، می‌توانید آن را برای گرفتن اسکرین شات، کنترل رسانه، نمایش اعلان‌ها یا حتی باز کردن یک برنامه خاص سفارشی کنید.

دانلود و اجرای بازی‌ها در اندروید 12 ساده‌تر به نظر می‌رسد، جایی که می‌توانید قبل از پایان دانلود، بازی جدیدی را شروع کنید. این به ویژگی‌هایی که کنسول‌های پلی‌استیشن ارائه می‌کنند بازمی‌گردد و شما را مجبور نمی‌کند چند ساعت منتظر بمانید تا نصب یک بازی تمام شود.

گوگل همچنین تأیید کرده است که اندروید 12 را برای سازگاری بیشتر با فروشگاه‌های برنامه و نصب‌کننده‌های شخص ثالث مانند فروشگاه App Amazon، APKUpdater و Samsung Galaxy Apps آماده می‌کند. در حال حاضر، فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث برای مدیریت و به‌روزرسانی برنامه‌ها در پلتفرم خود به مجوزهای مستقیم کاربر نیاز دارند، اما به نظر می‌رسد این تغییر به فروشگاه‌های شخص ثالث اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را مستقیماً مدیریت و به‌روزرسانی کنند.

گردآورنده:فاطمه خوشبختی

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*