مطمئن نیستید که مانیتور جدید خود را با استفاده از پورت HDMI یا DisplayPort به رایانه خود متصل کنید؟ پورت های مختلف قابلیت ها و سازگاری های متفاوتی دارند. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

کدام مانیتور برای کامپیوتر شما مناسب است؟ فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید قبل از خرید در نظر بگیرید، اما یکی از مهم‌ترین آنها در دسترس بودن پورت است. پورت های مختلف قابلیت ها و سازگاری های متفاوتی دارند، بنابراین به پشت کامپیوتر خود نگاهی بیندازید تا ببینید با چه پورتهایی کار می کنید.

پورت

اگر به دنبال وصل کردن یک مانیتور جدید به رایانه بازی خود هستید، احتمالاً متوجه دو پورت خواهید شد که به طور قابل توجهی شبیه به هم هستند. پورت های HDMI و DisplayPort برای انتخاب وجود خواهند داشت، اما تفاوت بین این دو چیست و آیا واقعاً مهم است که از کدام یک را استفاده می کنید؟

پاسخ، مثل همیشه، «بستگی دارد». که به دنبال چه کاری هستید؟ برای مثال، بسته به اینکه در حال بازی کردن، ویرایش عکس یا صرفاً به دنبال اتصال مانیتور خود به چیزی که کار می کند، نیازهای متفاوتی خواهید داشت. حتی اگر مانیتور شما از هر دو اتصال پشتیبانی کند، ممکن است فقط از نسخه‌های خاصی از هر یک پشتیبانی کند، که تعیین می‌کند چه وضوح، نرخ تازه‌سازی و سایر ویژگی‌ها را می‌تواند انجام دهد.

پورت HDMI : برای رایانه شخصی و تلوزیون

بیایید با صحبت در مورد HDMI، استانداردی که احتمالاً بیشتر با آن آشنا هستید، شروع کنیم. HDMI بیشتر در تلویزیون ها استفاده می شود و سیگنال های صوتی و تصویری با کیفیت بالا را از طریق یک کابل برای نصب آسان و تمیز ارسال می کند. چندین نسخه از HDMI وجود دارد که هر کدام در آخرین نسخه بهبود یافته است. در مانیتورهای مدرن، هر ترکیبی از پورت های زیر را خواهید یافت:

HDMI 1.4: تا  4k (4,096 by 2,160)در 24 هرتز، (3,840 by 2,160)4k در 30 هرتز یا  1080p در 120 هرتز پشتیبانی می کند.

HDMI 2.0: تا 4k در 60 هرتز پشتیبانی می کند و نسخه های بعدی (HDMI 2.0a و 2.0b) شامل پشتیبانی از HDR می شود.

HDMI 2.1: پشتیبانی از وضوح 10k در 120 هرتز، و همچنین HDR بهبود یافته با ابرداده پویا و کانال بهبود یافته بازگشت صدا (eARC) که امکان ارسال صدای Dolby Atmos و DTS:X را از نمایشگر به گیرنده فراهم می کند. همچنین شامل نرخ نوسازی متغیر (VRR) مانند FreeSync در استاندارد است، اگرچه تعداد زیادی مانیتور HDMI 2.0 وجود دارد که از این ویژگی نیز پشتیبانی می کنند.

پورت hdmi

اینها توضیحات تا حدودی ساده شده ای از هر نسخه HDMI است، زیرا ویژگی های دیگری در هر استاندارد وجود دارد، اما اینها چیزهایی هستند که اکثر کاربران رایانه شخصی به آنها اهمیت می دهند. اگر می‌خواهید از این مشخصات به طور کامل استفاده کنید، به یک کابل HDMI با پهنای باند مناسب نیز نیاز دارید.

به عنوان مثال، اگر از 4k با فرکانس 60 هرتز با HDR استفاده می کنید، باید کابلی با برچسب Premium High Speed ​​یا 18Gbps (یا بهتر) داشته باشید. برای 8K با نرخ رفرش بالا، ممکن است به پهنای باند بیشتری نیاز داشته باشید، بنابراین توضیحات و بررسی هر کابلی را که قصد خرید آن را دارید بررسی کنید.

علاوه بر موارد فوق، تمام پورت های HDMI مدرن باید از فناوری FreeSync AMD پشتیبانی کنند، که با تطبیق نرخ تازه سازی مانیتور با نرخ فریم خروجی کارت گرافیک شما، پاره شدن صفحه نمایش را در بازی ها از بین می برد (در نسخه های جدیدتر HDMI که از FreeSync با نرخ تازه سازی بالاتر پشتیبانی می کنند). با این حال، فناوری مشابه G-Sync انویدیا همیشه از طریق HDMI کار نمی کند - در بسیاری از مانیتورها، فقط DisplayPort است.

پورت DisplayPort : برای رایانه شخصی

DisplayPort شبیه HDMI به نظر می رسد اما کانکتوری است که در رایانه های شخصی رایج تر از تلویزیون ها است. هنوز هم امکان ویدئو با کیفیت بالا و (در بسیاری موارد) صدا را فراهم می کند، اما استانداردهای آن کمی متفاوت است. در مانیتورهای مدرن، احتمالاً یکی از موارد زیر را خواهید یافت:

DisplayPort 1.2: از 4k در 60 هرتز پشتیبانی می کند، برخی از پورت های 1.2a نیز ممکن است از FreeSync AMD پشتیبانی کنند.

DisplayPort 1.3: پشتیبانی از 4k در 120 هرتز یا 8k در 30 هرتز

DisplayPort 1.4: تا 8k در 60 هرتز و HDR را پشتیبانی می کند. DisplayPort 2.0: پشتیبانی از 16k با HDR در 60 هرتز و 10k بدون HDR در 80 هرتز

displayport

علاوه بر این، DisplayPort چند ویژگی مفید دیگر نیز دارد. اول، از FreeSync AMD و G-Sync انویدیا پشتیبانی می کند، بنابراین می توانید بدون توجه به مارک کارتی که استفاده می کنید (البته تا زمانی که مانیتور شما از این فناوری پشتیبانی می کند) یک تجربه بازی بدون تاخیر داشته باشید.

شما همچنین می توانید چندین مانیتور را از یک اتصال DisplayPort به جای نیاز به استفاده از چندین پورت، که مفید است، هدایت کنید. لپ تاپ ها حتی می توانند سیگنال های DisplayPort را از طریق درگاه USB-C ارسال کنند. بسیاری از کابل‌های DisplayPort دارای گیره‌هایی هستند که آنها را به طور ایمن در مانیتور نگه می‌دارند، که هم یک مزیت و هم معایب است، زیرا گاهی اوقات خارج کردن آنها دشوار است!

کدام کابل را باید انتخاب کنید؟

یک کابل لزوماً بهتر از دیگری نیست، اما هر کدام جای خود را دارند. اگر بین DisplayPort 1.4 و HDMI 2.0 انتخاب دارید، DisplayPort گزینه بهتری خواهد بود. در موارد دیگر، اگر یک مانیتور فقط بین، مثلاً HDMI 2.0 و DisplayPort 1.2، انتخاب را به شما بدهد، HDMI می تواند راهی برای پشتیبانی از HDR باشد، تا زمانی که همه دستگاه های شما از نسخه HDMI مورد نظر پشتیبانی می کنند.

hdmi or displayport

و نکته نهایی وجود دارد: اینکه کدام پورت را انتخاب می کنید به قابلیت های مانیتور و کارت گرافیک شما بستگی دارد. برای مثال، اگر به دنبال استفاده از ویژگی‌های HDMI 2.1 هستید، به یک مانیتور با درگاه HDMI 2.1 و یک کارت گرافیک با درگاه HDMI 2.1 نیاز دارید.اگر یکی از آنها دارای HDMI 2.0 باشد، نمی‌توانید برای استفاده از آن ویژگی های جدیدتر بهره ببرید.

بهترین انتخابی که می توانید انجام دهید انتخابی است که برای تنظیمات خاص شما بهترین است. قبل از خرید کابل، تمام امکانات را بررسی کنید تا بتوانید بهترین ترکیب را برای عملکرد بهینه انتخاب کنید.

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*