لپ تاپ یکی از کاربردی ترین ابزارهایی است که هر روزه با آن سر وکار داریم. با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت در طراحی مجدد لپ تاپ ها نقش زیادی در زندگی اکثر افراد پیدا کرده اند. لپ تاپ ها قصد ندارند دست از تغییر دنیای مدرن امروزی بردارند. اما فناوری تولید لپ تاپ از کجا شروع شده؟ چه شد که شرکت ها به فکر تولید لپ تاپ افتادند؟ کلمه لپ تاپ از کجا می آید؟ انواع لپ تاپ کدامند؟ قیمت لپ تاپ چجوری مشخص می شود؟ اگر شما هم دنبال پاسخ ده ها سوالی هستید که پیرامون لپ تاپ پرسیده می شود، در این مقاله با ما همراه باشید.

یکی از سوالاتی که خیلی در مورد کلمه لپ تاپ پرسیده می شود، تلفظ و ریشه یابی درست این کلمه است. به دلیل اینکه کلمه لپ تاپ فارسی نیست و ریشه خارجی دارد شاید کمی تلفظ درست این کلمه سخت باشد. کلمه لپ تاپ در فرهنگستان زبان فارسی روی دامان، رایانه شخصی کوچک، رایانه همراه، رایانه کیفی نام گرفته است اما در غالبا از کلمه لپ تاپ استفاده می شود.

تلفظ لپ تاپ

تلفظ و ریشه یابی درست این کلمه را با مطالعه کلمه انگلیسیLAPTOP می توان پیدا کرد. کلمه LAPTOP از دو بخش LAP که به انگلیسی به معنی ران پا و TOP به معنی بالا، نوک، قله است. اگر به این دو کلمه توجه کنید به هیچ وجه حرف "ب" بکار نرفته است پس تلفظ در صحیح LAPTOP نباید از حرف "ب" استفاده کنید.
کلمه لب تاپ در انگلیسی به معنی آزمایشگاه است. در حالی که از نظر لغوی لپ تاپ به وسیله ای می گویند که رایانه کیفی که روی قسمت صاف پا یا ران پا (بین کمر و زانو) گذاشت و از آن استفاده کرد.

کلمه لپ تاپ یعنی چه

اگر به تصویر بالا توجه کنید می بینید که این سوال فقط بین کابران ایرانی مطرح نیست بلکه تلفظ درست لپ تاپ سوالی رایج بین کاربران انگلیسی زبان نیز هست.
البته چیزی که قابل تعجب است این است که گاها حتی در تابلوها وبنرهای فروشگاه های بزرگ کلمات اشتباه لب تاپ یا لب تاب نیز به چشم می خورد در صورتی که با استفاده از این کلمات به کلی معنی کلمه فرق می کند.

قیمت لپ تاپ


قیمت لپ تاپ به شدت وابسته به نرخ ارز و دلار است. حتی گاهی اوقات دیده می شود که اتفاقاتی که تاثیر غیر مستقیم هم در تولید و فروش لپ تاپ ندارد، با اندکی تغییرات در دنیا روی قیمت لپ تاپ تاثیر می گذارد. اگر بخواهیم دقیق عوامل مهم در قیمت لپ تاپ را نام ببریم تمام ویژگی های لپ تاپ حتی نور پس زمینه کیبورد هم روی قیمت لپ تاپ موثر است. به دلیل افزایش فروش لپ تاپ شاهد بازه قیمتی متفاوتی از لپ تاپ با توجه به کارایی و مشخصات لپ تاپ نیز هستیم. پس کاملا واضح است که هنگام خرید لپ تاپ باید ابتدا مهم ترین عوامل از جمله پردازنده، گرافیک، حافظه داخلی و رم را به عنوان اولویت خرید خود قرار دهید.


انواع لپ تاپ:
برای لپ تاپ دسته بندی های متفاوتی می توان قائل شد اما اگر بخواهیم بصورت کلی دسته بندی و انواع لپ تاپ را نام ببرید به دسته بندی های زیر تقسیم می شود:
⦁ انواع لپ تاپ بر اساس اندازه
⦁ انواع لپ تاپ بر اساس نوع کاربری
⦁ انواع لپ تاپ بر اساس برند

انواع لپ تاپ بر اساس اندازه :

نوت بوک

نوت بوک چیست ؟

اگر بخواهیم لپ تاپ را بر اساس اندازه و وزن تقسیم بندی کنیم، نوت بوک یکی از انواع لپ تاپ های با اندازه و وزن بسیار کوچک است. مشخصات اصلی نوت بوک سبک بودن، قابل حمل بودن، ارزان بودن و مشخصات سخت افزاری پایین تر نسبت به لپ تاپ است. بازه صفحه نمایش نوت بوک به صورت معمول بین 10 تا 15 اینچ است.
اولین رونمایی از نوت بوک در سال 1989 توسط شرکت ژاپنی NEC بوده است. کاربرد اصلی نوت بوک ها برای کارهای روزمره و عادی طراحی و ساخته شده است. البته با پیشرفت های زیادی که در این صنعت ایجاد شده لپ تاپ ها به لحاظ سبکی و حمل ونقل توانستند تا حد زیادی به نوت بوک ها نزدیک کنند.
کابرد اصلی نوت بوک انجام کارهای روزمره، تایپ کردن، انجام کارهای دانشجویی، چک کردن ایمیل و ... است. اگر دنبال لپ تاپ ارزان هستید، ما به شما نوت بوک را به عنوان جایگزین لپ تاپ پیشنهاد می کنیم.

مزایا

  • وزن کم
  • راحتی در حمل و نقل
  • قیمت مناسب

معایب

  • حذف برخی موارد مثل درایو نوری

الترابوک

اولترابوک چیست ؟

یکی از شاخص ترین خانواده های لپ تاپ که به تازگی یعنی سال 2011 معرفی شد، اولترابوک ها هستند. اولترابوک توسط شرکت آمریکایی اینتل به بازار لپ تاپ معرفی شد. همانگونه که در توضیحات نوت بوک گفته شد، با وجود پیشرفت بسیار زیاد در ساخت لپ تاپ، نوت بوک ها ولپ تاپ دیگر تفاوت خاصی نسبت به هم ندارند اما اولترابوک ها گونه ای از لپ تاپ ها هستند که بین تبلت و لپ تاپ قرار می گیرند.
از ویژگی های ظاهری اولترابوک ها می توان به ضخامت زیر 20 میلی متری، سبکی، قدرت و پردازنده قابل قبول این گونه از لپ تاپ می توان اشاره کرد.

مزایا

  • سبکی و راحتی در حمل ونقل
  • فناوری جدید تر
  • زیبایی و طراحی کاربرپسند

معایب

  • ظرافت بیش از حد
  • قیمت بالاتر نسبت به نوت بوک


لپ تاپ هیبریدی

لپ تاپ هیبریدی

در واقع لپ تاپ لمسی هیبریدی، فرزند تبلت و لپ تاپ است. یکی از ویژگی های اصلی تبلت، لمسی بودن آن است که در لپ تاپ های هیبریدی نیز رعایت شده. مشخصات هر گروه از لپ تاپ های زیر بر اساس نوع کاربرد مخاطبان آن دسته تغیر می کند. به عنوان مثال در لپ تاپ گیمینگ و گرافیکی همانگونه از نامش پیداست مواردی از جمله گرافیک و پردازنده و صفحه نمایش با کیفیت مهم است.

انواع لپ تاپ بر اساس نوع کاربری
اگر بخواهیم لپ تاپ ها را بر اساس نوع کاربرد دسته بندی کنیم می توان موارد زیر را نام ببریم.
لپ تاپ دانشجویی
لپ تاپ مالتی مدیا
لپ تاپ صنعتی (تجاری)
لپ تاپ برای مصارف خانگی
لپ تاپ گیمینگ و گرافیکی


تاریخچه لپ تاپ

تاریخچه لپ تاپ

تا اینجا با انواع دسته بندی های لپ تاپ و نحوه تلفظ صحیح این کلمه آشنا شدیم. بهتر است کمی فلش بک به عقب بزنیم تا مرور تاریخچه لپ تاپ، با نسل های پیشین این گجت دوست داشتنی و محبوب نیز کمی آشنا شویم.

تاریخچه لپ تاپ
سال 1975 میلادی – 1354 شمسی

اولین کامپیوتر های قابل حمل در ماه سپتامبر 1975 به جهان معرفی شد. وزن اولین لپ تاپ 55 پوند یعنی 24.9 کیلوگرم بود. برای رایانه های آن زمان این لپ تاپ 25 کیلویی یک انقلاب محسوب می شد چرا که رایانه های آن زمان بسیار سنگین بودند. البته استاندارد های این مدل لپ تاپ با لپ تاپ هایی که در حال حاظر در بازار وجود دارند خیلی تفاوت دارد. و نمی توان به آن اولین لپ تاپ دنیا گفت.

تاریخچه لپ تاپ
سال 1976 میلادی – 1354 شمسی

آقای آلن کی یکی از معروف ترین دانشمندان کامپیوتر که در آمریکا زندگی می کرد، هنگام کار با Xerox PARC با ایده تولید لپ تاپ آشنا شد. ایشان نمونه اولیه Dynabook که Xerox Note نامگذاری شده بود کمک کرد.

تاریخچه لپ تاپ
سال 1979 میلادی – 1358 شمسی

آقای بیل مگبریج نوعی قطب نما که GRID نام داشت را طراحی کرد. اگر ویژگی هایی که در حال حاظر در ساخت لپ تاپ ها وجود دارد را فاکتور بگیریم این قطب نما کوچک ترین و قابل و حمل ترین نمونه لپ تاپ آن زمان بود. ناسا در اوایل دهه 1980 در برنامه شاتل فضایی خود استفاده کرد.

تاریخچه لپ تاپ
سال 1981 میلادی – 1360 شمسی

آزبورن (Osborne) اولین رایانه قابل حمل بود که توسط آقای آدام آزبورن توسعه یافت. وزن اولین لپ تاپ 24 پوند یعنی 10 کیلو و 800 گرم و اندازه صفحه نمایش اولین لپ تاپ، تنها 5 اینچ بود.

تاریخچه لپ تاپ
سال 1983 میلادی – 1362 شمسی

در این سال ریدوشک (RadioShack) لپ تاپ مدل TRS-80 Model 100 را در کشور آمریکا ارائه کرد. از نوآوری هایی که در تولید این لپ تاپ ایجاد شده بود استفاده از LCD بود. یکی از ویژگی های دیگر این لپ تاپ، کشویی بودن آن بود، به این صورت که وقتی لپ تاپ بسته می شد، صفحه نمایش جمع می شد. البته همین کار باعث شد در آن زمان این لپ تاپ قیمت بالایی پیدا کند و به خاطر قیمت بالای این لپ تاپ فروش مطلوبی از این لپ تاپ ثبت نشد.

تاریخچه لپ تاپ
سال 1984 میلادی – 1363 شمسی

لپ تاپ مدل Commodore Commodore SX-64 اولین رایانه قابل حملی بود که دارای صفحه نمایش تمام رنگی بود. وزن این لپ تاپ 20 پوند یعنی حدود 9 کیلوگرم و به قیمت 995 دلار در بازار به فروش رسید..

تاریخچه لپ تاپ
سال 1986 میلادی – 1365 شمسی

شرکت IBM اولین لپ تاپ خود را با نام PC Convertible به بازار معرفی کرد. وزن این لپ تاپ 12 پوند یعنی معادل 5 کیلو 400 گرم آی بی ام (IBM) مخفف International Business Machines Corporation است یعنی شرکت بین المللی ماشین های تجاری. دفتر این شرکت در کشور آمریکا و منظقه آرمونک نیویورک قرار دارد. این شرکت بیش از 100 سال قدمت دارد و از قرن 19 میلادی کار خود را در حوزه تکنولوژی ارتباطات شروع کرده است. با وجود قدمت زیاد این شرکت، این برند چندملیتی جزو شرکت های بزرگ دنیا محسوب می شود.

تاریخچه لپ تاپ
سال 1987 میلادی – 1366 شمسی

در این سال نیروی هوایی آمریکا پروپوزال ((RFP را صادر کرد که منجر به خرید بیش از 200 هزار لپ تاپ شد. قرارداد ساخت و خرید به Zenith Data Systems داده شد.

تاریخچه لپ تاپ
سال 1988 میلادی – 1367 شمسی

شرکت Compaq در این سال اولین " لپ تاپ کامپیوتر " با نام Compaq SLT/286 را به بازار ارائه کرد. این اولین لپ تاپی بود که از یک هارد داخلی و گرافیک VGA در تولید آن استفاده شده است. شرکت Compaq به عنوان اولین شرکتی است به که تولید لپ تاپ های سازگار با رایانه و لپ تاپ های IBM نمود. کلمه Compaq ترکیبی از دو واژه Compatibility به معنی سازگار و Quality به معنی کیفیت گرفته شده است. البته سال تاسیس این شرکت 6 سال قبل و در سال 1982 میلادی بوده است.

تاریخچه لپ تاپ
سال 1989 میلادی – 1367 شمسی

اپل اولین لپ تاپ خود را در سپتامبر 1989 میلادی با نام Macintosh Portable به بازار عرضه کرد. یکی از تاکید های شرکت اپل صفحه نمایش باکیفیت و باطری با طول نگه داری بالا بود و همین دو عامل روی قیمت لپ تاپ تاثیر گذار بودند. این لپ تاپ با هرینه تولید 6500 دلار زیاد با استقبال مواجه نشد و فروش خوبی هم تجربه نکرد.

تاریخچه لپ تاپ
سال 1991 میلادی – 1370 شمسی

در این سال اپل دوباره خط تولید لپ تاپ PowerBook را به بازار معرفی کرد. لپ تاپ های اپل سری پاوربوک شامل سه مدل 100، 140 و 170 بودند. در طراحی این سه لپ تاپ به اندازه ای دقت و ظرافت به خرج داده شده است که تا به حال هم استانداردهایی که در تولید لپ تاپ های پاوربوک به کار رفته جزو استاندارد های تولید و طراحی یک لپ تاپ تبدیل شده است.

تاریخچه لپ تاپ
سال 1992 میلادی - 1371 شمسی

شرکت ماکروسافت و اینتل برای توسعه تکنولوژی APM با هم همکاری کردند. این رابط برنامه سازی کاربردی برای مدیریت مصرف برق بر کامپیوتر ها و لپ تاپ ارائه شد. همچنین در این سال شرکت IBM سه مدل لپ تاپ مدل ThinkPad را به بازار معرفی کرد. این خانواده لپ تاپ به سرعت به عنوان یکی از قدرتمند ترین محصولات آن زمان به شمار می رفت. مجله معتبر PC Computing در توصیف ThinkPad می گوید: ترکیبی از سرعت، زیبایی، بی‌ صدا و البته خوشگل !

تاریخچه لپ تاپ
سال 1994 میلادی – 1373 شمسی

در این سال شرکت IBM لپ تاپ مدل ThinkPad 775CD را به بازار عرضه کرد. این لپ تاپ، اولین لپ تاپی بود که دارای یک درایو CD-ROM یکپارچه است. همچنین در این سال لپ تاپ اپل سری PowerBook مدل 500 اولین لپ تاپی بود که آداپتور شبکه Ethernet داخلی را در تولیدش استفاده شده بود.

تاریخچه لپ تاپ
سال 2002 میلادی – بین 1380 تا 1381 شمسی

توشیبا، لپ تاپ مدل Toshiba Portege 2000 را به بازار ارائه کرد. این لپ تاپ، اولین لپ تاپی بود که هارد 1.8 اینچی را داشت.

تاریخچه لپ تاپ
سال 2003 میلادی – 1382 شمسی

شرکت توشیبا لپ تاپ مدل Toshiba Portege M100 را به بازار ارائه کرد. این اولین لپ تاپی بود که همراه با درایو نوری slim تولید شد.

لپ تاپ ها از روز اول ظاهری خیلی ساده و امکانات محدودی داشتند. در آن زمانی که کامپیوتر ها در بازار خودنمایی می کردند هیچ کس گمان نمی کرد لپ تاپ ها تبدیل به رقیب قوی کامپیوتر ها شوند. اما به وضوح شاهد این رشد و پیشرفت هستیم. یکی از مهم ترین علت های این افزایش فروش توجه درست شرکت های تولید کننده لپ تاپ به نیاز مشتریان دادن قدرت انتخاب به مصرف کننده بوده است.

منبع : لپ تاپ استوک

قوانین ثبت نظر
  • کِی لپ نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
  • نظراتی که در رابطه با قیمت محصولات ثبت می شوند، تایید نمی شوند.
*
*
*